Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Daniel Sirera: “Collboni no mereix tornar a ser alcalde de Barcelona”
  • CA
  • Badalona–
  • L'Hospitalet de Llobregat–
  • Santa Coloma de Gramenet–
  • Cornellà de Llobregat–
  • Sant Boi de Llobregat–
  • Sant Cugat del Vallès–
  • Esplugues de Llobregat–

Daniel Sirera (Badalona, 1967) és el candidat del PP a les eleccions municipals de Barcelona. Llicenciat en Dret per la Universitat de Barcelona, en els comicis del 2023 va treure quatre regidors, el doble que tenien els populars amb Josep Bou. El vot del PP a la investidura, juntament amb el de Barcelona en Comú, va permetre que Jaume Collboni fos nomenat alcalde. Entre els anys 1996 i 1999, Sirera ja havia estat regidor a l’Ajuntament. I entre el 2007 i el 2008, va ser president del PP català. En aquesta entrevista, diu que “Collboni no mereix tornar a ser alcalde” perquè “no ho ha fet bé”, veu la candidatura d’Ada Colau al Congrés com “una provocació” després d’haver-se “carregat” Barcelona, i defensa una ciutat lliure d’assentaments.

A punt de celebrar-se unes eleccions espanyoles, com creu que pot afectar a la campanya per a les municipals de Barcelona?

Més que a la campanya, espero que els resultats de les eleccions influeixin molt a Barcelona. Els barcelonins tenim greus problemes i la solució de molts aquests problemes depèn molt de quin govern hi hagi a Espanya. Un dels principals problemes que tenim a Barcelona és el fenomen de la multireincidència. Unes 450 persones cometen 9.300 delictes. Això vol dir que entren a la comissaria i surten sense cap mena de problema. Necessitem una legislació molt forta per acabar amb la multireincidència. Ho podrà fer un govern de Feijóo, perquè fins ara el govern de Sánchez no ha fet res. Necessitem també un govern d’Espanya que posi en marxa una llei que acabi amb les ocupacions il·legals en 48 hores. Sánchez no ho ha fet ni ho farà. En l’àmbit de l’habitatge, totes les normes que s’estan aplicant a Barcelona, Catalunya i Espanya van en sentit contrari a allò que es necessita, que és poder construir. A Barcelona li anirà molt bé amb un govern del Partit Popular.

Barcelona és una ciutat insegura?

El que baixen són els anuncis. Els delictes continuen disparats. L’enquesta de victimització del mateix Ajuntament considera que hi ha més robatoris i furts. Estem per sobre dels 400 delictes diaris. Estem amb quatre agressions sexuals cada dia, amb una violació en penetració. Si l’alcalde de Barcelona està content amb aquestes dades, és el seu problema. Jo no estic gens content. El que hem de fer és posar en marxa mesures efectives per acabar amb la delinqüència a la ciutat. És la ciutat més insegura d’Europa. No ho diem nosaltres, ho diuen les dades.

Han augmentat molt els homicidis.

Són dotze des de l’abril. Tenim un altre problema que no s’aborda, que també es podria abordar des del govern d’Espanya, però també des de la Generalitat i el mateix Ajuntament. És l’entrada de droga pel Port de Barcelona, l’arribada de màfies d’altres països a Barcelona i la manca de coordinació i d’efectius entre Mossos d’Esquadra, Policia Nacional, Guàrdia Civil i la Guàrdia Urbana, que moltes vegades no és informada d’aspectes imprescindibles per garantir la nostra seguretat. Barcelona s’ha convertit en un paradís per les màfies, delinqüents i ocupes, gent que se sent còmode a Barcelona, que se sent impune i que saben que poden venir aquí i poden fer el que vulguin perquè no té conseqüències.

Daniel Sirera, alcaldable del PP / Jordi Play

Està garantit que Daniel Sirera serà l’alcaldable del PP? Ho dic perquè si guanya el PP i Feijóo li proposa ser ministre, què farà?

No hi ha res més important que ser alcalde de Barcelona. Entre ser ministre o ser alcalde Barcelona, no tinc cap mena de dubte. Vull ser alcalde de la meva ciutat. Barcelona mereix tenir un alcalde que s’ocupi dels problemes de veritat dels barcelonins. Per desgràcia, fa molts anys que Barcelona no té un alcalde que es dediqui a governar la ciutat amb seny. Des de Maragall, no hem tingut cap bon alcalde de la ciutat i jo espero ser-ho.

