Malgrat que encara queden dos mesos llargs per a les eleccions de Barcelona, el degoteig d’enquestes és constant. Totes elles diferents però amb diferents punts en comú: la batalla per l’alcaldia es redueix a quatre grups municipals -ERC, Comuns, PSC i Junts- i l’aparició de Trias ha enlairat el seu partit a la pugna política. Aquest últim fet ha polaritzat la batalla entre els partidaris de Colau i els anti-Colau. Una batalla que ja va bé als dos candidats i els seus equips, que s’afanyen per instaurar el debat ‘Colau o Trias’ com a principal -i gairebé únic- tema de batalla durant la campanya electoral.
Fins a l’aparició de l’exalcalde de CiU, el clima polític era diferent. El PSC de Collboni, fins i tot, liderava moltes de les enquestes i es postulava com a principal favorit, segons els principals sondejos. Així, de la mateixa manera que Colau i Trias volen consolidar la polarització, la resta de partits intenten fugir-ne i canviar les regles del joc. En aquest sentit, els socialistes tenen clar quin ha de ser el seu discurs i mantenen l’optimisme intacte de cara a les eleccions.

La força de les sigles i la ‘Barcelona del futur’
Fonts internes de la campanya deixen clar al TOT Barcelona que el debat ‘Colau o Trias’ és un debat del passat i es mostren confiats que la gent vulgui mirar al futur. En aquest sentit, mantenen que el PSC apostarà per explicar “quina ha de ser la Barcelona del futur, la Barcelona del 2023”. De fet, aquestes fonts ironitzen sobre el tema i s’atreveixen a “donar una primícia a Colau i Trias”: “La Barcelona de 2015 és el passat”, diuen amb sorneguera des del PSC.
D’altra banda, confien en el llegat històric dels socialistes i el pes de les seves sigles. “Nosaltres no defugim de la nostra identitat”, asseguren des de l’equip de campanya de Collboni, que també consideren que aquestes sigles encara generen confiança entre una gran part de l’electorat. Des de la campanya insisteixen, així, que utilitzaran tots els actius que tenen al PSC. Per tant, cal esperar una forta presència de Salvador Illa i -en menor mesura, això sí- de Pedro Sánchez.
Els joves no voten el PSC
Una altra dada que reflecteixen les enquestes és que el vot jove del PSC és residual. Un fet que contrasta amb els seus principals competidors. I és que entre Colau i Trias es reparteixen el vot de l’electorat jove. Així ho indica, per exemple, una enquesta del Gesop, que reflecteix que quatre de cada deu joves es decantarien per un d’aquests dos candidats. Una dada que contrasta amb la del PSC, que té una intenció de vot entre aquest col·lectiu de només un 1,9%, sempre segons aquesta enquesta.
Des del partit admeten que el seu públic preferent supera els quaranta anys, però asseguren que aquest és un tema que “ocupa, però no preocupa”. Veus autoritzades de l’equip de campanya socialista atribueixen aquesta diferència amb els seus competidors al “desconeixement” de les polítiques que impulsa el PSC i d’aquí s’explica, en part, alguns dels vídeos que Collboni ha penjat recentment a la xarxa social TikTok, una de les més populars entre adolescents i joves. En tot cas, l’equip de campanya recorda que “Collboni fa temps que utilitza aquesta xarxa social” i s’estranya perquè “mai s’havia generat tant de rebombori [com en el vídeo de gener]”. Sigui com sigui, els partits saben que cada vot compta de cara a les que seran, possiblement, les eleccions més disputades dels últims anys a Barcelona.
