Els instituts del centre de Barcelona reclamen repartir millor les places per reduir la segregació

Argumenten que el mapa escolar es pot utilitzar per distribuir els alumnes amb necessitats educatives especials

Les associacions de famílies dels instituts del centre de Barcelona han demanat que no es reservin places per a necessitats educatives especials en centres d’alta complexitat. Al seu parer, els estudiants d’aquest tram d’edats ja tenen prou autonomia per desplaçar-se i una majoria dels centres educatius del centre de la ciutat estan precisament en els límits entre districtes i barris amb perfils socials heterogenis.

Un comunicat signat per les associacions dels instituts Verdaguer, Salvat Papasseït, Milà i Fontanals, Pau Claris i Fort Pius defensa que el mapa escolar es podria utilitzar per distribuir aquests alumnes i no cronificar la segregació escolar, especialment en aquest moment de pandèmia, on guanya pes l’educació digital. Posen d’exemple de cas d’èxit l’Institut Pau Claris, amb l’adscripció de les escoles Fort Pienc i Encants de l’Eixample.

Si aquest tipus de centres més complexos no tinguessin reserva d’aquestes places, continuen, s’alleugeriria la seva problemàtica. A més, la mesura contribuiria a fer-los més atractius per a famílies que actualment opten per altres instituts precisament pel perfil de l’alumnat. Els pares citen l’informe Oportunitats Educatives de la infància i l’adolescència a Barcelona 2018-2019, que descriu que el percentatge de l’alumnat de 4t d’ESO que no supera les competències bàsiques a Ciutat Vella és el triple de la mitjana de Barcelona, i en algunes matèries multiplica per cinc el de districtes com Les Corts, Gràcia, Sarrià o l’Eixample.

Segons aquestes associacions, la distribució de la reserva de places que ha fet el Consorci d’Educació de Barcelona per al proper curs és de 8-9 places per a Ciutat Vella però només 2 o 3 per a l’Eixample, les Corts o Gràcia. Tot i les peticions, es queixen que el consorci opta per un mapa escolar i una ordenació d’adscripcions entre primària i secundària que “reprodueix i agreuja la segregació residencial entre districtes de la ciutat, sense adoptar mesures correctores quan es detecten desequilibris manifestos, fins i tot en els casos a on la proximitat entre centres ho permetria”.

Nou comentari