L’Ajuntament de Barcelona ha engegat la transformació de deu patis d’escoles públiques perquè siguin més naturalitzats, coeducatius i fomentin els usos comunitaris. El projecte es durà a terme al llarg del 2021 i es preveu que les obres acabin a l’inici del curs vinent, al setembre. Amb aquest Pla de Patis el consistori vol “transformar l’escola per millorar les vides dels infants” i, per aconseguir-ho, volen ampliar els espais verds i enjardinats amb més ombres als recintes, sumar més espais de terra tou i incorporar elements de joc per diversificar les activitats.

Un dels objectius del programa també és obrir els patits fora de l’horari escolar per tal de fomentar-ne l’ús de la comunitat i que siguin equipaments del barri.De cara a aquest 2021 les deu escoles que es beneficiaran del programa seran l’escola Auró, Bogatell, de les Aigües, Duran i Bas, Francesc Macià, L’Estel, Palma de Mallorca, Parc de la Ciutadella, Pau Casals de Gràcia i Ramon Llull. Les intervencions tenen un pressupost previst de més d’1,5 milions d’euros.

Espais vitals

Durant la presentació del pla la comissionada d’Educació de l’Ajuntament, Maria Truñó, ha apuntat que els patis són “espais vitals” en la formació dels infants, ja que hi passen fins a 3.000 hores al llarg de la seva etapa acadèmica. Així, es busca “aprofitar més el potencial pedagògic” dels recintes. Les transformacions dels equipaments giraran al voltant de quatre eixos. En primer lloc, es plantaran més arbres i plantes per naturalitzar els espais i augmentar les possibilitats de contacte amb la natura dels infants, i també es buscarà generar més ombra ja sigui a través d’aquests elements vegetals o bé amb estructures per crear ambients diversos.

També s’incorporaran elements de joc per diversificar al màxim les possibilitats i ambients pel joc lliure i compartit i, finalment, s’ampliarà els espais de paviment tou, sempre compatibilitzant-ho amb les pistes esportives. Truñó ha dit que una de les prioritats és convertir els patis en espais coeducatius i ha assegurat que totes les intervencions es faran amb perspectiva de gènere.

Participació de la comunitat educativa

Totes aquestes transformacions es faran amb la participació de la comunitat educativa, des dels infants i les seves famílies fins als mestres. Des de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, que facilitarà orientacions per augmentar la vessant pedagògica dels projectes, s’ha proposat com a guies per a les escoles que els patis estiguin integrats dins del projecte educatiu de centre i que ofereixi reptes per al joc lliure i compartit.

La presidenta de l’associació, Francina Martí, ha explicat durant la presentació del pla que els patis hauran de garantir el contacte amb la natura i hauran de ser confortables i accessibles, així com tenir una distribució dels espais equitativa i amb ambients diversos i de qualitat. Finalment, els recintes hauran d’afavorir els usos lúdics diversos per a fer comunitat dins i fora del temps escolar com a equipament obert als barris.

El pla contempla una línia específica de debats, intercanvis d’experiències i orientacions pedagògiques en col·laboració amb Rosa Sensat en el marc del Consell Educatiu Municipal de Barcelona. De fet, aquesta setmana ja ha tingut lloc una primera jornada oberta de debat. Durant el 2021 es faran sessions de treball i reflexió per compartir coneixements.

Noves convocatòries i criteris seguits ara

Segons han explicat des de l’Ajuntament, aquestes primeres deu escoles s’han escollit tenint en compte, primer, les escoles que havien demanat participar a la convocatòria de refugis climàtics i havien quedat en llista d’espera, i en segon lloc s’ha contemplat les que el Consorci d’Educació de Barcelona ja s’havia compromès a fer-hi actuacions de millora. També s’ha tingut en compte l’equitat –és a dir, les escoles on aquest impuls pot ajudar en el seu projecte de centre- i la distribució a la ciutat.

L’Ajuntament pretén repetir aquest programa els propers anys, i de cara a la següent edició, que també serà per a mínim deu escoles més, s’obrirà una convocatòria específica perquè els centres puguin presentar-s’hi.

Refugis climàtics

Per la seva banda, el regidor d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Eloi Badia, ha posat en valor el paper dels refugis climàtics com a antecedent a aquest nou projecte. Segons ha recordat, el curs 2019-2020 ja es va iniciar un procés de debat i concreció per transformar 11 escoles en refugis climàtics. El regidor ha detallat que la transformació ah permès recuperar 1.000 m2 de sòl natural amb vegetació en substitució de terra de formigó, s’han creat 2.213 m2 d’espais d’ombra, s’han plantat 74 arbres nous i s’han instal·lat 26 punts d’aigua.

Nou comentari