Ha pensat en la llista que farà? Serà més una llista de partit o poden entrar-hi també persones de la societat civil?

No he pensat amb la llista perquè encara queda molt de temps, però sí que sé quin perfil de regidors vull. Vull regidors que no els costi dedicar-se mitja jornada a treballar per Barcelona, i quan dic mitja jornada vull dir dotze hores o més. Necessito gent que des que s’aixequi al matí fins que se’n vagi a dormir estigui al carrer, escolti els veïns, connecti amb la gent, reculli els problemes i atengui els ciutadans. No vull gent de despatx. El que tenim ara de l’equip de govern són regidors que actuen amb una certa prepotència. Barcelona necessita uns regidors que siguin conscients que treballen per als ciutadans. Els del govern d’ara pensen que els ciutadans treballen per a ells.

En l’àmbit electoral, sembla que després de les eleccions hi pot haver un plenari molt fragmentat, amb fins a vuit forces polítiques. Quina lectura en fa?

Jo penso a intentar tenir el millor resultat possible. I estic treballant perquè sigui així. No crec en les enquestes. Quan vaig als barris, molta gent em diu: ‘M’agradaria que a Barcelona hi hagués un alcalde com l’Albiol o el Manu Reyes’. Conec molta gent separatista que em diu que ha estat a Madrid i que ha vist la ciutat neta, segura, amb alegria al carrer. Barcelona ho pot tenir… No ho hem tastat, però estic convençut que si jo fos alcalde, seria una ciutat imparable.

S’ha de desallotjar l’acampada de la plaça de Catalunya?

I tant. S’ha de desallotjar. El que no s’hauria d’haver permès és que s’instal·lessin allà.

Ara o després de les eleccions espanyoles?

Immediatament. Anem a tard.

S’ha aprovat una nova Ordenança de civisme, però es redueix el nombre de denúncies que es posen.

S’ha aprovat una Ordenança de civisme i només ens hem assabentat els polítics que l’hem aprovat i els periodistes que ho heu publicat. Els ciutadans no tenen la percepció que s’hagi canviat res. I per què? Perquè les persones que s’han d’encarregar de controlar l’Ordenança de civisme són les mateixes que hi havia abans. Els agents cívics estan desbordats i disposen de pocs instruments per fer-la complir. No tenen capacitat sancionadora. No poden obligar algú que està orinant o defecant al carrer que deixi de fer-ho. Han de trucar a la Guàrdia Urbana. I moltes vegades la Guàrdia Urbana, on falten recursos i un miler d’agents més, els diu que estan en altres serveis i que no poden anar. No hi ha ningú que faci complir l’Ordenança de civisme.

Hi ha directrius polítiques per tal que la Guàrdia Urbana no sancioni?

No m’atreviria a dir tant. La Guàrdia Urbana el que em diu és que tenen instruccions de ser laxos, per exemple en permetre l’acampada il·legal. El que està passant amb el govern socialista és una cosa gravíssima en un estat de dret: sembla que aquells que incompleixen les normes, que no paguen impostos, que ocupen edificis no només privats, sinó també municipals, tenen barra lliure a la ciutat per fer el que vulguin. I comerciants, treballadors, petits empresaris que paguen impostos i que els costa molt arribar a final de mes veuen com el govern municipal els persegueix, els inspecciona, els sanciona sense avisar, els fregeix a impostos… Tenim un problema perquè el govern municipal està fent que tots els barcelonins treballem per aquells que ni paguen impostos ni compleixen la llei, i això és un problema gravíssim.

Quines serien les tres primeres mesures que prendria com a alcalde?

El primer que faria seria posar més Guàrdia Urbana al carrer i crear mil noves places d’agents. Tots els policies que vigilen seus de districtes o altres edificis municipals, menys la Casa Gran de la plaça de Sant Jaume, els faria patrullar i en els immobles substituir-los per vigilants privats. També doblaria la seguretat al metro. Els agents de seguretat privada al metro estan absolutament venuts pel govern. En segon lloc, eliminaria la reserva del 30% d’habitatge perquè es pugui tornar a construir a Barcelona. Necessitem habitatges i l’única manera és construir-ne. El 30% és un fre a la construcció d’habitatge i l’eliminaria immediatament. El tercer que faria seria rebaixar un 40% l’IBI. A Madrid, l’IBI és un 40% més barat que a Barcelona i vull equiparar el que es paga a Madrid, amb un govern del PP, amb Barcelona.

