Famílies de Nou Barris denuncien que els han adjudicat instituts a més d’una hora de casa

Asseguren que si no accepten la plaça perdran les beques

Famílies de la zona nord de Nou Barris han denunciat que els han adjudicat plaça a 1r d’ESO en centres escolars a una hora o més del seu domicili, quan queden places lliures als de la zona. En aquesta situació entraria en joc el Pla de Xoc del Consorci d’Educació contra la segregació escolar i l’objectiu seria evitar que un mateix centre acumuli tots els alumnes vulnerables. A la pràctica, però, el que ha passat és que l’institut més proper als alumnes ha omplert les places per als vulnerables i queden lliures de les ordinàries, mentre alumnes vulnerables són enviats a centres llunyans. A més, fonts consultades han assegurat que aquestes famílies poden perdre les ajudes econòmiques vinculades al pla de xoc si renuncien a la plaça assignada.

La Sílvia, una de les mares afectades, ha explicat que se li ha assignat un centre que no havia demanat i que està a més d’una hora del seu domicili, motiu pel qual ha posat una reclamació i està a l’espera de saber què passarà. Aquesta mare viu a Torre Baró i en la preinscripció de la seva filla va posar quatre instituts perquè comencés l’etapa de secundària. Es va trobar, però, que se li va assignar una plaça en un centre de Sant Andreu. Ha explicat que per arribar fins al centre, tenint en compte les connexions del transport públic, la seva filla hauria de sortir de casa cap a les 7.15 hores, més d’una hora abans de l’inici de classes. Per això, ha expressat el seu neguit, ja que té un altre fill més petit a qui ha d’acompanyar a l’escola i no podria anar amb la filla.

Ha lamentat que des del Consorci d’Educació de Barcelona no li han donat cap explicació ni resposta del per què d’aquesta assignació. Ara, amb l’ajuda del centre de primària de la filla, ha posat una reclamació telemàtica. En aquest sentit, ha criticat també que no es donen cites presencials i que és molt difícil poder parlar amb algú del Consorci que li doni una resposta. D’altra banda, ha plantejat que si per tenir dret a la beca associada al pla de xoc contra la segregació ha d’acceptar anar a un centre fora de la zona on viuen no entén per què se li diu que té dret a aquests ajuts.

Famílies vulnerables

Fonts consultades han explicat que no es tracta d’un cas aïllat, sinó que són diverses les famílies de la zona nord de Nou Barris que s’estan trobant en aquesta situació. Són famílies molt vulnerables que sovint tenen problemes d’accés també als mitjans telemàtics per poder comprovar el centre assignat i fer les reclamacions pertinents. El pla de xoc contempla la garantia de les prestacions directes als alumnes en situació de vulnerabilitat. Segons el document que va presentar el Consorci, es garanteix la plaça de reserva, hi ha exempció de les quotes d’activitats complementàries, sortides i colònies, ajuts de llibres de text i material, tant en centres públics com en concertats, la gratuïtat del servei de menjador, de les activitats extraescolars esportives a 1r d’ESO i de les activitats d’estiu, entre d’altres.

Des de les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (aFFaC) han criticat que les famílies rebin aquestes ajudes i totes les facilitats només si accepten la plaça assignada per l’administració, però que si volen anar al centre de referència del barri que no se’ls ha adjudicat “perden” ajudes i facilitats, segons ha explicat la presidenta de l’aFFaC, Belén Tascón.

Situació recurrent

Tascón ha afirmat que la situació que estan vivint aquestes famílies de Nou Barris ha passat anteriorment des de fa uns tres anys. Ha lamentat que per reduir la segregació en alguns centres el que s’acaba fent és “desarrelar” aquests estudiants, que acaben en una escola o institut lluny de casa i fora de tot el seu entorn comunitari. A més, ha alertat que en el cas de secundària augmenten els casos d’abandonament prematur per aquesta situació. És per això que reclamen al Consorci d’Educació de Barcelona que faci una avaluació de quins són els resultats que està donant aquest pla de xoc.

Per a Tascón, el model ha de garantir la matrícula en el centre públic més proper a l’alumne i la família, de forma que els centres siguin el reflex del barri i viceversa. Reconeix que hi ha zones on es concentren famílies vulnerables, però ha apuntat que el debat va més enllà de l’àmbit educatiu, i que no se li pot demanar a l’escola que solucioni un problema que té derivades en l’urbanisme. Després de la mobilització de famílies i centres, fonts consultades han explicat que el Consorci estaria començant a escoltar les seves reclamacions i estan a l’espera de saber si hi haurà algun canvi.

Nou comentari