Quatre generacions han donat vida a les Bacallaneries Perelló 1898 de Barcelona des de 1898. Així ho explica al TOT Barcelona Ricard Perelló, gerent, juntament amb el seu germà bessó David, d’aquesta empresa familiar centenària. Ells pertanyen a la quarta generació que ha estat al capdavant d’aquest negoci. Recorda que tot va començar quan la seva besàvia va proposar al seu besavi deixar el poble de Tàrrega per anar a Barcelona a muntar la primera bacallaneria Perelló. L’escenari va ser el carrer de Mallorca, molt a prop del Mercat del Ninot, al barri de l’Esquerra de l’Eixample. En aquell moment, assenyala, no era el mercat que es coneix ara, sinó un descampat on hi havia un mercat ambulant. El 1919 es va fer la coberta, que és l’actual, i es van fer parades fixes. “Llavors els meus besavis van decidir comprar una parada al mercat i, alhora, conservar la botiga del carrer de Mallorca”, diu.
En aquests moments, els germans Perelló no es troben a la mateixa parada on van aterrar els seus besavis, però continuen al Mercat del Ninot. Tal com detalla en Ricard, el 2015 van unificar les tres parades que tenien abans per fer-ne una de més gran on, a més, tenir un espai de degustació. “Amb això hem aconseguit que hi hagi diferents perfils de clients: gent jove que coincideix amb persones més grans que ja venien a comprar”. També hi ha una altra bacallaneria Perelló a la plaça Mercadal del barri de Sant Andreu de Palomar. En totes elles ofereixen bacallà, salat i dessalat, procedent d’Islàndia i altres productes que combinen molt bé, com olives, anxoves, gildas i pinxos, entre altres.
125 anys de lluites
En tornar a mirar enrere, en Ricard assegura que “el negoci mai ho ha tingut fàcil” durant els seus 125 anys de vida. La família “va superar la guerra civil”, en als anys vuitanta els efectes la crisi del petroli, després del 2008 la crisi immobiliària, “més tard la pandèmia” i, ara, s’enfronten a la crisi inflacionària que fa que sigui “difícil” trobar productes de qualitat”. “Mai tens èpoques de bonança llargues. Has d’estar sempre preparat per als canvis que vinguin i has de saber adaptar-te a cada temps”, recalca.

Una de les maneres d’adaptar-se als temps actuals i aconseguir públic jove ha estat crear l’espai de degustació. Allà, no només donen als clients l’opció de provar els seus productes, també poden aprendre receptes i diferents maneres de cuinar bacallà. “És un producte molt versàtil: pots menjar esqueixada a l’estiu; fer bunyols, que encanten els nens; o cuinar-lo amb samfaina o al pil pil”, subratlla i, a la mateixa vegada, fa un balanç positiu dels resultats de l’espai de degustació. “Estem molt contents i hi ha un equip que funciona molt bé”, celebra.

Pel que fa als comerços de tota la vida, reconeix que no estan en el millor moment. Les grans cadenes “fan cada dia millor les coses”. Però, hi ha particularitats dels comerços tradicionals que mai tindran. A part de formar part de la personalitat de les ciutats, tenen un punt d’especialització i un tracte amb el client que els fa “diferents”. “Cal pensar com comuniquem, com cuidem el producte, com tractem amb el productor petit…”, insisteix.
A l’hora de mirar cap al futur, encara no pot saber què passarà. Ell i el seu germà David tenen 42 anys i, per tant, encara “ens queda molt per treballar”. “M’agradaria que quan ens jubilem el negoci continuï, i si és per part de la família, millor. Però ara, de moment, ens toca lluitar-lo a nosaltres”, sentencia.