Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Famílies d’una residència d’avis denuncien que el centre va posar pestells a les habitacions
  • CA

El Comitè de famílies de la residència Molí-Favència, al barri de la Prosperitat (Nou Barris), ha elevat una queixa al Departament de Drets Socials exigint directament el “cessament” de l’equip directiu del centre. Les desavinences amb la direcció fa tres anys que duren i el grup de famílies l’acusa ara de saltar-se la legalitat instal·lant pestells a les portes de les habitacions. Els responsables de la residència, que és una concessió de la Generalitat a l’empresa Grup Mutuam, ha continuat defensant la seva postura, però els ha acabat retirant. 

“Per petició del Comitè de famílies, avui es retiraran tots els tancaments de les portes de les habitacions de la residència, incloent-hi les peticions pròpies dels residents”, va avisar la direcció a les famílies el passat 10 de setembre. Des del centre al·leguen que algunes persones havien fet la petició i expliquen a la resta de familiars que “Inspecció n’estava al cas” i que “mai havia informat de la necessitat de retirar-los”. En tot cas, en aquest mateix correu enviat al Comitè de famílies, que ha pogut consultar aquest diari, la direcció admet que els ha acabat traient perquè “a partir de la vostra consulta [familiars], les ordres [d’inspecció] eren clares i havíem de retirar-los”.  

La portaveu del Comitè de famílies, María Carmén González, creu que aquesta disputa és la “gota que fa vessar el got” i ha escrit una triple queixa formal a l’empresa gestora del centre, al Departament i a la Sindicatura de Greuges de Catalunya. “És intolerable que en una residència de gent gran pugui existir tan sols la possibilitat que algú arribi a tancar els residents dins les seves pròpies habitacions, com si fossin presos, restringint la seva llibertat de moviments i atemptant, així, contra la seva dignitat i vulnerant els seus drets fonamentals”, ha lamentat la familiar. 

Les famílies asseguren que aquest fet podria haver generat un “risc per a la seguretat” dels residents i recorden que la normativa de seguretat i accessibilitat en residències de gent gran a Catalunya exigeix garantir la “intervenció immediata” del personal del centre “en qualsevol situació d’emergència”. És per això que han lluitat per retirar els pestells, “que podrien contravenir la normativa vigent”, defensa González. 

Les famílies celebren la rectificació, però volen canvis a la direcció | Gabriel G. Garrido

En resposta a les consultes d’aquest diari, la companyia reconeix que està al cas de la polèmica, però deixa clar que “ja ha estat abordada”. “La directora ha posat solució [als pestells], ho ha resolt i ho ha comunicat a les famílies pels canals de comunicació establerts en el centre”, especifiquen. “El nostre compromís -conclouen- és vetllar pel benestar dels nostres usuaris i les seves famílies i assegurar la qualitat de la seva assistència”.

El comitè, que ha estat votat per les famílies del centre, també ha posat en coneixement de les institucions dos incidents més que afecten una de les auxiliars de la residència. Segons l’exposició que fan les famílies, a inicis de setembre, alguns residents van queixar-se que una de les professionals “s’enduia menjar dels carros abans de servir-la als residents”. En aquest sentit, González també acusa la direcció de no facilitar la identificació d’aquesta auxiliar. 

Dies abans, les famílies van detectar que “un altre auxiliar” va intentar forçar “de manera violenta i brusca” un resident perquè mengés. Així s’exposa en la carta enviada al Departament i a l’empresa gestora, a qui les famílies demanen un canvi en la política de contractacions. “Aquest conjunt de comportaments per part del personal em porta a pensar que la gestió de la contractació i la supervisió deixa molt a desitjar”, diu la queixa formal presentada a Grup Mutuam.

La façana de la residència Molí – Via Favència | Gabriel G. Garrido

Problemes d’accessibilitat al centre

Les queixes de les famílies amb la gestió del centre se sumen a les expressades mesos enrere a l’audiència pública de Nou Barris. La rampa d’entrada a la residència és “molt pronunciada” i dificulta l’accés dels residents, sobretot en aquells casos en què les famílies han d’empènyer una cadira de rodes. El regidor de Nou Barris, Xavier Mercè, havia reconegut públicament que el desnivell de la rampa “no és raonable”, però va cedeir la responsabilitat d’arreglar-ho a la Generalitat de Catalunya. 

A preguntes d’aquest diari, el Govern també va admetre que la rampa és “pronunciada” i va esmentar que s’està avaluant “els estudis sobre l’equipament que ha fet el Servei de Projectes, Obres i Equipaments de la conselleria”. Mig any després, el carrer ha començat les obres d’arranjament. Els treballs, adjudicats per uns 90.000 euros, tenen previst “condicionar el carrer de Molí i els accessos a la residència de gent gran”. Segons ha pogut saber aquest diari, s’aprofitarà la maquinària per intentar equilibrar la rampa d’entrada de la residència més propera a Via Favència. La previsió és completar l’obra el desembre vinent. D’altra banda, el Comitè de famílies també havia demanat una mena d’elevador per carregar les cadires, però la resposta sempre ha estat negativa. Les famílies asseguren que aquests endarreriments “han deixat avis sense sortir de la residència”.

La residència és una concessió de la Generalitat a l’empresa Mutuam | Gabriel G. Garrido

Canvi en la gestió del centre el 2017

Els problemes amb la rampa se sumen ara a les queixes pel tracte d’alguns professionals als residents i a les decisions que pren la direcció, gens satisfactòries per a les representants de les famílies. El Comitè de famílies espera ara una resposta tant de la Sindicatura de Catalunya com del Departament de Drets Socials i Inclusió, a qui demanen una “intervenció” amb la finalitat de “garantir el bon funcionament del centre i la protecció dels drets de les persones residents i usuàries”. Menys optimistes són amb la resposta que els pugui donar l’empresa gestora, un cop constatat que no ha aplicat els canvis que demanen després de les primeres reclamacions.

No és el primer cop que aquesta residència de la Prosperitat és objecte de crítiques. Aquest mateix centre va centrar les mirades el 2017 –aleshores gestionat per una altra empresa, Ingesan Asproseat– després que una plataforma de familiars denunciés “maltractaments” en cinc residències catalanes. El Departament, en aquella època dirigit per Dolors Bassa, no va renovar la concessió a la gestora al·legant que no havia adoptat les mesures pertinents per evitar situacions crítiques. El centre també havia protagonitzat un brot de sarna que va afectar sis residents. Anys més tard, ja amb l’empresa Mutuam al capdavant de la gestió, l’equipament va guanyar-se els elogis del barri per la gestió de la pandèmia. Els treballadors feien sortir els avis al balcó i des d’allà saludaven i conversaven amb els familiars. Cinc anys després, la sinergia amb el centre és ben diferent.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa