Treballadors de Nissan a la planta de la Zona Franca de Barcelona han aturat aquest dijous la línia de producció com a mostra de rebuig davant la incertesa sobre el futur laboral de més de 20.000 treballadors. Es queixen que, a poc més d’un mes per que se’ls acabi el contracte, no tinguin garantit el relleu laboral amb la propera empresa que s’instal·li a la zona. Fins ara, la xinesa Great Wall Motors (GWM) era la més ben posicionada i comptava amb el visitplau dels sindicats i de les administracions públiques, però ara planteja dubtes. Els empleats no aflueixen i prometen mobilitzacions demà mateix. “És probable que tallem la Ronda Litoral”, explica Miguel Ángel Boiza, secretari general de Comissions Obreres (CCOO) Nissan.

Des dels sindicats se’ls ha explicat als empleats quines són les últimes novetats sobre la taula de negociació oberta entre les empreses, els treballadors, la Generalitat i el govern espanyol. A través de les xarxes socials han emès un comunicat on diuen que GWM “planteja una redimensió del seu negoci a Europa” i expliquen que “qüestionen” la capacitat productiva de les plantes de Nissan.

Els representants dels treballadors demanen a les administracions públiques que no esperin a l’empresa xinesa i que activin tots els mecanismes per explorar alternatives. Els treballadors no descarten cap pla. Fins i tot, alguns que inicialment havien rebutjat, com un hub d’empreses a la planta de la Zona Franca. “Ho plantegem com a opció B”, admet ara Boiza.

Molta tensió pel tancament imminent

Al matí s’ha aturat la feina a la planta principal de Nissan -compten també amb la de Montcada i Reixac i la de Sant Andreu de la Barca- i s’han celebrat assemblees informatives als treballadors. “La tensió era molt gran”, admeten fonts sindicals. A la tarda també hi ha hagut moments d’interrupció del servei, tot i que de menor intensitat, ja que el torn principal de treball és el que va de 8 h a 17 h.

La protesta de divendres començarà a les 10 h, quan hi ha prevista una aturada laboral. Posteriorment, faran una mobilització en direcció al Consorci de la Zona Franca, on hi són presents l’Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i el govern espanyol, per demanar la implicació “màxima” de les admnistracions en l’assumpte, exposen. De totes maneres, la Ronda Litoral és a tocar d’aquest edifici i l’opció d’aturar el trànsit en una de les artèries principals d’accés a la capital catalana és molt temptadora, reconeixen els treballadors.

El pròxim dimecres, 1 de desembre, hi ha convocada una reunió oficial de la mesa de reindustrialització, on són presents totes les administracions implicades, que té per objectiu que les negociacions arribin a bon port. De totes maneres, els treballadors ja s’han començat a mobilitzar de nou. No descarten cap opció, expliquen: “en aquella reunió exigirem clarificació i concreció als projectes actualment prioritaris i, en funció d’això, decidirem si continuem l’actual negociació o canviem d’escenari“, adverteixen, a través del comunicat.

Nou comentari