Les direccions de més de 130 escoles públiques de Barcelona reclamen al Consorci d’Educació i a la Generalitat de Catalunya “respostes i compromisos concrets” en àmbits com la inclusió educativa, la gestió de les plantilles i les condicions laborals dels equips. Els centres educatius consideren que cal garantir “una escola pública de qualitat, equitativa i sostenible” i buscar solucions “davant d’un context de falta de recursos, sobrecàrrega de feina i increment de la complexitat educativa”.
Les peticions de les escoles figuren en una carta enviada a les famílies dels seus alumnes, a la qual ha tingut accés el TOT Barcelona, i en la qual demanen una “reunió urgent” amb la gerent del Consorci d’Educació, Anna Terra, i la consellera d’Educació, Esther Niubó. Els centres educatius exposen que el Consorci els ha mostrat la voluntat de reunir-se en les pròximes setmanes i que, de moment, obren una etapa de diàleg i decisions conjuntes. Si la resposta que reben per part de l’administració pública no és la que esperen, les escoles no descarten que “sigui necessari impulsar accions o mobilitzacions conjuntes de tota la comunitat educativa per fer sentir la nostra veu i exigir les millores que el sistema educatiu necessita amb urgència”.
Reduir ràtios i més especialistes en inclusió
En l’àmbit de la inclusió educativa, les escoles plantegen una dotació immediata de més vetlladors per poder fer real el decret d’inclusió i la reactivació del model d’escolaritat compartida i la dignificació dels centres d’educació especial. Així mateix, sol·liciten la incorporació d’infermeres de salut mental i mental a les plantilles de tots els centres i “garantir una educació inclusiva de qualitat, reduint ràtios, incrementant el suport d’especialistes dins de l’aula ordinària i millorant la coordinació amb els recursos externs”.

Pel que fa a la gestió de les plantilles, les direccions dels més de 130 centres educatius de la capital catalana volen una “cobertura immediata de totes les baixes, independentment dels dies de baixa que hagin donat al docent”. “Cal substituir totes les baixes, no només les de vuit dies”, diuen. Alhora creuen que cal que totes les escoles de la ciutat disposin de personal administratiu especialitzat en la gestió econòmica i administrativa dels centres educatius, demanen també una planificació anticipada i estable de les plantilles, “per començar cada curs amb els equips complets i consolidats”, i mantenir els perfils docents i recuperar les adjudicacions per entrevista en les baixes de llarga durada.
Una “desburocratització real”
Finalment, les escoles posen l’èmfasi en les condicions laborals dels treballadors. Apunten la necessitat que el Consorci i el departament d’Educació publiquin “un calendari anual d’actuacions” per facilitar l’organització dels centres que respecti el dret al descans i que no es deixi tasques per l’agost. També defensen dur a terme una “desburocratització real” i l’eliminació de les tasques duplicades, una millora dels espais de participació entre direccions i administració, i el reconeixement institucional i econòmic de la tasca docent i directiva, “que actualment assumeix responsabilitats molt superior als recursos disponibles”.
Junts farà un seguiment de la situació
Divendres passat, al plenari d’octubre, el grup de Junts per Barcelona va presentar un prec sobre aquest tema que va ser acceptat pel govern municipal. Segons la regidora Neus Munté, “molts directors no se sentien escoltats i manifesten que a les juntes de directors no es tracta allò que realment els preocupa”, va dir. Junts farà un seguiment de les mesures que emprengui el Consorci d’Educació de Barcelona per atendre les demandes dels centres educatius i donar resposta a les propostes formulades.



