Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Els antiavalots de la Urbana només tenen la meitat de furgonetes operatives
  • CA

La renovació del parc de vehicles de la Guàrdia Urbana de Barcelona és una assignatura pendent. El cos policial ha vist en els darrers anys com els automòbils que s’utilitzen diàriament s’envellien sense que hagin arribat les substitucions promeses pel consistori.

La situació més flagrant, però, és la que viuen els agents de la Unitat de Reforç per a les Emergències i Proximitat (UREP), el popularment conegut com a grup d’antiavalots de la Urbana. Els membres d’aquest equip especialitzat només tenen a la seva disposició la meitat de les furgonetes que tenen assignades, una circumstància que els obliga a utilitzar vehicles sense equipar d’altres unitats per poder realitzar certs serveis que requereixen una forta presència policial.

Fonts policials han confirmat al TOT Barcelona que la UREP compta actualment amb només 7 furgonetes disponibles, aproximadament la meitat del nombre total de vehicles que tenen assignats. Aquesta situació es deu a diversos factors, però principalment s’explica a causa de l’envelliment generalitzat del parc mòbil, una realitat que es tradueix en deficiències cada cop més freqüents i en reparacions cada vegada més costoses.

Això comporta que la unitat no pot tenir pràcticament mai a la seva disposició tota la flota que li pertocaria perquè sempre hi ha furgonetes que estan passant pel taller o que tenen la ITV caducada. Amb aquest context de fons, el grup ha viscut aquest estiu una situació límit. Segons denunciava el sindicat SIP-FEPOL el passat 20 de juliol, en alguns punts de la temporada estival només hi havia 4 furgonetes operatives del total de 12 assignades. A més, d’entre els vehicles disponibles, només un comptava amb aire condicionat, una circumstància especialment rellevant tenint en compte les contínues onades de calor que han assotat la capital catalana en els darrers mesos.

La resta de furgonetes o bé tenien la ITV caducada o bé la reparació de les deficiències era tan costosa que es va optar per jubilar els vehicles i substituir-los per uns de nous. De fet, el mateix sindicat apunta que almenys cinc dels automòbils no van passar la inspecció en el primer dels intents pels nombrosos desperfectes que encara presentaven després d’una primera reparació.

Sense aire i amb vehicles d’altres unitats

Aquest problema amb el manteniment de la flota de la UREP ha deixat aquest estiu diverses escenes ben bé surrealistes. En diversos operatius que requerien una forta presència policial com les festes dels barris de Gràcia o Sants, els antiavalots de la Urbana s’han vist obligats a utilitzar vehicles d’altres unitats dels diferents districtes per poder acudir al lloc i realitzar el servei demanat. Això suposa un risc per al desenvolupament de les tasques encomanades a aquest grup específic, que requereix un vehicle correctament equipat i protegit per poder treballar.

Agents de la UREP de la Guàrdia Urbana, durant el desallotjament de l'acampada de plaça Universitat / Jordi Borràs
Agents de la UREP de la Guàrdia Urbana, durant un desallotjament en una imatge d’arxiu / Jordi Borràs

La precària situació ha millorat lleugerament aquest setembre. De les set furgonetes disponibles actualment, només tres no compten amb aire condicionat, una deficiència que segons alerten des del SIP-FEPOL finalment no es repararà. La resta de problemes que impedien utilitzar aquests vehicles s’han pogut solucionar gràcies a la contractació extraordinària d’un servei mecànic per part del consistori barceloní.

Problemes de “subministrament”

L’innegable envelliment de la flota mòbil de la UREP s’ha vist agreujat en els darrers mesos pel retard en l’arribada de les dotze noves furgonetes que han de substituir les actuals. Segons han confirmat fonts municipals consultades pel TOT Barcelona, els vehicles haurien d’haver arribat el passat mes de juny, però diversos problemes de “subministrament” han impedit fins ara que es pogués fer efectiva la promesa renovació dels automòbils.

En concret, la dotzena de furgonetes Volkswagen Crafter adquirides mitjançant un contracte de lloguer -les actuals són de propietat municipal i de la marca Mercedes- estan ara mateix sent modificades per tal d’adaptar els vehicles a les necessitats de la unitat pel que fa a aspectes com la protecció de l’exterior o la distribució interior dels seients. Un cop finalitzat aquest procés i abans de poder circular, els automòbils hauran de passar pel ministeri d’Indústria, Comerç i Turisme del govern espanyol, que és l’encarregat de comprovar que els canvis introduïts són homologables i estan dintre de la legalitat.

Imatge d'arxiu d'agents de la Guàrdia Urbana | TOT Barcelona
Una de les furgonetes de la marca Mercedes que utilitza la Guàrdia Urbana | TOT Barcelona

Sense data d’arribada

Precisament, diverses fonts policials consultades per aquest mitjà assenyalen que el retard en l’arribada dels vehicles es deuria a una manca de previsió per part dels responsables municipals, que a l’hora de donar un termini d’entrega no haurien tingut en compte que les furgonetes modificades havien de passar aquesta revisió abans de poder-se utilitzar a la via pública. Aquest procés sobrevingut explicaria -segons les mateixes veus- per què l’executiu local no va intensificar les tasques de manteniment i es van deixar caducar les ITV de la majoria de vehicles, ja que esperaven que els automòbils ja estiguessin disponibles el passat juny.

A l’espera de conèixer més detalls sobre com avança aquest procés d’homologació, el consistori evita posar noves dates per a l’arribada dels automòbils, que ja acumulen un retard de prop de tres mesos.

La unitat més castigada

Si no hi ha sorpreses, els antiavalots del cos policial barceloní hauran de continuar almenys un mes més amb la meitat de la flota disponible i en condicions extremadament precàries. Des de CCOO denuncien que la UREP és precisament la unitat de la Guàrdia Urbana que fa més temps que no canvia de vehicles i, per tant, també la que compta amb una flota més desfasada de tot el cos policial. Segons detalla el sindicat, moltes de les furgonetes tenen més de 200.000 quilòmetres de rodatge, fet que es tradueix en la necessitat d’un manteniment i de reparacions molt més freqüents i cada cop més costoses.

Pel que fa a la situació límit viscuda aquest estiu, on les diferents dotacions han hagut de fer servir vehicles sense equipar d’altres unitats i on moltes de les furgonetes operatives han funcionat sense aire condicionat malgrat la forta calor, CCOO acusa el consistori de no haver tingut “sensibilitat ni cura” per garantir la promesa renovació de la flota i qualifica de “desídia” l’actitud municipal respecte al manteniment tant del material com dels equips dels antiavalots. “Si no fos per les furgonetes de les altres unitats, aquest estiu la UREP no hagués pogut sortir al carrer molts dies“, asseguren des del sindicat.

Canvi de model

Cal recordar que amb l’arribada d’Ada Colau a l’alcaldia de Barcelona es va apostar per adquirir en propietat les furgonetes d’aquesta unitat en comptes de continuar amb els contractes de lloguer de vehicles que s’havien dut a terme fins aleshores. Però en aquest últim procés de renovació de la flota s’ha apostat per recuperar la fórmula antiga i el consistori no adquirirà per ara els nous automòbils.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Un de pas a setembre 14, 2022 | 14:41
    Un de pas setembre 14, 2022 | 14:41
    Donc encara en sobra l'altre meitat per inutilitzar No volem més antiavalots de cap mena!!! Prou de repressió sistemàtica davant els problemes humans i socials. Marxem ja d'aquesta estafa de sistema.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa