Els barcelonins de més de 75 anys poden demanar la teleassistència sense informe mèdic

Fins al 30 de setembre | L'Ajuntament vol incorporar-hi 20.000 persones més que viuen soles

Barcelona reforça el servei de teleassistència amb l’objectiu d’arribar a totes les persones de més de 75 anys que es calcula que viuen a la ciutat. Arran de la Covid-19, el servei va contactar amb unes 91.000 persones usuàries però n’hi ha unes 20.000 més que no han sol·licitat el servei i l’Ajuntament de Barcelona vol arribar-hi. “Vista la necessitat d’un servei com aquest hem decidit fer una passa més”, ha explicat la regidora de Salut, Gemma Tarafa.

No cal informe mèdic durant dos mesos

Habitualment, el servei es prescriu a partir de sol·licituds de les Àrees Bàsiques de Salut (ABS) o dels Centres de Serveis Socials i per tant era obligatòria l’existència d’un informe mèdic o d’infermera. Ara, però, com que les persones grans són un dels col·lectius més vulnerables a l’afectació de la covid, es vol aixecar aquesta barrera burocràtica.

Per fer-ho possible, la sol·licitud es podrà tramitar per primera vegada telemàticament a través del Portal de Tràmits de l’Ajuntament i, després de pactar-ho amb el departament de Salut de la Generalitat, fins al 30 de setembre no serà necessari l’existència d’un informe mèdic. Això s’explicarà també en els milers de trucades que es preveuen fer des del servei en el marc de la campanya.

Cerca activa de sol·licitants

El consistori ha explicat aquest dilluns que engega una campanya de “cerca activa” en què es contactarà aquestes 20.000 persones grans per explicar-los en què consisteix el servei i oferir-los l’assistència. La idea de la campanya és informar però també recomanar a les persones grans que viuen soles que sol·licitin el servei, el qual ha demostrat ser de “gran suport” durant la primera onada de la pandèmia i el confinament, ja fos proporcionant informació, donant suport emocional o facilitant l’accés als serveis sanitaris.

Durant la crisi sanitària, de fet, el servei es va reforçar i es va contactar de manera proactiva amb 3.000 persones cada dia per informar sobre el nou coronavirus, resoldre dubtes i fer tota mena d’aclariments, a més de l’activitat habitual del servei. La campanya va arribar a unes 91.000 persones d’uns 73.000 habitatges diferents. D’aquestes trucades se’n desprèn la preocupació viscuda per les persones grans, que expressaven en gran mesura sentiments d’angoixa i preocupació per la malaltia, i en molts casos també la sensació de viure-ho en situació de soledat i aïllament.

“Finestra oberta a casa de l’usuari”

Segons ha explicat Mireia Abel, tècnica municipal, el servei de teleassistència té dues vessants: una de reactiva, que respon a alguna petició per part de l’usuari, i una de preventiva. En funció de la tipologia d’ajuda que es demana, es pot derivar la resposta a algun altre servei, es mobilitzen recursos específics de la comunitat o simplement es resol per telèfon.

Per altra banda, hi ha tota la vessant preventiva, que és un seguiment que es fa de forma proactiva per part dels operadors a tots els usuaris en funció del suport que necessitin i també el nivell de soledat que sentin. Això es fa de forma periòdica i se’ls truca cada 15, 30 o 45 dies, per exemple. “És una finestra oberta a casa de l’usuari, veus com funciona, detectes situacions de vulnerabilitat…”, ha indicat Abel, que ha afegit que la trucada pot acabar amb una derivació a serveis socials o sanitaris si cal.

El servei municipal de teleassistència funciona les 24 hores del dia tots els dies de l’any i compta amb més de 250 treballadors externalitzats. D’aquests, prop d’un centenar són teleoperadors que atenen usuaris. Tot i que està adreçat tant a persones grans com persones amb diversitat funcional i persones amb valoració de dependència, en la seva pràctica totalitat el fan servir persones de més de 75 anys.

Nou comentari