Ja hi ha data. Els trens d’alta velocitat passaran per la futura estació de la Sagrera a finals del 2024, tal com ha explicat aquest dijous el responsable de les obres, Alberto Alcañiz. Això no vol dir, però, que llavors l’alta velocitat començarà a operar amb normalitat en aquesta estació, sinó que es tractarà d’una primera fase i, per tant, no funcionaran totes les vies i els trens encara no s’aturaran. La previsió és que a finals del 2025 i principis del 2026 els trens ja circulin per doble via.
Les obres de la futura estació, de moment, avancen segons el previst i es troben al voltant del 70% d’execució. En aquests moments, el projecte d’Adif, responsable de l’obra, se centra en la construcció de la coberta de la futura estació, la fase “més complexa” perquè la idea és que damunt s’instal·li el parc urbà més gran de Barcelona.
El detall de l’execusió de les obres
Paral·lelament, Adif ha parlat en detall de l’execució de l’obra. Concretament, ha dit que les andanes estan gairebé enllestides (99%), la infraestructura de l’alta velocitat està executada al 67%, la zona logística al 66,1%, els aparcaments al 60% i el vestíbul al 37%. Tanmateix, ha indicat que s’han muntat 10,1 quilòmetres de vies i 12,9 quilòmetres de catenària. Tota aquesta obra suposa, com és d’esperar, un pressupost alt. El 2022 es van destinar 136 milions d’euros i enguany es preveu invertir 120 milions.
Com ja s’ha dit en altres ocasions, Alcañiz ha insistit aquest dijous que el “gran objectiu” de la futura estació és descongestionar l’estació de Sants, que és l’única de la ciutat per on passa l’alta velocitat. En aquest sentit, ha assenyalat que Sants està al límit amb l’entrada dels nous operadors d’alta velocitat i la presència dels trens de Rodalies i regionals. La idea és que les dues estacions estiguin connectades en 7 minuts en tren.