Barcelona reforça l’educació emocional a les escoles

L'Ajuntament triplica el nombre d'educadors emocionals per al pròxim curs

L’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona han acordat incrementar fins a 81 el nombre d’educadors emocionals a les escoles el proper curs. La mesura es fa a través del Pla de Salut Mental i del Pla de Barris. En el període 2016-2020 ja se’n van desplegar 27, i ara s’ha decidit ampliar-los fins a 81. El consistori hi destinarà 800.000 euros, i el consorci 400.000 més. 66 centres estan en àrees que formen part del Pla de Barris, i 15 estan fora, però presenten uns nivells més alts de situacions de vulnerabilitat socioeconòmica. Els professionals especialitzats en acompanyament emocional són uns nous perfils professionals que s’integren en la comunitat educativa, amb l’objectiu d’abordar de forma preventiva el malestar emocional i els incipients problemes de salut mental que es puguin detectar.

En els centres educatius on aquesta figura ja ha estat present els últims anys s’ha comprovat que ha permès incrementar el nivell de confiança entre les diferents parts que conformen la comunitat educativa, la qual cosa ha servit per donar suport en l’elaboració de la programació en l’àmbit emocional i en la coordinació amb l’equip de mestres; dotar el professorat dels recursos teòrics i pràctics per incorporar noves pràctiques en les actuacions del centre; assessorar l’equip docent sobre les dificultats relacionals i conductuals que puguin sorgir a les aules, així com fer una atenció directa a l’alumnat en el grup aula, el que possibilita dur a terme un treball preventiu i de detecció de dificultats de desenvolupaments dels nois i noies.

El reforç d’aquest conjunt de mesures té a veure amb la certesa que la població jove i adolescent és una de les franges d’edat més castigades per les restriccions associades a la pandèmia de la Covid-19. Per exemple, una anàlisi de la Universitat Miguel Hernández amb enquestes a famílies a nivell estatal assenyala que un 86% ha detectat canvis d’actitud i d’estats emocionals en els estudiants. Igualment, organitzacions internacionals com Unicef alerten de les conseqüències de la pandèmia en la salut mental d’infants i joves. A més, l’enquesta de la Joventut de Barcelona 2020 recull que el 60% dels joves creu que l’impacte de la Covid-19 els afectarà personalment de manera negativa.

Nou comentari