Barcelona només té 10 parcs infantils adaptats a nens amb discapacitat

De les 666 àrees de joc, 180 són accessibles i només una desena estan preparades per a discapacitats

L’Ajuntament de Barcelona ha xifrat en deu les àrees de joc infantil adaptades per a nens amb discapacitat i en 180 les accessibles del total de 666 àrees d’ús general que hi ha a la ciutat. Segons l’informe Recomanacions per a unes àrees de joc accessibles i inclusives, que ha presentat aquest dimarts el gerent de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat (IMPD), Ramon Lamiel, les primeres anàlisis d’accessibilitat es van fer el 2016.

El document reconeix que en les deu àrees de joc infantils accessibles es “detecten diferents mancances” i no estan situades a les zones amb més població infantil amb discapacitat, seguint un patró d’ubicació arbitrari. Lamiel ha presentat l’estudi a la comissió de Drets Socials, on la regidora de Salut, Gemma Tarafa, ha admès que s’ha d'”avançar” en aquest aspecte. També ha lamentat que la ciutat té un dèficit històric de parcs adaptats.

L’informe detalla que, a 31 de desembre de 2016, a Barcelona hi havia 2.273 persones amb discapacitat entre 0 i 12 anys –representen el 1,28% sobre el total de la població en aquesta franja d’edat–: 519 nens de 0 a 5 anys i 1.754 de 6 a 12 anys.

Només un 1,73% dels nens amb discapacitat de 0 a 5 anys de Barcelona té a cinc minuts o menys de casa seva una àrea de joc infantil accessible, i en els districtes de Gràcia, Horta-Guinardó i Sant Martí no compten amb cap per a aquest col·lectiu.

Accedir, comprendre i actuar

Lamiel ha recordat que l’accessibilitat d’una zona de joc ha de permetre “accedir, comprendre i interactuar” de manera autònoma i natural als nens amb l’entorn i les activitats que es proposen en cadascuna de les àrees.

Ha indicat que qualsevol nova àrea de jocs de la ciutat (o que es rehabiliti) ha de disposar de paviments que facilitin una mobilitat autònoma i segura; facilitar la comprensió i orientació en l’espai, i escollir els jocs que permetin la usabilitat i la interacció amb altres nens.

Nou comentari