La proposta d’ampliació de l’eix verd del carrer de Girona fins a Gràcia, inclosa dintre de la segona edició dels pressupostos participatius, no es farà. La iniciativa la va fer l’associació de veïns de la Dreta de l’Eixample i ella mateixa hi ha acabat renunciant perquè el govern de Jaume Collboni li va plantejar canvis que desvirtuaven la iniciativa. La principal era que el consistori volia que hi hagués un vial segregat per la circulació al centre i ampliar només les voreres per als vianants, unes modificacions que l’entitat no ha assumit. “La realitat és que no volen continuar amb els eixos verds”, ha dit al TOT Barcelona el president de l’associació Jaume Artigues. L’executiu socialista ha explicitat en diferents ocasions que no executarà transformacions urbanístiques de pacificació tal com les van concebre els Comuns.
Segons ha avançat el Periódico, la idea de l’entitat veïnal era que s’allargués l’eix verd de Girona dues travessies més, des de la Diagonal fins al carrer de Còrsega. La pacificació actual és des de la Gran Via de les Corts Catalanes fins a la Diagonal. I en la proposta seleccionada per a la fase final dels pressupostos participatius del districte de l’Eixample es volia convertir també el carrer de Girona en una zona de vianants a l’altura de Provença, Rosselló i Còrsega per connectar la via amb el barri de la Vila de Gràcia. En la fase inicial dels pressupostos participatius, la iniciativa va rebre 308 suports.

“Supera la previsió pressupostària”
En la documentació facilitada per l’entitat al TOT s’esmenten les raons per les quals el govern de Collboni no vol executar el projecte, tal com l’ha plantejat l’associació veïnal. La principal és que el projecte d’un carrer de plataforma única al carrer de Girona (com està concebut l’eix verd ja fet), des de la Diagonal fins a Còrsega, “supera la previsió pressupostària”. També s’esmenta que la connexió cap a Gràcia, a través del carrer de Milà i Fontanals, no és viable perquè continuarà sent un carrer de via segregada (obert al trànsit). Una altra raó és que “el codi d’accessibilitat no admet les plataformes úniques a partir de 10 metres d’amplada”. I una darrera és que les obres de perllongació del tramvia comportaran canvis a la Diagonal, tal com està concebuda en l’actualitat, reduint la circulació del trànsit a un únic carril als laterals.
L’associació de veïns considera que per resoldre el tema pressupostari es podria recórrer a l’urbanisme tàctic, però aquesta és una mena d’intervenció “vetada” pel govern actual. També considera que la secció d’ara de Milà i Fontanals no ha de ser sempre així i la connexió amb Gràcia es fa per altres carrers diferents del de Milà i Fontanals al llarg de Còrsega. A més, Artigues sosté que el codi d’accessibilitat que cita l’Ajuntament “és mentida”, ja que si fos així s’haurien de tirar enrere molts carrers de plataforma única ja executats, com el Portal de l’Àngel. I sobre la transformació de la Diagonal per les obres del tramvia, l’entitat argumenta que ara ja hi ha només un carril de circulació als laterals i, per tant, “no hi hauria cap alteració del trànsit”.
Entre el 12 i el 17 de maig es votaran els projectes
La votació final dels pressupostos participatius es farà entre els dies 12 i 17 de maig. A la fase final han passat més de 250 propostes dels 10 districtes. No obstant això, fonts municipals ja han avançat al TOT que n’hi haurà que cauran. La setmana vinent es farà públic el llistat definitiu dels projectes que aniran a la votació final, “un cop els serveis tècnics, juntament amb els promotors, hagin acabat de dur a terme les tasques de concreció de cadascun dels projectes que es votaran”. Amb el llistat, l’Ajuntament farà públics els motius pels quals ha desestimat alguns projectes.
Sobre el cas concret del carrer de Girona, l’Ajuntament argumenta que els promotors han decidit retirar la seva proposta perquè no accepten les condicions tècniques municipals. “La normativa dels pressupostos participatius preveu que els projectes que no estan alineats amb les polítiques de mandat, que no s’ajusten a la previsió pressupostària, que no compleixen les condicions establertes, que xoquen amb la normativa urbanística o perjudiquen un altre projecte ja previst a la mateixa zona, es poden condicionar o fins i tot no acceptar”.

La segona edició dels pressupostos participatius està dotada amb 30 milions d’euros, com la primera, i s’executaran les iniciatives més votades de cada districte fins a esgotar les partides assignades. Els pressupostos participatius va ser una idea impulsada pel govern d’Ada Colau, a la qual Collboni ha donat continuïtat.
Es va aturar el carril bici de la plaça de Catalunya
Com ja va explicar en el seu moment el TOT Barcelona, en l’edició anterior dels pressupostos el govern de Collboni va paralitzar diversos projectes, entre els quals un dels importants era fer el carril bici de la plaça de Catalunya. També es va aturar la recuperació de les casetes de la Colònia Castells, millores en el llac dels jardins del Baix Guinardó (ja que allà s’hi ha d’instal·lar el mercat provisional de l’Estrella), la iniciativa de fer una Gràcia més verda i la urbanització d’un carrer de Sarrià-Sant Gervasi, entre altres.