El Barça i el Madrid s’enduen el 20,5% dels drets audiovisuals de LaLiga

LaLiga acaba de publicar el repartiment dels ingressos per drets audiovisuals corresponents a la Temporada 2020/2021. Un total de 1.605,2 milions d’euros a repartir entre els clubs de LaLiga Santander i LaLiga SmartBank segons els criteris aprovats pel Reial decret 15/2015.

Un model de distribució dels ingressos que situa el F.C. Barcelona com el més beneficiat per aquest repartiment de fons, amb més de 167,5 milions d’euros, un 10,3% del total, seguit del Reial Madrid que percebrà 163 milions, un 10,2%.

Els dos clubs han vist incrementats en un 20% els ingressos que reben per aquests drets en les darreres cinc temporades. L’equip culer ha passat d’ingressar 137 milions d’euros la temporada 14/15 a 165,5 milions la temporada 20/21, mentre que els blancs, que la temporada 2014/2015 van rebre 137,8 milions, han vist incrementats els seus ingressos al llarg dels darrers anys fins a situar-se en els 163 milions.

Precisament el seu president, Florentino Pérez, impulsor de la Superlliga, defensava com un dels arguments a favor de la nova competició la necessitat de generar una competició més atractiva que permetés incrementar els ingressos provinents dels drets audiovisuals, ja que segons va afirmar a l’abril amb l’anunci del projecte, “no pot ser que a LaLiga guanyin diners els clubs modestos i el Barcelona en perdi”. Arguments que els comptes presentats per LaLiga qüestionen amb les xifres rebudes pels clubs, ja que indiquen, no només que els grans clubs són els majors beneficiaris, sinó que F.C. Barcelona i Reial Madrid han incrementat els seus ingressos per drets audiovisuals un 20% en els darrers cinc anys.

Unes xifres que situen els grans clubs espanyols al mateix nivell d’ingressos audiovisuals que els principals clubs de la Premier League, el Manchester City, el Manchester United, el Liverpool i el Chelsea. Això permet al F.C. Barcelona i el Reial Madrid competir en igualtat de condicions amb els equips anglesos. Al contrari del que passa amb els clubs espanyols, els equips anglesos han vist minvats els ingressos provinents de drets audiovisuals en els darrers anys.

Model competitiu

El nou model de comercialització de drets audiovisuals de LaLiga, més obert i competitiu, s’estructura en lots més adaptats a les noves audiències i amb contractes de llarga durada i ha permès mantenir els ingressos audiovisuals en un context en què la majoria de les grans lligues europees han tocat sostre i estan reduint els seus ingressos i en què molts experts del sector auguraven importants decreixements.

El concurs, que s’ha resolt amb l’adjudicació a Movistar i DAZN per 4.950 milions d’euros per a les properes cinc temporades, destaca encara més en comparar l’evolució descendent dels drets nacionals de la resta del top5 de les lligues europees en les últimes temporades, ja que la competició espanyola és l’única que manté estables les seves xifres d’ingressos audiovisuals a la nova adjudicació respecte als del període 2019-2022

LaLiga defensa que la possibilitat que en aquesta ocasió les ofertes siguin a cinc anys contribueix a una major estabilitat a mitjà termini i crea una certesa més gran entre els adjudicataris per invertir en el contingut. D’aquesta manera, LaLiga s’equipara a allò que ja fan en altres lligues com la Premier League anglesa o la Bundesliga alemanya i grans competicions esportives, com la NBA o la NFL, reforçant la seva competitivitat.

A nivell internacional, LaLiga també ha duplicat el valor dels drets audiovisuals a Mèxic i Centreamèrica amb la renovació dels seus drets audiovisuals per a vuit temporades amb una operació que s’estima que supera els 500 milions d’euros, una espectacular pujada que duplicaria els termes econòmics del contracte actual en passar dels prop de 30 milions d’euros de mitjana per temporada a una mitjana per sobre dels 60 milions euros per temporada.

L’elecció d’una durada de contracte de vuit temporades per part de tots els operadors en lloc de l’alternativa de cinc, demostraria la confiança en el desenvolupament i el futur de LaLiga i suposa un suport important a l’aposta de LaLiga pel nou model de comercialització de drets audiovisuals més obert i competitiu, estructurat en lots més adaptats a les noves audiències i períodes de vigència de més durada.

Nou comentari