Els serveis socials, desbordats per l’allau de peticions relacionades amb la Covid

En quatre mesos han atès més de 44.000 persones, la meitat que en tot el 2019

Els Centres de Serveis Socials de Barcelona han atès 44.463 persones durant els primers quatre mesos de la pandèmia. La xifra d’atencions fetes en aquest període és ja la meitat del global de persones que es van atendre tot el 2019, unes 90.000. Malgrat augmentar les peticions d’ajuda, s’ha reduït el temps mitjà d’espera per ser atès i ara són sis dies. Un 20% de les persones ateses els darrers quatre mesos no havia anat mai abans als serveis socials municipals o bé feia més d’un any que no ho havien requerit.

A més, destaca que el 70% de les més de 44.000 persones ateses són dones i el 51% tenen entre 31 i 50 anys. L’alimentació i l’habitatge són els dos principals motius que motiven la demanda d’ajut.Entre les atencions presencials, les valoracions telefòniques i les visites a domicili s’han fet més de 100.000 atencions. Segons dades municipals, el districte de Nou Barris és el que ha concentrat més atencions durant els darrers quatre mesos: 16.365. El segueixen Ciutat Vella (14.368) i Sant Martí (13.796). A la cua es troben Les Corts i Sarrià Sant Gervasi (7.928) i Gràcia, en darrer lloc (6.558). “No afecta igual a tots els territoris”, ha comentat la tinenta d’alcaldia de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI, Laura Pérez.

Ajudes

En paral·lel, entre l’1 de març i el 30 de juny s’han atorgat 18.760 ajudes d’emergència per un valor global de 8,01 milions d’euros, un increment igualment destacable respecte a les xifres dels quatre mesos de l’any anterior, quan van ser 7.558 ajudes per valor de 3,9 milions d’euros. Pérez ha destacat que és un augment “important”. “Ens hem d’enorgullir d’aquesta feina i com hem arribat a cobrir necessitats amb rapidesa”, ha dit en roda de premsa. A més, també ha valorat positivament la reducció del temps mitjà d’espera per una primera atenció en un centre de serveis socials de Barcelona. Mentre que l’estiu passat se situava en uns 18 dies, s’ha aconseguit reduir a 6 dies de mitjana.

Les dades de les ajudes indiquen també que es tendeix a la baixa. Mentre que al març es van donar 4.354 ajudes i a l’abril es va assolir un pic amb gairebé 6.000, al maig es va retornar a la situació de dos mesos enrere i al juny les ajudes ja s’han situat en 3.719. Amb tot, també destaca que l’import de les ajudes del mes de juny és superior al maig. “Ja no estem en les pitjors xifres, la demanda d’ajuts està decreixent”, ha indicat la tinenta d’alcaldia. Amb tot, ha matisat que els preocupa “moltíssim” la gent que aquest estiu posava tota l’expectativa en el sector serveis i el turístic, així com també els preocupa l’economia “informal”. “Hem de posar molts esforços per donar cobertura a aquestes persones, encara no som conscients de l’abast econòmic i social d’aquesta crisi”, ha afegit.

Segons Pérez, el perfil de nous usuaris als centres de serveis socials coincideix sobretot amb persones amb una economia “molt feble”, que estan “vivint al dia”. Durant la pandèmia, per exemple, van atendre persones que vivien de l’economia submergida i que quedaven al marge de cobertures com els ERTO. A l’hora que decreix la demanda d’ajuts també ho fa el repartiment d’àpats des dels diferents serveis que hi ha a la ciutat.

La comissionada d’Acció Social, Sonia Fuertes, ha afirmat que durant la pandèmia es va arribar a repartir més d’11.000 àpats al dia, mentre que ara la xifra se situa en 7.171. “Veiem com torna una mica a la situació habitual”, ha assegurat. Amb tot, a hores d’ara segueixen sent un 88% més dels que hi havia abans de la pandèmia, quan eren 3.810. Dels més de 7.000 àpats repartits avui, 2.898 són servits a domicili, 1.975 distribuïts en menjadors socials i equipaments de persones sense llar i 2.298 són pícnics.

Col·laboració amb 57 entitats

Fuertes també ha apuntat que l’Ajuntament col·laborarà amb 57 entitats, que a partir del setembre, rebrean entre 2.000 i 15.000 euros. Es tracta de la resolució d’una convocatòria impulsada pel consistori per tal de col·laborar amb el conjunt de petites entitats socials i xarxes de suport veïnal que han mantingut dispositius extraordinaris d’alimentació amb motiu de la Covid-19. En total, rebran uns 600.000 euros hi ha associacions com De Veí a Veí, l’Ateneu del Raval o l’Associació Bidó de Nou Barris, entre altres.

La comissionada ha indicat també que estan treballant per redimensionar les atencions. “Estem en un moment molt dinàmic”, ha dit en relació a veure quina és la millor manera d’adaptar els recursos actuals a la realitat que els arriba. “Estem veient com redimensionem”, ha insistit preguntada per peticions des de centres com el del Raval. En qualsevol cas, ha remarcat que s’ha atès “totes les persones” i que no els consta que ningú hagi pogut quedar desatès. Sobre la petició perquè el telèfon d’atenció sigui gratuït, s’ha limitat ha dit que és un tràmit “en curs” que es farà.

Nou comentari