Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Aquests seran els nous usos que tindran els aparcaments de la ciutat
  • CA

Repartiment de mercaderies, estacions d’intercanvi de bateries, punts de recàrrega de vehicles elèctrics, màquines de vending, consignes intel·ligents o refrigerades, caixers automàtics i armariets de serveis seran les noves funcionalitats que tindran els més de 620 aparcaments de la ciutat, tant els públic com els privats. És el leit-motif del pla especial urbanístic presentat pel govern municipal amb l’objectiu d’alliberar l’espai públic d’activitats relacionades amb la distribució urbana de mercaderies.

El projecte, que serà aprovat inicialment per la Comissió de Govern de l’Ajuntament, pretén incloure activitats complementàries a les zones d’estacionament amb l’accent posat en propostes de major valor social. És a dir, que aquests espais puguin oferir serveis més enllà del simple emmagatzematge de vehicles. De retruc, la idea és poder disminuir la contaminació i el soroll.

Aquest pla especial urbanístic s’emmarca en les previsions del Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2024, així com en l’Estratègia municipal de la distribució urbana de mercaderies 2030 (EDUM 2030). Després de l’aprovació inicial, la normativa seguirà els tempos habituals abans de ser aprovada definitivament: període d’exposició al públic i el pertinent procés de participació ciutadana.

Ja s’han fet proves pilot

Pel que fa a l’emmagatzematge i distribució urbana de mercaderies, la nova normativa preveu fomentar les estacions de repartiment i les consignes intel·ligents que de fet ja funcionen en alguns aparcaments públics com a prova pilot. Tot i així, aquests projectes no s’han desenvolupat en places específiques d’estacionament sinó en espais complementaris. D’una banda, l’estació de repartiment o unitat CDUM consisteix en un petit espai tancat per a l’emmagatzematge de curta durada de petites mercaderies que es lliuren de forma sostenible durant el dia i està enfocada al model B2C Business to Consumer amb el consumidor com a destinatari final.

De l’altra, les consignes intel·ligents -anomenades lockers– són instal·lacions modulars d’armariets de petites dimensions, que permeten recollir i lliurar mercaderies que no requereixen condicions especials de conservació. Les consignes refrigerades -conegudes com a cool lockers– són instal·lacions similars però amb regulació de temperatura per la recollida i lliurament, bàsicament d’aliments refrigerats i congelats.

Els criteris per implantar les activitats

El pla serà aplicable a tots els aparcaments de rotació i d’ús públic, tant de titularitat pública com privada. Inclou també els que estan ubicats en el subsòl de l’espai públic (carrers, espais lliures, mercats) i els que estan situats en edificis, sempre que puguin garantir un mínim de 40 places de rotació una vegada instal·lades les noves activitats i serveis.

Es preveu que les noves activitats regulades es puguin dur a terme de dues maneres: o bé substituint places d’estacionament o bé situant-se en altres llocs adequats. Podran ocupar fins a 10 places d’estacionament en cada aparcament o espai equivalent. Això sí, totes les funcions inherents a les noves activitats, com ara la càrrega i descàrrega, obertura de portes, recollida o recàrrega de bateries s’hauran de realitzar sense interferir amb el funcionament normal de l’aparcament i totes les activitats hauran de ser accessibles. Finalment, el pla preveu la possibilitat de limitar determinades activitats a una regulació horària.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Ricard a gener 11, 2023 | 09:28
    Ricard gener 11, 2023 | 09:28
    Bona iniciativa.

Respon a Ricard Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa