Nou moviment d’Eixample Respira per denunciar la contaminació que pateix Barcelona. Tal com ha informat la plataforma veïnal en un comunicat, el Síndic de Greuges i el Tribunal de Comptes Europeu li han demanat informació sobre les mesures que les administracions estan impulsant a Barcelona per fer front als problemes de salut que generen la contaminació i el soroll. La resposta d’Eixample Respira ha estat denunciar “la falta d’eficàcia” i l'”incompliment” en les mesures finançades amb fons Next Generation, així com ha alertat de “la falta de voluntat política” de l’Ajuntament i la Generalitat a l’hora de planificar resoldre la problemàtica.
Eixample Respira ha denunciat aquesta situació en un context de contaminació delicat. Concretament, ha recordat que els nivells de la pol·lució de l’aire continuen sent tres i quatre vegades superiors als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS). També ha recordat que metges, científics i l’Agència de Salut Pública de Barcelona alerten reiteradament de les malalties que provoca la contaminació, des d’asma a càncer de pulmó, i la mort de més d’un miler de barcelonins cada any.
Fons Next Generation
Pel que fa als projectes finançats amb fons Next Generation, Eixample Respira ha compartit algunes de les deficiències que ha detectat. Un exemple és un dels projectes estrella de l’anterior govern municipal: els eixos verds. “Es troben en carrers on circulava un volum molt petit de vehicles. Pels carrers adjacents continuen circulant milers de vehicles cada dia: València (28.000 vehicles diaris), Aragó (60.000), Mallorca (23.000) i Gran Via (50.000)”, detalla en el comunicat.

Això no és tot. Respecte a la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que consisteix a vetar l’entrada a la ciutat a cotxes de gasolina amb més de 24 anys d’antiguitat i de dièsel amb 18 anys d’antiguitat, ha criticat que l’Ajuntament i l’AMB estiguin “pressionant” per retardar les noves restriccions pensades per als vehicles amb etiqueta B. Tanmateix, ha avisat que hi ha carrils bici previstos que no s’han fet realitat (Fabra i Puig, avinguda Roma, plaça Catalunya o encreuament Tarradellas / Entença / Berlín) i que els radars que limiten la velocitat a 30 km/h només són pedagògics i no suposen sancions.