L’Ateneu del Clot, una entitat històrica dels barris del Camp de l’Arpa i del Clot, es troba a la corda fluixa. El 23 de gener del 2025 se li acaba el lloguer de la nau que ara ocupa al carrer de la Muntanya, 16. La propietat ja ha dit als responsables que no els renovarà el lloguer i en tres mesos es poden quedar sense local. De moment, l’Ajuntament, que és qui paga el lloguer, no els ha donat una solució definitiva o que els satisfaci.
La situació va viure un nou episodi aquest dimecres en el plenari del districte de Sant Martí. El grup de Junts per Catalunya-Trias per Barcelona va presentar una proposició que instava al govern del PSC a garantir la continuïtat de l’Ateneu en el local actual o que els usuaris puguin estar allí -pactant una perllongació del lloguer amb la propietat- fins que se’ls trobi una nova ubicació “digna, consolidada i definitiva” i que l’entitat “no hagi d’aturar ni un sol dia la seva activitat”. La iniciativa va rebre el suport de tots els partits polítics, inclòs el dels socialistes, que governen la ciutat.
“Garanties per seguir amb l’activitat”, diu Junts
La consellera-portaveu de Junts Maria Arenillas va demanar que el govern reconegués la vàlua i la importància històrica de l’Ateneu del Clot. “Els ateneus enforteixen i enriqueixen la societat civil, són espais de trobada des de fa 200 anys. L’Ateneu del Clot és una entitat molt emblemàtica i fortament estimada als barris del Clot i el Camp de l’Arpa i necessitem garanties que podran seguir fent la seva activitat”.

El conseller del PSC i membre del govern del districte Nil López va assegurar que s’estava en converses amb tots els actors implicats per trobar una solució. López va resumir què s’havia fet. El mandat passat, entre els anys 2019 i 2023, es va aconseguir el pressupost per expropiar la Fàbrica del Plom, al carrer de la Verneda, per construir un casal de barri amb espai per encabir l’Ateneu del Clot. El mandat actual, el districte va proposar als responsables de l’Ateneu del Clot instal·lar-se en uns mòduls provisionals a tocar de la Fàbrica del Plom, una possibilitat que va ser “descartada” per la junta de l’Ateneu, segons el PSC. Semblava que s’havia arribat a un acord amb la propietat per prorrogar el contracte de lloguer cinc anys en el local del carrer de la Muntanya, però finalment la propietat es va tirar enrere per l’afectació urbanística de la finca que planteja la Modificació del Pla General Metropolità (MPGM) del pla del patrimoni dels barris del Camp de l’Arpa i del Clot i que està en vies d’aprovació. Aquesta modificació preveu que la parcel·la del carrer de la Muntanya sigui en un futur equipament i habitatge dotacional.
El districte treballa per ampliar el lloguer
Segons López, la intenció del PSC es continuar treballant per trobar una solució al cas amb “un enfocament analític i rigorós”. En aquest sentit, va assegurar que el regidor del districte, David Escudé, ha convocat a les parts per seguir parlant. Fonts del servei de premsa de l’Ajuntament s’han expressat de manera similar al TOT Barcelona i apunten que es treballa per a poder “ampliar el contracte de lloguer” de l’espai del carrer de la Muntanya. Els pròxims dies està previst que es facin noves reunions per a concretar els passos a seguir.
En el plenari del dimecres, diverses entitats dels barris del Camp de l’Arpa i del Clot van alçar la veu per demanar a l’Ajuntament una solució. Josep Lluís Alonso, de la Federació d’Entitats del Clot-Camp de l’Arpa, va explicitar que l’Ateneu pugui mantenir la seva seu. “Un ateneu sense seu es mor”, va subratllar. I va recordar que en l’anterior canvi de seu, l’Ateneu va perdre la meitat dels socis. “Una altra pèrdua de local no sé si es podrà resistir. No ens podem permetre perdre una entitat més al Clot”. Per la seva banda, Miquel Catasús, de l’Associació de Veïnes i Veïns Clot-Camp de l’Arpa, va instar al districte a expropiar la nau, ja que, a parer seu, no té sentit que l’Ateneu canviï de local, perquè en els 17 anys que porten al carrer de la Muntanya han invertit en l’espai moltes hores i diners, també el consistori. Catasús va recordar que el pla de patrimoni del Clot-Camp de l’Arpa ja preveu que aquest emplaçament sigui equipament, que pot ser cultural, i habitatge dotacional. Ara s’està duent a terme l’aprovació de la MPGM del pla del patrimoni i, segons Catasús, es pot introduir una “solució tècnica” per expropiar ara la nau de l’Ateneu, “i sempre assegurant que la resta de la parcel·la quedi qualificada d’equipament públic i habitatge dotacional, com ja preveu la MPGM, per a poder expropiar-la d’aquí a uns anys”.
Pot ser que l’actual situació de l’@AteneuDelClot, es relacioni amb aquesta estratègia de @bcn_ajuntament @Bcn_SantMarti, d’anar ofegant econòmicament els espais comunitaris. @farinera @avvc_ca @ComunitariesBCN
— Ràdio Ateneu del Clot (@ClotRadio) September 30, 2024
👇👇🏽https://t.co/3cQ6eO3EQV… pic.twitter.com/wA8qEVOMNt
El crit de l’Ateneu: “Estem desemparats”
A través de la xarxa X, l’Ateneu va llançar el 30 de setembre passat un crit d’alerta. Recordava el seu origen, fa 46 anys, i que és una entitat “fortament arrelada” al barri. Actualment, té 150 socis i dona aixopluc a 10 grups o col·lectius culturals i de lleure que a la vegada mouen altres centenars de persones. En l’escrit, els responsables de l’Ateneu diuen estar “desemparats” amb la situació que viuen, ja que l’Ajuntament sap des de fa anys que el contracte de lloguer se’ls acaba el gener del 2025. Asseguren que cap de les solucions que els ha proposat fins ara el consistori són en ferm i consideren que “la continuïtat de l’Ateneu està amenaçada”. I exigeixen a l’Administració una solució definitiva “i un compromís ferm amb les entitats i la vida associativa del barri. No ens volem quedar un cop més sense local. L’activitat de l’Ateneu s’ha de realitzar en un espai on les persones i les entitats puguin interrelacionar-se, creant comunitat, fent cultura, fent barri”.