Les carreteres de Barcelona són les més mortals de tot Catalunya. Així ho indica el balanç de sinistralitat del que va de 2023. Segons dades del Servei Català de Trànsit, a la xarxa viària de Barcelona hi ha hagut 21 víctimes mortals, més que les 15 de Tarragona, 11 de Lleida o les 4 de Girona. Malgrat l’alta mortalitat, la tendència va a la baixa, ja que les carreteres properes a la capital han registrat tres morts menys que en el mateix període de 2022. El descens és encara més positiu a les carreteres gironines, que registren una baixada de la mortalitat molt superior a la de la capital. En aquest cas, la davallada és de vuit persones. A Lleida, en canvi, les morts han pujat.
Dades a la baixa a tot Catalunya
En total, han mort 51 persones en 42 accidents mortals a tot el país, un 7,2% menys que l’any passat per aquestes dates i un 5,5% menys que el 2019. Pel que fa al nombre d’accidents, la xifra també va a la baixa, havent-hi 6 accidents mortals menys que el 2022 (-12,5%) i 10 menys que abans de la pandèmia (-19,2%). A tot Catalunya també es registra una reducció del nombre de ferits superior al 10% respecte del 2019 i 2022.
La mortalitat en homes és immensament superior a la de dones. De les 51 víctimes mortals, només 8 eren dones per 43 homes. D’aquests, 28 eren conductors, 6 passatgers i 5 eren vianants. En el cas de les 8 dones mortes, 3 eren conductores, 3 viatjaven de passatgeres i 2 eren vianants. Les dades també mostren un percentatge elevat d’homes entre els ferits de gravetat: el 73% vers només el 27% de dones.
Preocupació amb els motoristes
La sinistralitat també és major entre el col·lectiu de motoristes. Tal com passa a la ciutat de Barcelona, on l’any passat van perdre la vida 23 conductors de moto, a les carreteres interurbanes han mort 14 motoristes des de principi d’any, més que els que hi va haver el 2019 o 2022.