El contracte del Telèfon d’Informació i Tramitació, el 010, i els seus serveis vinculats veuran el seu contracte augmentat i, a més, amb un increment de la seva partida pressupostària, que augmentarà un 55%. El pressupost de base de la licitació d’aquest nou contracte serà de 25,65 milions d’euros durant el període entre el 2024 i el 2027. És a dir, una partida anual de 8,5 milions d’euros.
Segons l’Ajuntament de Barcelona aquesta mesura es fa per adaptar-se a les noves demandes que exigeix la ciutadania de la capital catalana. De fet, aquesta evolució farà que, en el futur, el consistori incorpori diversos elements nous que seran telemàtics, com poden ser les videotrucades o la comunicació a través dels serveis de missatgeria com són Whatsapp o Telegram.
Aquesta ampliació del contracte també inclou que existeixi un increment del 17% en les despeses, destinada a actualitzar els salaris segons el conveni del sector de l’any 2022. A més s’inclouen algunes clàusules com la contractació de persones a l’atur que presentin dificultats especials d’inserció laboral o exclusió social. A més també s’incorporen mesures contra l’assetjament.
Un servei a l’alça
Segons les dades de les quals disposa l’Ajuntament, durant l’any 2020 es va haver d’ampliar el nombre de línies per poder atendre més trucades de forma simultània, i la plantilla de treballadors es va augmentar. Això va fer que l’any 2022, i ja amb aquest reforç establert, el 96% de les trucades que va rebre el 010 s’atenguessin al primer intent.
Les consultes per resoldre tràmits van augmentar l’any 2022, quan van passar d’un 44% a un 60% respecte al 2019. Aquest reforç va fer possible que el 96% de les trucades que van rebre’s l’any 2022 s’atenguessin al primer intent. L’any 2022 es van destinar 6,87 milions d’euros a aquest servei.
El telèfon 010, però, seguirà sent gratuït i funcionarà tots els dies de l’any entre les set del matí i les onze de la nit. Un servei que inclou l’atenció d’altres serveis d’informació telefònica com el Telèfon del Civisme, l’atenció als Centres de Serveis Socials, o la centraleta de l’Ajuntament.
El contracte també preveu un increment en la despesa del 17% per actualitzar els salaris segons el nou conveni del sector de l’any 2022 i incorporar altres clàusules socials com poden ser la contractació de persones en situació d’atur amb dificultats especials d’inserció laboral o d’exclusió social, l’exigència que hi hagi un pla d’igualtat, mesures contra l’assetjament o el desplegament d’una comunicació inclusiva.
Entre 2019 i 2022 el nombre de trucades al telèfon d’atenció ciutadana va augmentar un 48,5%, passant d’1,4 a 2,1 milions. Moltes d’aquestes causades per la crisi de la Covid-19, però el número s’ha mantingut avui en dia.