La reforma de la ronda de Sant Antoni amb el projecte d’Ada Colau s’executarà a partir del 8 de gener de 2024,malgrat que la proposta s’ha fet sense modificar el Pla General Metropolità, un tràmit necessari en tractar-se d’una xarxa viària bàsica, segons l’arquitecte i urbanista Antoni Renalias, ha avançat en exclusiva el TOT Barcelona. L’últim intent per aturar les obres, a través d’una proposició del PP a la comissió d’Urbanisme, ha estat tombada amb els vots del tripartit d’esquerres -PSC, Barcelona en Comú i ERC-, mentre que populars, Trias per Barcelona i Vox s’han posicionat a favor.
El portaveu del PP, Juan Milián, ha acusat l’alcalde Jaume Collboni de “mentir” als veïns durant la campanya electoral, quan va prometre revocar el projecte dels Comuns i després els va deixar “penjats”. Milián ha recalcat els arguments donats per Renalias al TOT, afirmant que es tracta “d’una xarxa viària bàsica” i que l’Ajuntament es pot trobar amb una nova sentència com la de Consell de Cent –una jutgessa va ordenar revetir les obres– si algú acaba portant el cas als tribunals. “S’està destruint una xarxa viària bàsica”.
¿Un pagament per avançat?
En termes semblants, s’ha expressat Jordi Martí Galbis, de Trias per Barcelona. El regidor ha subratllat que s’està davant “d’un altre despropòsit”. “Segons quins invents no es poden fer. És una xarxa viària bàsica, com reconeix el PGM de 1976”, ha dit amb relació a l’article del TOT. Martí ha acusat Collboni de trencar la paraula donada als veïns. “No es pot fer política d’aquesta manera, enganyant als veïns. No entenem el canvi d’opinió del PSC”. I ha emfatitzat que espera que no sigui “un pagament per avançat” als Comuns per “un futur i hipotètic govern”.
Segons l’arquitecte i urbanista entrevistat pel TOT, les rondes de Barcelona són essencials per la circulació. “Tenen el paper del qual els arquitectes en diem col·lectors. Distribueixen trànsits. Amb la reforma que es planteja es posa fi a aquest paper que té la ronda de Sant Antoni. El PGM diu molt clar que és una xarxa viària bàsica. A la ronda de Sant Antoni aquest paper és especialment important perquè distribueix el trànsit de cinc carrers verticals que també són vies principals: Comte d’Urgell, Villarroel, Casanova, Muntaner i Aribau”.
El bus només passa per un tram de baixada
El projecte dels Comuns de la ronda de Sant Antoni suposa una pacificació pràcticament total del carrer. El bus només passarà per un tram de la ronda (des de Villarroel a Comte d’Urgell) i a la resta estarà prohibida la circulació del vehicle privat -amb l’excepció dels veïns i serveis-. A més, es vol crear una gran plaça en el tram de Villarroel i Floridablanca i renovar la ja existent del Pes de la Palla. També s’elimina el carril bici segregat projectat inicialment i permet que aquests vehicles puguin circular per qualsevol punt de la ronda. Les places de càrrega i descàrrega previstes al tram entre Villarroel i Floridablanca es traslladen als extrems de la nova plaça i en el seu lloc es fa una gran zona de jocs infantils i es col·loquen parterres i vegetació. En total, el projecte destina 16.300 metres quadrats a usos ciutadans i té un pressupost d’11,6 milions d’euros.
El projecte de Colau va enfrontar al llarg del passat mandat a Barcelona en Comú i PSC, tot i ser socis de govern. Durant la campanya electoral, Collboni es va comprometre a revertir la iniciativa dels Comuns si era alcalde, però a l’estiu, els socialistes van acabar assumint la reforma de Colau i Janet Sanz, tinenta d’alcaldia d’Urbanisme els últims quatre anys. Al juliol, l’actual tinenta d’Urbanisme Laia Bonet (PSC) ho va justificar dient que era més urgent la reforma en si mateixa que el model concret. La proposta tampoc ha tingut mai consens veïnal ni de comerciants, amb una part a favor de què no tornin a passar cotxes i una altra que defensava el projecte de 2018, amb voreres més amples, pas del transport públic de pujada i baixada, reducció del nombre de carrils de circulació, carril bici bidireccional central i voreres més amples.
Acabar amb la provisionalitat, segons Bonet
A la comissió d’Urbanisme, Bonet ha fet servir el mateix argumentari de l’estiu per justificar el canvi d’opinió: el “consens” està a posar fi a la “provisionalitat” de la ronda. També ha destacat que aquest projecte d’un tram de la ronda de Sant Antoni, a diferència del que es va fer l’any 2018, permetrà reformar també el carrer de Tamarit i les places del Dubte i del Pes de la Palla. Bonet no ha fet esment en cap moment en què la ronda és xarxa viària bàsica i que la reforma es planteja sense modificar el PGM, un fet que pot desembocar en un contenciós contra l’Ajuntament.
Des de Barcelona en Comú, Sanz ha defensat el projecte impulsat pel seu partit i l’ha definit com a “indispensable i necessari” i s’ha felicitat del canvi d’opinió del PSC, que ara aposta per “un urbanisme al servei de la salut”. Tot i votar a favor del projecte dels Comuns, Bonet li ha retret a Sanz que aquest no és l’exemple d’una proposta feta des del diàleg i el consens.
Debilitat del govern, per a ERC
Tot i votar en contra de la proposició del PP, la regidora d’ERC, Eva Baró ha valorat el canvi d’opinió de Collboni com “una debilitat del govern” i ha acusat l’alcalde de manca de pudor del PSC quan va dir als veïns que revocaria la proposta de Colau “per esgarrapar uns quants vots” i després ha acabat fent una altra cosa.
El regidor de Vox Liberto Senderos ha dit que “sense cotxes no hi ha Barcelona” i ha opinat que cal anar deixant enrere el concepte de superilla, ja que Colau no és alcaldessa. Per a Vox, el trencament de la paraula de Collboni als veïns és un altre exemple de “l’engany” que fa servir el govern municipal.