La Barceloneta es mobilitza per trobar relleu temporal als voluntaris sènior

Veïns més joves assumeixen les tasques solidàries que fins ara feien jubilats del barri, com repartir aliments o acompanyar pacients crònics

En Diego Cano té 73 anys i col·labora des de fa uns 8 anys amb diferents iniciatives solidàries del seu barri, la Barceloneta. És voluntari d’un banc d’aliments per a gent gran del barri i fa seguiment de pacients crònics de l’ambulatori a través del Pla Comunitari de la Barceloneta. Ara l’epidèmia de coronavirus l’ha convertit en població de risc i ha de ser estricte amb el compliment del confinament a casa, però les tasques que feia segueixen sent necessàries. Per sort, a la Barceloneta hi ha una llarga tradició d’autoorganització que ha permès trobar relleu ràpid als voluntaris sènior i adaptar la solidaritat a l’emergència sanitària.

Entitats i veïns del barri mariner es van mobilitzar de seguida que es van anunciar les primeres restriccions de moviments. Les dues associacions de veïns, la comissió de festes i l’associació Barceloneta Alerta “van posar de manifest la conveniència de crear una xarxa nova per atendre necessitats”, explica Cecília Costa, tècnica del Pla Comunitari. Aquesta plataforma creada el 2005 s’encarrega de coordinar l’associacionisme i el petit comerç amb els serveis públics de la zona –l’ambulatori, el centre cívic…– per col·laborar en iniciatives transversals.

La capil·laritat del Pla Comunitari va permetre fer arribar la proposta veïnal a totes les entitats i a molts veïns particulars. A més van fer difusió a les xarxes socials i van penjar alguns cartells al barri adreçant als voluntaris potencials al correu electrònic del Pla o presencialment a la llibreria La Garba, aprofitant que també la gestiona Barceloneta Alerta. Van poder fer una única encartellada, perquè l’endemà ja es dictava l’estat d’alarma i el confinament estricte.

Tot i així la crida va tenir molt bona resposta: “Més de 60 persones es van oferir voluntàries pel que fes falta, en dos dies”, celebra Costa. Han creat dos grups de whatsapp, per no saturar els nous voluntaris de l’anomenada Xarxa Barceloneta Solidària. Les entitats organitzadores debaten primer com respondre a les demandes d’ajuda que van rebent i quan el procediment està clar demanen al grup de veïns particulars qui pot donar un cop de mà.

La logística invisible del banc d’aliments

Així han atès per exemple el relleu dels voluntaris sènior del banc d’aliments, que impulsen Barceloneta Alerta i l’església evangèlica del barri. La tasca implica diversos desplaçaments per l’àrea metropolitana cada tercera setmana de mes, que aquest març coincidia amb l’inici del confinament. “Els dilluns anem a recollir els congelats en un magatzem fora de Barcelona i comencem a preparar els lots, els dimarts recollim 12 carros de fruita i la verdura fresques i els dimecres entreguem les bosses a les famílies, algunes al local mateix i a d’altres se’ls hi porta”, resumeix en Diego Cano.

“Jo mateix vaig trucar al coordinador del banc d’aliments quan es va anunciar l’estat d’alarma, perquè vaig veure que no podríem fer-ho com sempre”, recorda. “Els voluntaris d’aquest projecte som tots majors de 65 anys; és lògic, els jubilats tenim més temps lliure!”, assumeix. La situació va arribar a la xarxa solidària i una nova fornada de voluntaris ha pogut recollir, embossar i entregar els aliments per a 75 llars del barri que no arriben a final de mes.

Aquesta vegada, a més, ha calgut portar molts més lots a domicili perquè molts beneficiaris també són persones grans o amb factors de risc. Si normalment es recullen a l’església més de 60 dels 75 lots, ara s’ha invertit la dinàmica: “Qui podia enviar un familiar jove a recollir-ho ja ho va fer, però igualment 65 dels 75 només podien anar-hi ells i vam preferir que es quedessin a casa”, assenyala la tècnica del Pla Comunitari. “La nova xarxa es va estrenar assumint tots aquests desplaçaments i la veritat és que tothom vam estar molt contents de l’èxit”, afegeix.

