La regidora de Junts a l’Ajuntament de Barcelona, Neus Munté, ha avançat que el seu grup presentarà al ple municipal d’aquest divendres una proposició perquè el govern de l’alcalde Jaume Collboni deixi de fer “ús partidista” de la comunicació institucional. En roda de premsa aquest dimecres amb el portaveu del grup al consistori, Damià Calvet; Munté ha assenyalat “el que veiem en aquest mandat és justament el contrari del que hauria de ser una comunicació pública al servei de tothom: una apropiació indeguda de la marca Barcelona per part del PSC, una confusió deliberada entre acció institucional i propaganda partidista, i un augment escandalós de la despesa en publicitat, que beneficia exclusivament la imatge personal de l’alcalde i del seu partit”.
La regidora juntaire ha exemplificat aquesta “apropiació indeguda de la marca Barcelona” amb la campanya Fem la Barcelona de la teva vida, i ha assenyalat que demanaran que “cessi immediatament”. “No és un cas aïllat, creiem que és la culminació d’una deriva que dura des de l’inici del mandat”, ha apuntat sobre la campanya amb cartells, anuncis a mitjans audiovisuals i publicacions a xarxes socials. “A primer cop d’ull, sembla una campanya municipal. Però si la mirem amb atenció, descobrim que és pura propaganda política”, ha sentenciat, i ha remarcat que la identitat gràfica coincideix amb colors i estètiques pròpies dels socialistes.
Així mateix, Junts ha alertat que entre el 2023 i el 2024 la despesa en publicitat institucional ha passat de 10 a 19 milions d’euros: “Un increment d’entre el 70% i el 80% en només dos anys. Gairebé 19 milions d’euros per fer propaganda, mentre els barris acumulen dèficits en neteja, la seguretat preocupa cada cop més, l’habitatge és inaccessible i els serveis socials estan saturats”, ha denunciat. Per tot això, ha reclamat “neutralitat i que hi hagi transparència amb la publicitat per evitar la propaganda”.

Què demanarà Junts al plenari?
La proposició que presentarà Junts al plenari demanarà condemnar “l’ús partidista” de la comunicació institucional per la campanya Fem la Barcelona de la teva vida perquè, segons exposen vulnera “els principis de neutralitat i objectivitat exigits per la legislació vigent” i, en aquest sentit, demanaran que s’aturi “immediatament” la seva difusió. D’altra banda, volen que el consistori restitueixi la identitat gràfica i recuperi la marca “Ajuntament de Barcelona”, ja que consideren que la nova pot induir a “confusió amb la imatge del PSC”.
Els juntaires, a més, exigiran la publicació “detallada i desagregada” de totes les campanyes de comunicació municipal. Una informació que volen que inclogui els costos de cada campanya, les agències adjudicatàries i els criteris de contractació. “La ciutadania té dret a saber en què i com es gasten 19 milions d’euros”. També volen que s’insti al govern municipal a elaborar, amb la participació de tots els grups municipals, un Codi de Bones Pràctiques. I, finalment, volen que es constitueixi una Comissió de supervisió i control de la publicitat institucional, amb membres de tots els grups municipals, per “garantir que no es repeteixen aquests abusos”.
