Cementiris de Barcelona registra un 20% més de serveis d’enterrament per la pandèmia

L'empresa recorda un any després com el període entre el març i el maig va ser "terrible"

Els cementiris de Barcelona han fet un 20% més de serveis d’enterrament i de cremació el 2020, en comparació amb el 2019. En concret hi va haver 17.191 serveis, pels 14.304 de l’any anterior. L’impacte de la crisi del coronavirus es va fer notar especialment durant el mes d’abril, quan es va arribar als 3.472 serveis, les xifres més elevades de tot el 2020 i que suposen gairebé el triple respecte l’abril del 2019, quan van fer-se 1.232 serveis de inhumació o incineració.

Miquel Trepat, director general de Cementiris de Barcelona, afirma que “ningú recorda un període d’aquesta intensitat” i explica com els treballadors van fer mans i mànigues per garantir el funcionament d’un servei essencial en un context “absolutament inèdit”.Les dades de Cementiris de Barcelona -que inclouen els nou cementiris de la ciutat- mostren que, de mitjana, l’any passat es van fer 47 serveis diaris, mentre que durant l’any prepandèmia la mitjana diària era de 39. El període entre el març i el maig, amb l’estat d’alarma ja en vigor, va ser “terrible” segons Trepat.

Coordinació amb els hospitals

“En molts casos, els espais que els hospitals tenen habilitats per als difunts fins que arriben les funeràries es col·lapsaven“, indica. Per això, diu, de seguida van ser conscients que era molt important garantir que l’activitat als hospitals no s’aturés. “Els hospitals s’havien de dedicar a atendre els malalts i intentar salvar vides”, explica, per això calia garantir que el moviment dels cossos dels difunts no entorpia el ritme de treball i les dinàmiques dels centres sanitaris.

“En un moment de molta demanda de llits era important garantir la continuïtat del servei”, comenta. Amb aquest objectiu, pocs dies abans de l’estat d’alarma Cementiris de Barcelona i les principals funeràries a la ciutat van començar a coordinar-se amb la xarxa sanitària i a monitorar cada dia les xifres perquè els hospitals no perdessin “temps, esforços o recursos” en una altra cosa que no fos atendre els malalts.

Els mesos de març, abril i maig del 2020 l’empresa va fer 6.632 serveis, pels 3.574 del 2019. “Van ser dies molt intensos”, recorda Trepat, que defensa que són un sector essencial i que la funció que fan també té un caràcter sanitari.

Manca d’epis

A la incertesa i la poca informació que hi havia en aquell moment sobre el virus s’hi van afegir, primer, la manca d’EPI. Les dues primeres setmanes pràcticament no hi havia disponibilitat d’EPI i l’empresa va fer una mena de “fons comú” per recollir el màxim material possible. “Inevitablement hi ha la preocupació a sobre de no contagiar la família”, diu. De seguida, però, els va arribar material.

Més endavant es van crear plans de contingència per prevenir contagis. Per exemple, es van separar torns de vestuari o dutxa, canviar les horaris d’entrada o sortida i es van crear parelles de feina estables. Tot i els esforços, alguns treballadors dels cementiris o les funeràries han hagut d’agafar-se la baixa per contagi.

Torns de 12 hores

Trepat explica que en l’àmbit funerari es van haver de fer “força contractacions” i també reorganitzar internament el personal per prioritzar les tasques més urgents. A banda, es va fer un esforç “notable” d’hores extraordinàries i moltes persones van passar de torns de 8 hores a torns de 12 hores, fins i tot de nit, i molts festius de descans també van haver de ser laborables.

“El nostre crematori va estar funcionant les 24 hores, quan normalment només opera les hores diürnes”, cita com a exemple per il·lustrar la magnitud de la intensitat de feina. “Va ser un procés complicat”, admet, destacant la professionalitat dels treballadors. “L’allau i la intensitat” en què van produir-se les morts i el context de pandèmia ha fet que molts dels treballadors hagin experimentat les seves pròpies necessitats emocionals i en alguns casos han demanat, suport psicològic, que se’ls ha proporcionat, com explica Trepat.

Complicacions normatives

Gairebé en paral·lel als canvis organitzatius van arribar també les complicacions burocràtiques provocades arran de l’estat d’alarma i l’adaptació a nous protocols. “Una gestió com que la família s’adreci al tanatori per decidir com fer el comiat de la persona estimada es va complicar molt, no es podia”, assegura. També menciona les restriccions d’accés als cementiris o com tractar els morts per coronavirus. “En tots i cadascun dels àmbits es va viure amb molt de sentiment”, comenta.

A partir d’aquí, amb les funeràries es van haver de buscar recursos alternatius i establir nous mecanismes de decisió i de comunicació. “Tothom va fer un esforç excepcional”, conclou mirant enrere.

Millora a partir del mes de juny

Ja al juny i gràcies als efectes del confinament total, la situació es va començar a estabilitzar i per primer cop en els darrers mesos Cementiris de Barcelona registra menys serveis que en el mateix mes l’any anterior. En concret, al juny del 2020 van fer 992 serveis, pels 1.007 del juny del 2019. Després de l’estiu del 2020 Cementiris de Barcelona també va preparar-se per actuar davant de possibles brots o un nou increment dels serveis.

Amb tot, segons han explicat, no ha estat necessari fer cap tipus d’ampliació als cementiris degut a l’increment de defuncions que va provocar la pandèmia. En aquests moments la incineració va agafant terreny a la inhumació i per això Cementiris de Barcelona s’orienta a buscar solucions i oferir nous espais per a enterrar les cendres dins dels mateixos recintes.

Les darreres dades, corresponents a la primera quinzena de febrer del 2021 indiquen un total de 814 serveis, una xifra superior al mateix període el 2020 (569) i lleugerament superior al 2019 (797).

Nou comentari