Enmig del conflicte entre els veïns del Park Güell, contraris a la massificació turística, i el govern de Jaume Collboni, ERC proposarà aquest dijous en el plenari d’Horta-Guinardó una bateria de mesures contra la saturació, entre els quals planteja eliminar la parada del bus turístic de TMB de la plaça de Sanllehy, alhora que també vol treure o reduir la freqüència de la línia de bus turístic que passa pel carrer de Cartagena i que també és de TMB.
En declaracions al TOT, la presidenta del grup municipal d’ERC Elisenda Alamany considera que “Barcelona ha de deixar enrere un model turístic que ha funcionat massa temps sense tenir en compte les necessitats dels barris ni la qualitat de vida del veïnat. El que passa al voltant del Park Güell, a Can Baró i el Carmel, n’és un exemple clar: saturació d’autobusos, externalitats al transport públic, inseguretat viària i una afectació ambiental i acústica que ja fa massa temps que s’arrossega”.

Agents cívics per gestionar l’aparcament del barri de Can Baró
Altres de les iniciatives que els republicans proposen per millorar els problemes de saturació als entorns del recinte d’Antoni Gaudí, tal com reclamen entitats veïnals, són revisar la concessió de les empreses d’autocar turístiques; valorar la presència d’agents cívics de BSM per millorar la gestió de l’aparcament del Park Güell, al barri de Can Baró, i augmentar, en les hores de més afluència de turisme, el nombre de revisors perquè controlin que els viatgers han pagat en les línies de bus V19 i 24. D’altra banda, ERC vol més mesures de seguretat en les voreres del carrer d’Ana Maria Matute i que es redueixi la velocitat dels vehicles al carrer de Miquel dels Sants Oliver, ja que és una via que els taxis i els VTC fan servir per evitar el semàfor.
El text dels republicans que es votarà el dijous al plenari d’Horta-Guinardó també demana “millorar la informació i augmentar i millorar la difusió del procediment de l’adquisició d’entrades del Park Güell, i estudiar la instal·lació de senyalització a la ciutat, per tal d’evitar les aglomeracions dels busos V19 i 24”.
Segons ERC, a més, és necessari dur a terme un informe amb les dades d’entrada i de les franges horàries amb més afluència de visitants al Park Güell, i estudiar modificar el procediment de venda d’entrades i d’accés, “modificant-ho per franges horàries, augmentant el control dels fluxos de visites”, recull la proposició a la qual ha tingut accés aquest mitjà.

ERC també posa el focus en la venda d’entrades i proposa regular i modificar l’oferta d’entrades de grups del Park Güell, amb una única oferta per a grups d’entre vuit i 30 persones, amb l’aparcament de l’autocar inclòs obligatòriament, i no permetre que les agències de viatges puguin comprar les entrades individuals, així com tampoc oferir la possibilitat de reservar l’aparcament individual.
La taxa turística es doblarà a petició d’ERC
Alamany sosté que cal governar el turisme, “per tornar l’equilibri entre una ciutat global i una ciutat on la gent pugui viure i viure-hi bé. El turisme ha de ser compatible amb la vida quotidiana. I això vol dir una cosa molt clara: escoltar el territori i prioritzar el dret a viure dignament als nostres barris”. La regidora republicana i secretària general del partit recorda van ser ells qui van impulsar el recàrrec turístic municipal a Barcelona i també doblar la xifra de recaptació -pendent d’aplicar-se encara-, que pot arribar als 200 milions d’euros, convertint-se en el tercer ingrés més important del consistori, amb l’objectiu que aquests diners es destinin a millorar els barris més afectats pel turisme.
Les propostes d’ERC arriben un dia després que el govern de Collboni anunciés inversions per al Park Güell durant aquest mandat, fins a l’any 2027, de 39 milions d’euros. Del total, durant la primera meitat del mandat, el PSC n’ha executat uns 15 milions. Es preveuen millores a l’interior i a l’exterior del parc, així com en equipaments. L’Ajuntament, per exemple, expropiarà la Casa Trias (l’última finca privada del recinte) i l’equipament cultural la Miranda.