Barcelona ajudarà els veïns dels barris més colpejats per la crisi a tramitar ajuts

L'Ajuntament detecta barreres com l'escletxa digital o la manca de comprensió idiomàtica

La crisi de la Covid-19 ha colpejat amb més cruesa alguns barris de Barcelona i tot i que s’han activat ajudes des de diverses administracions no tots els veïns afectats saben com accedir-hi. De fet, l’Ajuntament ha detectat la necessitat d’acompanyament per part d’algunes famílies en la tramitació dels ajuts, ja sigui per l’escletxa digital, la manca de comprensió idiomàtica o les dificultats per entendre el tipus d’ajuda. Per això, a principis de juny el consistori va habilitar com a prova pilot dues oficines amb aquesta funció. Vista la demanda, el Pla de Barris –adaptat a la situació actual– desplegarà al llarg d’aquest mes de juliol fins a un total de set oficines.

La prova pilot del 2 de juny va començar en dues oficines a Roquetes-Trinitat Nova i Zona Nord (Nou Barris). Segons ha explicat el consistori en roda de premsa, des de llavors s’han atès vora 315 persones, de les quals 225 són dones. També han rebut 3.000 trucades telefòniques per ajudar a resoldre, entre d’altres, tràmits vinculats a l’Ingrés Mínim Vital o la subvenció per al pagament del lloguer.

Més oficines

A partir del dilluns vinent, dia 27, començaran a funcionar les oficines de Trinitat Vella (Sant Andreu), La Verneda i La Pau, el Besòs i el Maresme (Sant Martí), la Marina (Sants-Montjuïc) i el Raval (Ciutat Vella), amb les mateixes funcions que les dues ja en marxa. Segons ha explicat el regidor de Presidència, Pressupost i Pla de Barris, Jordi Martí, “hi ha un bosc de possibilitats (d’ajudes) i es tracta de poder acompanyar les demandes”.

D’altra banda, a partir del mes de setembre, a cinc dels punts d’atenció a territori -Raval, el Besòs i el Maresme, Trinitat Vella, Zona Nord i Roquetes-Trinitat Nova-, s’oferirà un acompanyament social i emocional a les persones afectades per la crisi, així com una formació en economia personal i familiar per aconseguir “una vida digna i autònoma” amb els recursos disponibles.

Martí ha destacat que entre les persones que s’atendrà hi ha gent amb problemàtiques “complexes” que necessita un acompanyament “integral”. “Si la vida ha estat difícil per a tothom durant el confinament, en entorns determinats amb pisos petits o problemes d’habitatge greu i un impacte econòmic cal aquest acompanyament de caràcter comunitari”, ha conclòs.

Més actuacions

D’altra banda, i davant la necessitat d’evitar la presencialitat en diversos àmbits diaris, el consistori també millorarà la cobertura i xarxa wifi en equipaments municipals dels barris. A més, també s’oferirà formació en les tecnologies de la informació per als col·lectius que no tenen coneixements en recursos TIC per tal que puguin tramitar i gestionar telemàticament els tràmits administratius i ordinaris de manera autònoma.

D’altra banda, aquest mes s’ha posat en marxa una prova pilot als barris de Zona Nord, Roquetes i Trinitat Nova per fomentar els hàbits saludables a través de l’alimentació com a eix central. Cada setmana es lliura una cistella amb producte fresc, ecològic i de proximitat, a partir de la qual es treballa aspectes vinculats a l’alimentació i els hàbits saludables, ja que amb la crisi i la reducció dels recursos econòmics empitjora la salut de les persones per la falta d’accés a aliments saludables i de proximitat.

Per últim, el Pla de Barris també ha reforçat l’oferta per als infants i joves, amb més oferta de lleure i places en casals d’estiu gratuïts, que bé formen part del programa BAOBAB o bé són possibles gràcies a la col·laboració d’entitats ja presents als barris. Segons ha explicat el personal municipal, inicialment hi havia previstes 800 places però la demanda es va disparar a l’hora de fer la preinscripció i s’ha aconseguit oferir 1.800 places gràcies també a vuit entitats, que s’han posat a gestionar casals d’estiu també a l’agost. D’aquesta manera, el consistori assegura que s’ha cobert el “100%” de la demanda.

El Pla de Barris ha destinat prop de dos milions d’euros a ampliar la seva oferta d’activitats per programar més activitats culturals i de lleure, tenint en compte el pes que ha deixat el coronavirus a les famílies i els més petits i joves.

Propera edició del Pla de Barris

Segons ha indicat Martí, abans de la crisi l’Ajuntament de Barcelona tenia previst presentar la nova edició del Pla de Barris (2021-2024) però l’epidèmia de la Covid-19 ha centrat tots els esforços per repensar el projecte actual. La previsió és que a la tardor es pugui presentar la proposta de la nova edició, que detallarà quins seran els barris afectats.

Nou comentari