Famílies d’escoles de Barcelona reclamen a Educació una alternativa al programari de Google

Un grup de pares i mares i l’entitat Xnet ofereixen a la conselleria un pla pilot de programari en codi obert, sobirà i auditable

Les escoles han anat incorporant eines digitals a les aules els darrers anys, cada una al seu ritme. Però el confinament les ha obligat a fer un sprint sense temps per comparar diferents opcions de digitalització. Molts centres públics han apostat per Google Suite for Education, el paquet majoritari en l’educació a distància. És gratuït, inclou moltes eines –des de correu electrònic fins a vídeoconferències– i la pròpia multinacional americana ofereix formació als mestres.

Un grup de pares i mares, però, no està gens d’acord amb aquesta tendència creixent i reclama a la Generalitat una alternativa catalana. Volen eines en codi obert i servidors sobirans i auditables, per blindar la privacitat de les dades dels menors. Durant dos anys han elaborat una proposta conjuntament amb l’entitat X-net i han rebut el suport de la Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC) i el sindicat USTEC·STEs, majoritari entre el professorat.

La reivindicació va començar en un CEIP del barri de Gràcia. “El meu fill de 10 anys va portar a casa un full d’autorització per l’ús de Google Suite a classe i ens vam quedar sorpresos”, rememora Cecília Bayo, una de les mares del grup impulsor. “No se’ns donava prou informació i no enteníem que l’escola es triés una multinacional que es dedica a l’explotació de dades”, apunta. Van parlar amb els docents i van comprendre que havien optat per la solució tecnològica més “fàcil” perquè estaven “sobrepassats”.

Van fer arribar la seva inquietud a famílies d’altres centres públics i a l’associació X-net, dedicada a la investigació en democràcia digital. “Pensàvem que érem un cas aïllat i vam veure que Google s’ha estès massivament a les escoles i instituts en detriment d’eines com Moodle o altres opcions de codi obert”, diu Bayo.

Tot i que el gegant tecnològic s’autoimposa clàusules de protecció de les dades procedents del paquet escolar d’eines, aquestes famílies estan preocupades per l’ús creuat d’aplicacions lectives i personals que fan els infants. “Els menors no fan una distinció tan clara entre usos privats i educatius, salten de fer un treball a parlar per Hangout amb un amic, guardar barrejades coses personals i d’escola al Drive o enllacen vídeos a Youtube”.

Fa un any i mig van presentar un Pla de Digitalització Democràtica al departament d’Educació de la Generalitat, que semblava veure amb bons ulls la proposta. Fins i tot van firmar un acord de col·laboració, assegura X-net. Crear un paquet d’eines, els servidors i fer un pla pilot d’un any amb uns 7.000 estudiants costaria uns 500.000 euros, calculen. Cinc escoles de Barcelona i dues d’altres municipis catalans s’han ofert per a la prova pilot.

La conselleria té el seu propi pla

No obstant, aquest juliol la conselleria ha presentat un full de ruta, el Pla d’Educació Digital de Catalunya, que no recull la proposta d’aquestes famílies i X-net. Portaveus de la conselleria d’Educació, preguntats pel TOT Barcelona, neguen la major i asseguren que “l’aposta per l’ús de programari lliure ha estat sempre present i hi continua essent” als plans de futur de la Generalitat. 

El full de ruta anunciat no inclou directament la iniciativa de digitalització democràtica oferta pel teixit social, però recopila altres iniciatives del departament ja en marxa, com el programa Linkat que distribueix el sistema operatiu GNU/Linux als centres que ho vulguin, la plataforma Moodle i un paquet d’ofimàtica anomenat Onlyoffice desktop amb eines equivalents a Word, Excel i PowerPoint.

“El mes de maig de 2020, per exemple, es van gestionar 113 milions d’accessos a la plataforma Moodle gestionada pel departament”, argumenta la conselleria de Josep Bargalló. També apunta que s’usa aquesta plataforma d’aprenentatge en línia per oferir al professorat cursos i càpsules de formació, que “han seguit uns 30.000 docents” durant el confinament.

Insuficient com “una màquina de cacauets”

El pla presentat ha estat una gerra d’aigua freda per al grup impulsor, que veu del tot insuficients aquestes polítiques per bastir una alternativa real a Google Suite. “Això no és una solució, és com dir que en una escola falta un menjador i li poso una màquina de cacauets al passadís!”, protesta l’activista Simona Levi, cofundadora d’X-net. “Linkat és antic, no funciona i s’està desmantellant”, critica, indignada.

Insisteix que no es tracta “d’eliminar Google” sinó de “crear una alternativa” voluntària a partir de l’adaptació per a escoles de programari obert ja existent, com WordPress, Jitsi o Nextcloud. I, per sobre de tot, de comptar amb un equip de professionals que faci de “task force” durant 2 mesos per a acompanyar la implementació en el dia a dia del centre. 

“Avui per avui tota la vida escolar de milers de nens s’emmagatzema en un cloud de la multinacional”, censura. “Les escoles que no volen això han d’investigar pel seu compte i no són expertes en la matèria, cal posar-los-ho més fàcil”, diu. A més, una alternativa catalana en codi obert donaria feina a empreses TIC del país, sosté.

Cecília Bayo lamenta que les llargues converses per “sensibilitzar” la conselleria no donin fruit: “El departament ha fet el seu propi pla i no ha donat prioritat a garantir la privacitat de les dades infantils el curs vinent”. “S’empara en l’autonomia de centre per no oferir una bona alternativa”, carrega. En la lluita contra la bretxa digital, defensa, “tan essencials és la protecció de les dades com disposar del hardware i la connexió a internet”. El grup impulsor ha tingut converses amb l’Ajuntament de Barcelona i no descarta implantar la seva proposta únicament a la capital si la conselleria no mou fitxa.

Nou comentari