Nou capítol de la polèmica reforma de la ronda de Sant Antoni. L’Ajuntament de Barcelona ha adjudicat les obres de pacificació amb el projecte impulsat pel govern d’Ada Colau per valor de 8,5 milions d’euros, tot i que el cost pujarà fins als 11,6 milions, ja que el pressupost total inclou altres conceptes com les ara assistències tècniques associades a la fase d’obra (direcció d’obra, control de qualitat, serveis afectats…). La remodelació de la ronda de Sant Antoni començarà el 8 de gener, es perllongarà 10 mesos i la durà a terme la UTE José Antonio Romero Polo SAU, Mij Gruas SA i Coynsa-2000 SLU, diu la pàgina de contractació pública.
El projecte dels Comuns de la ronda Sant de Sant Antoni suposa una conversió en zona de vianants pràcticament total del carrer. El bus només passarà per un tram de la ronda (des de Villarroel a Comte d’Urgell) i a la resta estarà prohibida la circulació del vehicle privat -amb l’excepció dels veïns i serveis-. A més, es vol crear una gran plaça en el tram de Villarroel i Floridablanca i renovar la ja existent del Pes de la Palla. També s’elimina el carril bici segregat projectat inicialment i permet que aquests vehicles puguin circular per qualsevol punt de la ronda. Les places de càrrega i descàrrega previstes al tram entre Villarroel i Floridablanca es traslladen als extrems de la nova plaça i en el seu lloc es fa una gran zona de jocs infantils i es col·loquen parterres i vegetació. En total, el projecte destina 16.300 metres quadrats a usos ciutadans.
Trias per Barcelona demana canviar el vot al consell de Bimsa
Fa uns dies va tenir lloc l’aprovació de l’adjudicació de les obres al consell d’administració de l’empresa Bimsa. Van votar a favor Barcelona en Comú, PSC i ERC, mentre que PP i Vox ho van fer en contra. Trias per Barcelona, que sempre ha estat en contra d’aquest projecte, va votar a favor, però després va demanar que es rectifiqués el sentit del vot i que l’acta del consell aparegués una abstenció. Fonts del partit de l’exalcalde ho argumenten així: “Al consell d’administració de Bimsa no es va votar el projecte de la ronda de Sant Antoni. Aquest projecte ja està aprovat, amb els vots en contra de Junts. Jaume Collboni va dir que el canviaria, i no ho ha fet”, recorden fonts de Trias per Barcelona amb relació a la promesa electoral de l’ara alcalde d’aturar el projecte de Colau i, un cop va estar investit, va canviar d’opinió i va decidir tirar-lo endavant.
Segons Trias per Barcelona, al consell d’administració de Bimsa es van votar un conjunt d’expedients d’adjudicació d’obres. “No es votava en cap cas la idoneïtat de les obres sinó que es votava la correcció del procés d’adjudicació de les obres. La nostra representació al consell va fer un vot favorable genèric a tot el conjunt d’adjudicacions, perquè entenem que el procediment tècnic ha estat correcte. De totes maneres, hem demanat a la secretaria del consell d’administració canviar el posicionament a abstenció en el cas concret de l’adjudicació de les obres a la ronda Sant Antoni; i així figurarà a l’acta”, expliquen.
Obres sense modificar el PGM
Si finalment la pacificació de la ronda tira endavant, ho farà sense que s’hagi modificat el Pla General Metropolità, un aspecte indispensable segons l’arquitecte i urbanista Antoni Renalias perquè la ronda de Sant Antoni és “xarxa viària bàsica”, recull el PGM, i si el carrer es pacifica sense modificar el PGM vulnera el que diu el planejament de la ciutat. ”Un projecte d’urbanització és un document de gestió, que sempre està per sota de qualsevol document de planejament, com és el cas d’una Modificació del PGM”. En conclusió, i en opinió de l’expert, el projecte és “nul de ple dret” i si algú porta el cas als tribunals, com va passar amb la reforma de Consell de Cent, probablement la proposta municipal es tombarà. Renalias sosté que Collboni ha d’aturar el projecte.
Segons Renalias,“les rondes són essencials per a la circulació. Tenen el paper que els arquitectes en diem col·lectors. Distribueixen trànsits. Amb la reforma que es planteja es posa fi a aquest paper que té la ronda de Sant Antoni. El PGM diu molt clar que és una xarxa viària bàsica. A la ronda de Sant Antoni, aquest paper, és especialment important perquè distribueix el trànsit de cinc carrers verticals principals: Comte d’Urgell, Villarroel, Casanova, Muntaner i Aribau. Els carrers que desemboquen a la ronda no entren al Raval (nucli antic), distribueixen la circulació cap als dos sentits de la circulació. És un vial d’entrada i de sortida”.