La periodista Pilar Merodio ha denunciat la situació catalanofòbia que ha viscut quan ha intentat reservar una taula en un restaurant de Barcelona, un local al qual ja hi havia anat molts cops i que, fins ara, no havia tingut cap problema. “He intentat reservar una taula al restaurant Pura Brasa del centre comercial Las Arenas de Barcelona i m’han dit que allà no parlen català i que si no li parlava en castellà no em podia fer la reserva”, ha explicat un una publicació al seu compte de la xarxa social X. A més, denuncia que la persona que l’ha atès per telèfon “no m’ha volgut passar a ningú que m’entengués en català”. “No ha parat de repetir que allà no parlen català”, sentencia.
Merodio ha afegit que havia dinat “molts cops” en aquest restaurant i “mai no m’havia passat això”. En aquest sentit, lamenta haver topat amb “l’imbècil de torn”, i el qualifica de “colonialista i supremacista”. Tot i això, admet que la situació li sap greu perquè al restaurant “s’hi menja molt bé i els cambrers, tot i que molts no parlen català, mai no ens han tractat amb el menyspreu d’aquest desgraciat”. Amb tot, la periodista assegura que ha decidit no tornar a menjar mai més en aquest restaurant. En una de les publicacions ha etiquetat el compte oficial d’aquesta cadena de restaurants, que no ha fet cap pronunciament.
He intentat reservar una taula al Restaurant “Pura Brasa” de “Las Arenas” de Barcelona i m’han dit que allà no parlen català i que si no li parlava en castellà no em podia fer la reserva. #llenguacat #mantincelcatalà
— Pilar Merodio (@pilarmerodio) August 12, 2025
De ressenyes negatives a trucar sense fi
La denúncia de la periodista ha tingut un gran impacte entre els usuaris de la xarxa social, i alguns usuraris han proposat fer ressenyes negatives sobre el local, a trucar “sense fi” per reservar taula en català o a denunciar els fets a Consum. “I si en comptes de deixar d’anar-hi, i, per tant, acceptar que ens fan fora per parlar català, la llengua pròpia de casa nostra, hi anem en grup mantenint el català, fent-nos valer?”, proposa un dels usuaris. Aquesta, però, no és la tònica habitual en els locals d’aquesta cadena de restaurants, que disposa de web en català i també admet reserves en llengua catalana a través de la seva web. A més, el català és la primera llengua dels textos de les publicacions d’Instagram i Facebook, però no a X. Per exemple, l’escriptor i divulgador lingüístic Enric Gomà afirma que al local de Rambla Catalunya “no tenen cap problema amb el català”.