Barcelona fa un pas més cap a la feminització. La Ponència del Nomenclàtor de Barcelona ha atorgat els noms d’Elvira Augusta Lewi, Dolores Ibárruri (La pasionària), Victòria Ruiz Rodríguez, Justa Freire i Leonor Ferrer, a diversos espais de la ciutat. A més, també s’ha dedicat un parc a les Tretze Roses, les tretze dones membres de les Joventuts Socialistes Unificades (JSU) que van ser afusellades pel règim franquista el 5 d’agost de 1939 a Madrid. Aquest parc s’ubica a la Zona Franca, entre els carrers de Pontils, d’Arnes i d’Ascó. A més, també s’ha dedicat una placa de memòria al carrer del Bruc 49, en la qual s’indica que va viure Ildefons Cerdà.

La feminització de Barcelona

Des del 2023 fins ara Barcelona ha incorporat divuit noms de dona als carrers de Barcelona, i tots ells tenen un gran significat, ja sigui per referències a dones representants de l’activisme veïnal, del polític, del sindicalista i també reconegudes en l’àmbit de la cultura i la ciència.

Quins són aquests nous noms?

Els jardins de Dolores Ibárruri, la Passionària, que s’ubicarà a Sants-Montjuïc, entre el carrer de XCal Cisó i el de Micaela Chalmeta. També a Sants-Montjuïc trobarem els jardins de la Benita, un espai dedicat a Victòria Ruiz Rodríguez, una activista veïnal de les Cases barates del Prat Vermell, militant anarcosindicalista, treballadora social, participant de la vaga de lloguers de 1931 i que va morir l’any 1962. Encara a la Marina del Prat Vermell trobarem els jardins de la mestra republicana represaliada Justa Freire, que ha tirat endavant gràcies a la petició del Memorial Democràtic de treballadors/es SEAT i Eix de Memòria i Cultura de La Marina.

Al Poble-Sec trobarem el carrer de Leonor Ferrer, entre el passeig de Santa Madrona i el carrer de Lleida i que està dedicat a la primera dona delineant de l’Estat espanyol. Per la seva banda a Les Corts es dedicarà un passatge a l’escriptora Elvira Augusta Lewi, un passatge ubicat entre el carrer de l’Aviació i el carrer del Taquígraf Garriga. Al barri de la Sagrera podrem trobarem el carrer dedicat a l’etòleg i etnòleg Jordi Sabater Pi.

Finalment, a Sant Martí trobarem la plaça del 25 de novembre, entre la rambla Guipúscoa i el carrer de Ca n’oliva, un espai que estarà dedicat al Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència vers les Dones a proposta del Consell de Memòria del Districte. A la Bordeta hi haurà el Pas de Paronas, un homenatge a Francesc Comas Pagès.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa