El fred i el vent no han acompanyat, però l’entusiasme i la voluntat de transformar la societat han vençut. 600 alumnes d’ESO d’arreu de Catalunya han celebrat aquest divendres una gimcana de valors feministes per combatre el masclisme. Ho han fet al Parc del Fòrum de Barcelona. Equipats amb unes ulleres liles, per veure el món amb perspectiva de gènere, han fet una volta al món, a través de les diferents etapes de què constava la jornada, amb l’objectiu de fer una reflexió col·lectiva envers la realitat que pateixen les dones i el col·lectiu LGTBI pel simple fet d’existir.

Les noies han estat les que més han intervingut. “Això és masclista, perquè estan obligant la dona a casar-se”, deia una jove, quan una de les responsables de l’activitat els exposava el cas d’una nena de Guinea Equatorial que era forçada a contraure matrimoni amb un home molt més gran que ella.

Els organitzadors dels jocs han estat estudiants no massa més grans que els participants. Són joves d’entre 18 i 19 anys que fan el cicle formatiu de grau superior de promoció d’igualtat de gènere al centre de formació professional Bemen-3 de Barcelona.

Activitat del Forum Jove Trans Forma per a joves estudiants de quart d'ESO, amb l'objectiu d'educar en valors feministes / Jordi Play
Activitat del Forum Jove Trans Forma per a joves estudiants de quart d’ESO, amb l’objectiu d’educar en valors feministes / Jordi Play

25 alumnes de l’Institut Moisès Broggi, al barri del Camp de l’Arpa del Clot, han viatjat per l’Afganistan, Colòmbia i Andorra per observar les diferents situacions que allà s’hi viuen. “Com aquí no en passa, ens sembla molt llunyà”, reflexiona Duna Verdú, alumne de 4t d’ESO d’aquesta escola. De totes maneres, cada dia es produeixen violacions dels drets humans contra nenes, dones i persones LGTBI.

“Ja sabem una mica sobre feminisme, perquè a l’institut ens en van parlant”, diuen Ane Gereka i Gina Lladó, de 16 anys. Tanmateix, avui han hagut de pensar solucions a reptes que encara no estan resolts, com l’escassa taxa d’alfabetització de les dones a l’Índia. Allà les dones se solen casar d’adolescents i és aleshores quan deixen d’estudiar. El que ha proposat aquest grup de joves és que l’estat garanteixi l’educació primària i secundària i que sigui obligatòria, com a Catalunya.

Perspectiva de gènere a l’escola

A l’Institut Moissès Broggi fa anys que treballen amb perspectiva de gènere. Per exemple, durant el dia de Sant Jordi ells celebren Santa Jordina, per capgirar la història tradicional, on un cavaller salva a una princesa de ser devorada per un drac malvat. Sobre l’activitat d’avui, el director del centre, Aleix Clos Marí, es mostra molt satisfet. “Quan treballes amb valors, l’important és vivenciar-los, anar a buscar l’experiència”, explica. Amb tot, llança una alerta: “Els nois continuen a la seva zona de confort masclista”. A les jornades d’avui s’ha pogut veure com eren les noies les que majoritàriament portaven la iniciativa, mentre alguns nois semblaven menys interessats.

Activitat del Forum Jove Trans Forma per a joves estudiants de quart d'ESO, amb l'objectiu d'educar en valors feministes / Jordi Play
Activitat del Forum Jove Trans Forma per a joves estudiants de quart d’ESO, amb l’objectiu d’educar en valors feministes / Jordi Play

Els organitzadors de l’acte, la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere, un ens que agrupa 130 entitats, estan feliços amb el desenvolupament de la jornada. “Patíem per l’experiència d’alguns dels joves que han organitzat les proves, però ha anat súperbé”, diu Ester Herrera Garcia, responsable de projectes d’aquesta entitat. Els joves estan força sensibilitzats”, considera.

La gimcana ha mort d’èxit perquè hi ha hagut escoles que s’han quedat sense poder participar, després que s’omplissin totes les places. De totes maneres, l’objectiu és que aquestes activitats es puguin replicar a qualsevol centre. Per això treballen des de l’organització.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa