L’únic gran aliat que ara té el PSC és ERC. De moment, és l’únic grup municipal que sembla que entrarà al govern, d’ara només 10 regidors, per tal de donar-li una mica més de múscul. Malgrat que l’actual alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, va acabar el passat mes de juliol amb el possible pacte entre Xavier Trias i l’antic líder republicà, Ernest Maragall; ara les afinitats entre els socialistes i els republicans són palpables en diferents aspectes. Per començar, el PSC va comptar amb els vots favorables d’ERC per superar el primer tràmit dels pressupostos de 2024. Aquest dilluns, però, s’ha vist clara una diferència en matèria de mobilitat: el carril bici de Via Augusta.
Tal com ha anunciat ERC en una roda de premsa, vol que Collboni i el govern municipal es pronunciïn a favor del manteniment del traçat actual del carril bici. Això ho demanaran en forma de prec a la comissió d’urbanisme d’aquesta setmana, en la qual els republicans defensaran que es conservi la infraestructura que es va tirar endavant amb el pacte de pressupostos del 2021. “Hi ha hagut dubtes des d’alcaldia i des del govern municipal sobre aquest carril”, ha recordat el portaveu d’Esquerra a l’Ajuntament, Jordi Castellana, qui alhora ha argumentat que la via és “un element central” pel seu grup, ja que “connecta de forma sostenible i en bici barris de la zona alta amb el centre de la ciutat”. “És hora que el PSC i l’alcalde Collboni mirin al futur i no al passat i que mesures valentes com el carril bici de Via Augusta es mantinguin i es defensin”, ha insistit.
Una infraestructura en estudi
El govern de Collboni va encarregar fa uns mesos un informe per avaluar l’impacte del carril bici, que havia generat embussos i queixes entre molts conductors de cotxes. El TOT Barcelona va conèixer els detalls de l’informe el passat mes de gener, que, a grans trets, va valorar l’afectació que tenia per la mobilitat des de l’avinguda Diagonal i fins a tocar de la ronda de Dalt.
Per part seva, la regidora de Sarrià-Sant Gervasi, Maria Eugènia Gay, va dir el passat mes de setembre que es podrien buscar vies alternatives al carril bici. “No se suprimiria cap carril”, sinó que es valoraria “oferir un traçat alternatiu” si l’informe ho establia. Per a Gay, anar en bicicleta per la Via Augusta en hora punta “no és saludable”. Una opinió molt diferent és l’Associació Veïnal de Sarrià, que el passat mes d’octubre va defensar en declaracions al TOT la seva continuïtat. Tal com explicar Jordi Bosch, de la junta de l’entitat veïnal, la infraestructura connecta cinc dels sis barris del districte de Sarrià-Sant Gervasi: Sarrià, les Tres Torres, Sant Gervasi-la Bonanova, Sant Gervasi-Galvany i el Putxet i el Farró. “Sense aquest carril no estem connectats amb bici amb la resta del districte i de la ciutat”, va assenyalar i, tot seguit, va recordar que va ser la proposta guanyadora dels pressupostos participatius.