Relleu telemàtic personalitzat

Aquest dimecres en Diego Cano tenia cita amb un pacient de l’ambulatori que pren Sintrom, una medicació per a la sang que requereix controls setmanals o quinzenals per calibrar la dosi correcta. Un practicant recollia mostres de sang a tots els pacients un mateix matí i ell al migdia recollia els resultats de tothom que no pogués anar-los a recollir. És un dels acompanyaments que coordina el projecte Bon veïnatge amb la gent gran, del Pla Comunitari.

En aquest cas, s’ha buscat un nou sistema personalitzat d’entregues temàtiques: “El CAP ha enviat els resultats per correu electrònic al nét del pacient, que ha trucat a l’avi per comunicar-li la nova dosi de Sintrom”. D’aquí 15 dies tocarà nou control i tornaran a fer-ho així. Altres acompanyaments no han tingut fàcil substitució i s’han buscat més relleus joves per als voluntaris habituals.

Carregadors de mòbil per a l’Hospital del Mar

La nova xarxa de suport també dona suport a l’Hospital del Mar cobrint petites necessitats imprevistes. Per exemple aquesta setmana la treballadora social va detectar que dues seccions senceres d’ingressats per coronavirus s’estaven quedant sense bateria als mòbils i no havien agafat cap carregador quan van anar-hi d’urgències.

Són pacients que se senten molt sols, perquè no poden rebre visites, així que sense telèfon es quedarien aïllats al 100%. “L’associació de veïns ha demanat ajuda a la de comerciants, que han contactat les botigues de mòbils del barri per si poden fer una donació”, indica Costa. La solidaritat espontània dels voluntaris, però, va avançar-se: en menys d’una hora ja tenien 8 carregadors per portar a l’hospital, de veïns que en tenien dos o que podien prescindir del seu.

També hi ha voluntaris de més de 70 anys, a la Xarxa Barceloneta Solidària. I també fan falta, perquè les necessitats són molt diverses i n’hi ha que es poden atendre des de casa: “Poden fer acompanyament telefònic a persones que viuen soles o ingressades a l’hospital”.

L’urgent aprofitament de la nevera dels restaurants

Aquesta setmana han anat de corcoll gestionant els excedents dels restaurants del barri, que han donat menjar fresc massivament. Després de tants dies tancats era urgent organitzar el repartiment d’aquest excedent abans que es fes malbé. Els dos serveis d’entrega d’aliments del barri els han redistribuït entre veïns vulnerables.

“També hem rebut peticions per fer-li la compra a persones grans i hem intentat reduir el risc al mínim i donar suport al barri al màxim, per exemple promovent que els fills fessin la comanda per internet al mercat de la Barceloneta”. L’equipament ja té un sistema d’entregues a domicili sense recàrrec, així que no cal mobilitzar cap voluntari i ni tampoc donar-se en mà llistes de la compra, diners o el tiquet.

“Anirem resolent necessitats sobre la marxa i fent xarxa; perquè fer i fer i fer per lliure no té sentit, s’ha d’anar en complicitat amb els serveis públics per evitar riscos i no ficar la pota”, avisa Costa. “Ara estem fent un sobreesforç de coordinació i anem desbordats, però pensem que aquesta xarxa solidària perviurà després del coronavirus i podrem seguir comptant amb part d’aquests voluntaris per a necessitats futures”, conclou.

Comentaris

    Nuria de Mexic 29/03/2020 6:06 pm
    Es admirable la tasca que feu. A Mexico la gent es molt solidaria i molr generosa pero no hi ha tanta organització. La gent no esta acostumada a treballar en xarxes. Ara no se com molts gent podra sobreviure. Hem sigut mes previsors q a Europa per part de les nostres autoritats i crec que s´han pres mesures oficials mes a temps, pero podem tenir una crisi social descomunal.

Nou comentari