“Increment important” de trucades al telèfon de prevenció del suïcidi

Malgrat ser un servei impulsat per l'ajuntament barceloní, prop del 70% de peticions d'ajuda provenen de fora de la ciutat

El servei del Telèfon de Prevenció del Suïcidi de Barcelona, un any després que l’Ajuntament l’impulsés, rep cada vegada més trucades. Es va estrenar l’agost de l’any passat i, en aquests primers dotze mesos, ha atès 3.300 trucades de persones que necessitaven ajuda. Si es fes una mitjana, això indicaria que cada setmana s’han registrat unes 63 peticions d’ajuda a aquest servei. Tanmateix, aquesta xifra està molt lluny de representar l’actual situació dels voluntaris que atenen el telèfon actualment. Segons remarca el govern municipal, aquesta iniciativa “ha experimentat un increment important en el nombre de trucades, fins al punt que actualment són al voltant d’un centenar a la setmana”.

Una dada que crida l’atenció al voltant d’aquest servei és l’origen dels contactes. Tot i ser una proposta municipal, “prop del 70% de les trucades” que es registren es fan des de fora de Barcelona. Això vol dir, també, que els barcelonins han fet al voltant d’un miler de contactes al telèfon de prevenció del suïcidi en aquest primer any. Uns tres al dia. Mentrestant, el telèfon ha estat un recurs útil per a unes 2.000 persones d’altres municipis. Una realitat que també exposa la manca d’aquest servei pel que fa a l’àmbit català, que no té un telèfon exclusiu per a aquesta finalitat, sinó que vehicula aquest acompanyament a través del 061.

Les dades oferides per l’Ajuntament apunten que la majoria d’atencions es limiten al suport emocional i a l’acompanyament de la persona que travessa un moment crític. Malgrat això, hi ha un protocol d’actuació en cas que es detecti una possibilitat de suïcidi imminent. Així, en 94 ocasions s’han hagut d’activar els serveis del 062 o el 112. Un terç d’aquestes situacions, a més, van acabar requerint el rescat de la persona amb intencions suïcides.

Aquest primer any el servei, que es va iniciar per la preocupació creixent al voltant de la salut mental arran de la pandèmia de la covid-19, ha estat gestionat per la Fundació Ajuda i Esperança. S’ofereix atenció les vint-i-quatre hores del dia i se n’encarreguen voluntaris. El número és el 900 92 55 55.

Nou comentari