Les entitats ciutadanes agrupades a la plataforma Recuperem les voreres ha titllat de “fracàs” la intenció de l’Ajuntament de Barcelona d’alliberar de motos les voreres de motos als carrers Aribau i Muntaner. Segons un estudi realitzat per aquesta plataforma, el 25% de les motos, és a dir 1 de cada 4, segueixen estacionant a la vorera, un fet que demostra que la creació de 900 noves places de motos a calçada el febrer passat no és suficient per acabar amb aquesta pràctica.

Les entitats que formen part d’aquesta iniciativa defensen que l’estudi demostra que cal prohibir l’estacionament de motos a les voreres mitjançant l’aprovació d’un canvi normatiu, i reclamen que, mentre això no passi, cal més contundència de la Guàrdia Urbana per sancionar la indisciplina dels motoristes i posar fi a vint anys d’incompliment de la normativa. Segons dades del 2021, facilitades per la plataforma, de mitjana només hi ha 13 multes al dia, el que significa el 0,01% de les infraccions.

La petició arriba després que el passat mes de febrer es va fer una sèrie d’obres per fer alguns canvis als carrers Aribau i Muntaner. Així, es van substituir un dels quatre carrils de circulació de vehicles per un cordó de serveis amb 900 noves places d’aparcament per a motos, 90 places de càrrega i descàrrega, i espais per a contenidors. Uns canvis que va portar a Recuperem les voreres a realitzar un estudi sobre el comportament dels motoristes després de les obres. Així, van realitzar una primera campanya de recompte de motos entre l’11 de febrer i l’1 de març, i recentment, entre el 18 i el 26 de novembre, han dut a terme una segona campanya.

Un d'aquests cartells que des de l'agost prohibeixen aparentment aparcar en un tram del carrer d'Aribau / S.C.
Un d’aquests cartells que des de l’agost prohibeixen aparentment aparcar en un tram del carrer d’Aribau / S.C.

“Els resultats encara disten molt del desitjable”

Nou mesos després de la creació de noves places d’aparcament a calçada, les dades de l’estudi evidencien el “fracàs” de les actuacions dutes a terme per part de l’Ajuntament amb l’objectiu de treure les motos de les voreres i alliberar l’espai públic. “Els resultats encara disten molt del desitjable”, subratlla la plataforma. Així, conclouen que quasi 1 de cada 4 (el 23%) de les motos estacionades ho segueixen fent a vorera (el 40% al març). L’entitat, a més, denuncia que en la majoria de casos s’estaciona a la vorera tot i disposar estacionaments lliures en calçada a pocs metres. Així mateix, també han detectat que les voreres dels carrers perpendiculars com Mallorca, París i València, entre altres, estan plenes de motos, i “incomplint la normativa”, en semibateria, en comptes de paral·lel en ser voreres d’entre 3 i 6 metres. El 97% de les motos comptabilitzades a la vorera estan mal estacionades.

Més de 90.000 motos estacionades a les voreres

L’estudi de Catalunya Camina i Eixample Respira elaborat l’any 2022 va quantificar que a la capital catalana hi ha diàriament 90.000 motos estacionades a les voreres que no compleixen la normativa municipal, ocupant 260.000 metres quadrats d’espai públic i creant situacions de risc. Malgrat que s’ha incrementat un 48% les places en els darrers 10 anys, el problema continua gairebé igual de voreres segueix pràcticament igual, com demostra que la indisciplina de motocicletes s’ha mantingut constant en aquest període, segons dades publicades per l’Ajuntament:

Què reclama Recuperem les voreres?

A banda de reclamar major contundència a la Guàrdia Urbana, la plataforma insta l’Ajuntament de Barcelona a prohibir estacionar motos a les voreres, incloent-hi aquesta norma en una propera modificació de l’Ordenança de circulació de vianants i de vehicles. Incloent una moratòria d’1 any per donar temps a tots els implicats (Ajuntament i usuaris de motocicletes i ciclomotors) a adaptar-se. Així mateix, reclamen als grups municipals que donin suport a fer fora les motos de les voreres i votin favorablement a aquesta modificació, tal com es van comprometre durant el debat electoral de Mobilitat de maig del 2023 i en el debat electoral del 2019.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: ASD a novembre 29, 2024 | 17:55
    ASD novembre 29, 2024 | 17:55
    I per quan alliberarem les voreres de les bicicletes són un perill cada cop més important i tindrem problemes seriosos com s'hi posin mas i mànigues en normatives i sancions per posa-hi ordre
  2. Icona del comentari de: Barceloní. a novembre 30, 2024 | 04:19
    Barceloní. novembre 30, 2024 | 04:19
    Era previsible; el Cap i Casal és a Can Seixanta.
  3. Icona del comentari de: JordiP a novembre 30, 2024 | 12:34
    JordiP novembre 30, 2024 | 12:34
    Els savis en circulació de l'Ajuntament no identifiquen el problema real. Ens han acostumat a anar en moto en comptes de cotxe i ara ens volen robar l'agilidad i la versalitat del transport en dues rodes. Per moltes places a la calçada que hi inventin no arribaran a fer puesto per a totes les motos que soucionen el problema del transport personal a la ciutat. Si el que volen és liberar la zona de vorera del Eixample que ocupen les motos, que liberin primer l'espai que els escocers inutilitzen per al pas de vianants. Les motos aparcades entre escocers no crean cap problema important. Si l'Ajuntament s'emperra en tocar els bemolls dels motoristes, s'arrisquen a que aquests deixin la moto a casa i abordin el transport públic. El cafarnaúm que poden provocar seria tremendo. Val més que els tècnics municipals noi pensin més, que cosa que toquen, cosa que espatllen."Lejos de nosotros la funesta novedad de discurrir", que deia aquell. O bé "de cada diez cabezas españolas, nueve embisten i una piensa", que deia aquell altre. Poca broma.

Respon a ASD Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa