Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Una formigonera sense llicència ambiental a la Sagrera crispa els veïns

Són pisos amb preus protegits, alguns de compra, d’altres de lloguer, que fa mesos que acullen nous veïns de la Sagrera. Els més veterans fa un any que hi són i d’altres encara estan aterrant-hi. Tots conviuen amb el soroll eixordador d’una formigonera situada en els terrenys on Adif està construint a la futura estació de la Sagrera. Hi ha uns 200 habitatges afectats per la maquinària; un total de 600 veïns, aproximadament. Les mesures pactades amb el districte no han atenuat el conflicte i ara n’exigeixen, sense matisos, el cessament “immediat” de l’activitat.

Els veïns avisen que la formigonera va obtenir una llicència temporal dels serveis centrals l’any 2011, amb una durada màxima de 2 anys i vinculada només a les obres de la futura estació. L’Ajuntament ha constat alhora que la formigonera no disposa del permís ambiental requerit i ha exigit a la Unió Temporal d’Empreses que opera als accessos de la futura estació el “cessament” d’aquesta planta. L’informe, que ha pogut consultar aquest diari, constata que a mitjans de maig la formigonera “no disposa de l’autorització d’emissions per part de la Generalitat” i recalca que tampoc l’ha sol·licitat “en el període d’un mes” que se li donava de marge. L’Ajuntament ha amenaçat amb el “precinte de l’activitat o instal·lació” de manera forçosa, però reconeix que el tràmit “és més lent del que voldríem”.

L’empresa presenta recurs

En l’audiència pública de la setmana passada, la regidora de Sant Andreu, Marta Villanueva, va demanar paciència als veïns, argumentant que hi ha un procediment burocràtic en marxa per tancar la formigonera que requereix temps. L’Ajuntament va ordenar el tancament el 21 de maig, però l’UTE La Sagrera ha presentat un recurs; el conjunt d’empreses admet que no té la llicència d’emissions A i B –alt potencial contaminant i potencial mitjà– de la Generalitat, però al·lega que la llicència de caràcter general de 2011 és vigent –contràriament al que opinen els veïns– i que ha encarregat un estudi d’impacte acústic. 

“És un procediment garantista, però massa lent”, ha admès la regidora, que dona per fet que els responsables de la formigonera presentaran un contenciós als tribunals. “Segurament ho faran, però el camí de la justícia camina de forma paral·lela al nostre. Hem fet més que de mediadors, hem iniciat el tancament, i l’Ajuntament continua amb el seu tràmit”, defensa Villanueva davant les crítiques dels veïns, que exigeixen a l’executiu més agilitat amb el tancament.

protesta veïnal
Els veïns han penjat pancartes a la façana de l’edifici reclament-ne el tancament | Jordi Play

A prop dels mòduls del CAP

L’Ajuntament va inspeccionar d’ofici les dues plantes el 2024, fruit de les queixes veïnals, i ha obert tres expedients de legalitat urbanística i ambiental tant a Adif com a les empreses que hi treballen. El consistori ha aconseguit tancar la primera de les dues formigonares que hi havia actives a la zona, però els veïns lamenten que la segona continuï activa malgrat que la construcció a la Sagrera “està molt avançada”. Els afectats al·leguen problemes acústics, però també de salut. Temen que hi hagi partícules cancerígenes a l’ambient i avisen, en aquest sentit, que la formigonera està a escassos metres dels mòduls de pediatria del CAP La Sagrera.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Barceloní. a setembre 23, 2025 | 17:52
    Barceloní. setembre 23, 2025 | 17:52
    No te llicència?. Doncs ja est`tot dit. Fora!.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa