La pandèmia accelera la implantació del teletreball en moltes empreses

Les organitzacions associades a la Fundació Factor Humà aposten per un sistema híbrid que combini el treball presencial i el teletreball

La pandèmia de la Covid-19 i el conseqüent confinament han canviat el paradigma laboral. Els processos de digitalització, previstos en molts casos a un any o dos vista, s’han accelerat i s’han aplicat en un temps rècord. El teletreball ha estat l’única manera de continuar amb l’activitat en unes condicions poc favorables i d’incertesa.

Davant aquest paradigma, la Fundació Factor Humà ha analitzat com ha estat aquesta acceleració forçada i com les organitzacions associades s’han adaptat amb agilitat i rapidesa gràcies al treball de prop amb les persones i a un augment de l’engagement entre treballador i empresa. Tot plegant seguint els valors de la Fundació, una comunitat de coneixement que té com a objectiu millorar la gestió de les persones i que compta amb 75 empreses i organitzacions adherides.

Sistema de treball híbrid

L’impacte digital ha fet que la tecnologia i les relacions humanes convisquin a les empreses. Segons la directora de la Fundació, Anna Fornés, “les empreses intel·ligents són les que s’adapten i són aquestes les que aconseguiran una bona entesa entre tecnologia i relacions humanes”.

Davant el nou paradigma laboral i aquesta bona entesa que apunta Fornés, es deixaran, per una banda, de fer feines que no aporten valor afegit perquè estem davant d’una transformació on caldrà adquirir noves habilitats pels canvis que venen (reskilling). D’altra banda, la incorporació del teletreball pot millorar l’engagement de treballadors. Tot i axí, la Fundació aposta per un model híbrid que combini dos o tres dies de teletreball amb treball presencial. “Si s’articula bé el teletreball millorarà la qualitat de vida de tothom”, ha comentat la directora de la Fundació.

A l’enquesta Treball i Covid, publicat per la Fundació i on s’analitza l’experiència de les persones assalariades davant la pandèmia, només un 18% ha valorar negativament el teletreball. Tanmateix, la responsable alerta que un treball remot extrem pot “comportar grans riscos vinculats amb factors com ara la salut mental, per la manca de pràctica de les relacions humanes”.

Lliure elecció

La directora de Recursos Humans i Comunicació de Gebro-Pharma, una companyia associada a la Fundació, Isabel Salas ha explicat que els laboratoris deixaran un dia de lliure elecció a la setmana per al teletreball, tot i que l’opció preferent és la presencial. “Quan compartim espais i temps comuns tots els processos de cocreació, creativitat i sinèrgies són més fluïts”, ha assegurat. A més, segons Salas, “les persones dels nostres equips han incrementat el sentiment de pertinença a l’empresa gràcies a la implicació de la farmacèutica en la lluita contra la pandèmia”.

El posicionament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), un altra entitat de la Fundació, és similar. La directora d’Organització i Persones, Juliana Vilert, ha comentat que “el treball remot serà en un escenari de condicions laborals voluntàries, sempre que el lloc de treball i la persona reuneixin certes condicions”.

Doga Grup Empresarial, una organització catalana del sector de l’automoció, ha fet un gran esforç tecnològic per adaptar les seves necessitats, invertint en diferents programes digitals. El director de Recursos Humans, Matís Ripoll, ha apuntat que durant la pandèmia del coronavirus han fet accions al voltant de la connexió, la mobilitat i la comunicació. L’empresa va enviar a casa al 100% del personal d’oficines, però després de l’estiu s’han fixat com a objectiu “regular aquest tema d´una manera més estructurada”.

Comunicació interna: nous reptes

La comunicació interna ha estat clau per a la gestió dels treballadors a les empreses, que han posat el focus en les persones. Des de Gebro-Pharma i FGC s’ha fet un esforç enorme en comunicació interna amb els objectius de mantenir als treballadors informats sobre com evolucionava la situació ja que la incertesa no era fàcil de gestionar.

Per a la Fundació Factor Humà, la comunicació interna és una necessitat imprescindible. El nou paradigma planteja un nou repte per a les persones responsables de Recursos Humanes de les empreses i planteja un “tracte personalitzat”. Segons Fornés, les empreses i organitzacions s’han d’adaptar “a una nova realitat que reclama treballar amb les persones de forma individualitzada, posant el focus en el benestar i desenvolupament per aconseguir un rendiment òptim”. La Fundació també té clar que s’ha d’actuar tenint en compte la diversitat i fer el teletreball accessible entre homes i dones per igual.

Nou comentari