Veure el característic dipòsit vermell de la Montesa Impala pels carrers de Barcelona s’ha convertit des de fa tres anys en una verdadera rara avis. La posada en marxa de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de la capital catalana va pràcticament desterrar un dels seus vehicles més icònics, obligant els propietaris a fer malabarismes per poder continuar circulant per la ciutat entre setmana. El reglament només dona actualment una treva a la moto barcelonina per excel·lència durant les nits, els caps de setmana i 24 dies l’any, gràcies a un permís extraordinari. Aquests són els únics moments on les Impala són lliures per reclamar l’asfalt de la ciutat que les va veure néixer el 1962 i convertir-se en un verdader símbol de la Barcelona moderna de finals de segle.
La particular condemna a l’ostracisme del model més reconeixible de la companyia Montesa, però, podria tenir els dies comptats. Segons ha pogut saber el TOT Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona està estudiant la possibilitat d’atorgar un adult tant a l’Impala com a la resta de vehicles considerats com a històrics perquè puguin circular per la ZBE sense restriccions a partir del 2024. De fet, l’executiu encapçalat per Jaume Collboni té sobre la taula des del passat 3 d’octubre un prec presentat pel grup municipal del PP on es demana precisament deixar sense efecte la prohibició que afecta aquesta part del patrimoni automobilístic de la ciutat, recuperant la proposta que ja es va plantejar el 2019 sobre un etiquetatge especial per als clàssics perquè estiguin exempts d’aquestes limitacions a la mobilitat.
Protecció com a patrimoni de la ciutat
“La Montesa Impala reuneix els requisits com per poder ser considerada una peça important del patrimoni cultural, i, per tant, per ser objecte de les mesures actives i positives de protecció. Entre elles, la lliure circulació pels carrers de Barcelona d’aquest model de motocicleta”, s’assenyala en la petició dels populars. La formació liderada per Daniel Sirera considera, doncs, que aquest tipus de vehicles clàssics haurien d’estar dintre de les excepcions per la seva “rellevància històrica, significació i importància com a part del patrimoni cultural” de la capital catalana, un extrem que comparteixen diversos grups amb representació al plenari.

En la mateixa línia es pronuncia la regidora de Trias per Barcelona Francina Vila, que veu flagrant el cas de la moto de Montesa i recorda que des de Junts ja es van presentar al·legacions en aquest sentit quan va entrar en vigor la ZBE. “La Impala és un vehicle característic del paisatge de Barcelona. No és una moto qualsevol, té un valor i s’ha de protegir. La paradoxa és que, tot i encara ser funcional, no pot circular. Això, no té cap lògica i el temps ens està donant la raó”, assegura.
Vila creu que s’hauria de facilitar que els propietaris d’aquests clàssics poguessin conservar-los com a part del patrimoni i lamenta que l’anterior govern municipal apostés per restringir la lliure circulació a unes tipologies concretes de vehicles sense comptar amb el consens del sector. “Nosaltres estem a favor de la ZBE, però sempre que es pacti les mesures amb els diferents col·lectius i s’estudiï el seu impacte. Tal com està plantejada, la mesura és més una aproximació ideològica poc adaptada a una realitat de la mobilitat a la ciutat on les motos són una solució i no un problema”, remarca la regidora, també fent referència a l’ofensiva del consistori contra els vehicles de dues rodes.
ERC i els Comuns opten per la prudència
Menys contundents es mostren des del grup municipal d’ERC, que prefereix esperar a comptar amb una proposta específica per part de l’executiu abans de valorar aquest possible indult als vehicles històrics. En cas de voler tirar endavant amb aquesta modificació de la normativa, els republicans consideren que el PSC estaria un cop més demostrant que està disposat a “esmenar la seva obra de govern” amb els Comuns, una formació que -a parer seu- hauria entregat els seus vots per investir Collboni “a canvi de res”.
Pel que fa al sentit del seu vot davant una possible consulta al plenari, la formació d’Ernest Maragall no vol avançar-se, però sí que insisteixen en la necessitat que les administracions assumeixin responsabilitats en la lluita contra el canvi climàtic: “Sabem que si volem protegir els barcelonins i barcelonines de la contaminació, especialment aquells més vulnerables, les institucions no poden fer recaure el pes de la responsabilitat únicament sobre la ciutadania“.
A preguntes del TOT Barcelona, fonts de Barcelona En Comú asseguren que de moment no tenen constància de cap petició en aquest sentit i apunten que ja es posicionaran al respecte en cas de materialitzar-se aquesta proposta per modificar el reglament. Per la seva banda, el govern municipal ha declinat pronunciar-se al respecte.

Alenada d’aire fresc per a un sector tocat
L’atorgament d’aquest possible indult als vehicles històrics permetria posar remei a la travessia pel desert que han viscut en els darrers anys moltes agrupacions de col·leccionistes i amants de clàssics com la Impala. “La posada en marxa de la ZBE va ser una sacsejada per al sector. Nosaltres sobretot vam notar el canvi amb l’activitat dels socis, que es va anar refredant amb el pas dels mesos. Les restriccions et condicionen molt i sabem de gent que ha acabat deixant les motos per tot plegat”, explica Xavier Arenas, president del Moto Club Impala.
Arenas lamenta que la prohibició de circulació es prengués des d’una perspectiva completament “política” i sense tenir en compte certes variables com les emissions reals que fan aquests vehicles històrics o els hàbits de mobilitat dels conductors d’aquests. “La contaminació és directament proporcional a la capacitat del motor per cremar gasolina, que amb aquestes motos antigues és limitada, i la majoria de col·leccionistes tenen un vehicle modern per al dia a dia. Així que, pel que fa a quilòmetres, el seu ús seria anecdòtic“, afirma.

Més enllà de la materialització de la mesura, el president del Moto Club Impala sobretot espera que amb el canvi govern municipal hi hagi un viratge en les formes i la presa de decisions respecte a l’anterior mandat. “La Impala és un símbol, una icona de la ciutat, però en els últims anys ens hem sentit desplaçats i que no se’ns tenia en compte. Decisions com aquestes s’han de prendre amb el consens de totes les branques involucrades”, assegura.