En l’àmbit urbanístic planteja cobrir la ronda del Mig.

Urbanísticament, tenim tres grans projectes que són importants. El cobriment de la ronda del Mig és un d’ells. Un altre era la cobertura de la ronda de Dalt, que el govern municipal, després de molt insistir nosaltres, ha posat en funcionament. També vull cobrir la Gran Via fins a les Glòries. I, finalment, plantejo fer una reforma urbanística al 22@ per tal que una bona part de la zona que estava dedicada a oficines sigui per a habitatge. D’aquesta manera, guanyaríem 15.300 nous habitatges al 22@.

Daniel Sirera, davant la Catedral de Barcelona / Jordi Play

La crisi de l’habitatge s’ha de resoldre construint més habitatge públic?

Públic i privat. Barcelona necessita habitatge. Hem de poder garantir tenir sol disponible perquè els promotors, mitjançant la col·laboració pública i privada, també l’Ajuntament, però més els promotors. En molts llocs on governa el PP es construeix habitatges assequibles sense que els ciutadans els hi costi un euro. És possible. L’Ajuntament pot posar sol en mans de promotors privat. Ells construeixen i posen per a llogar aquests habitatges durant cinquanta o setanta anys a preu assequible i durant aquest temps recuperen la inversió de la construcció. L’Ajuntament no perd la propietat i després pot continuar oferint aquests habitatges a la gent amb menys recursos. És una fórmula que funciona a Madrid, València, Màlaga, Sevilla…, on governem nosaltres, i que a Barcelona també es pot fer.

Quin balanç fa d’aquests tres anys del govern de Collboni?

Dolent. Dolent. I em sap greu dir-ho. Pensava que després d’Ada Colau, Jaume Collboni faria tot allò que va dir durant la campanya, però el que hem vist és una segona part de Colau aquest mandat. Al principi va recuperar certa normalitat institucional, el tracte amb la corona i les grans empreses, però a l’hora de la veritat la Barcelona real no ha vist cap canvi en les polítiques del govern municipal. En molts llocs de Barcelona els veïns em diuen que sembla que encara governi Colau.

Que li sembla que Colau es presenti a les eleccions espanyoles?

Una provocació. Algú que s’ha carregat la ciutat de Barcelona amb vuit anys de govern, que ha fet que Barcelona sigui la ciutat més insegura d’Europa, algú que ha aconseguit que Barcelona sigui la ciutat més cara per llogar un pis d’Espanya i que l’ha convertit en la capital europea de l’ocupació il·legal, que pretengui portar aquestes polítiques fracassades al govern d’Espanya… Si Pedro Sánchez pot tornar a formar govern, Ada Colau serà ministra. Amb el que em va costar treure-la del govern municipal… Va ser la condició que li vaig posar a Collboni per fer-lo alcalde, que ella no estigués al govern. Em va costar convèncer-lo. Al final, Colau va deixar d’estar en la política perquè no va poder estar al govern de l’Ajuntament i ara torna. És la segona part d’una pel·lícula de por.

Colau va dir que no podia pagar el lloguer. Què va pensar?

Em va fer una pena immensa. No sé fins a quin punt és veritat el que va dir. Algú que cobra més de 100.000 euros l’any com a alcaldessa, ha de preveure quines són les seves despeses. Hi ha molta gent que cobra la meitat de la meitat i s’ha d’esforçar per poder tenir una solució residencial. A més a més, és la responsable dels preus a la ciutat de Barcelona i dels lloguers. És tenir una barra immensa i molta poca vergonya. Diu que és una víctima del sistema de les polítiques d’habitatge quan ella i el seu partit han governat vuit anys Espanya i ella ha estat vuit anys alcaldessa. És corresponsable d’aquestes polítiques que ara diu que la perjudiquen.

Tornaria a investir alcalde Collboni?

Collboni no mereix tornar a ser alcalde de Barcelona. No ho ha fet bé. Ha perdut una oportunitat. Li vam donar l’oportunitat de fer alguna cosa diferent, però ha desaprofitat aquesta oportunitat. A les pròximes eleccions només hi ha dues opcions. La que representa Collboni, amb els seus socis d’Esquerra Republicana i Comuns i la que represento jo. Els ciutadans hauran de decidir què volen. Jaume Collboni no ha estat un bon alcalde. En tres anys i mesos ha demostrat que Barcelona li va gran.

Aquest novembre s’aprovarà el reglament d’ús de les pistoles Taser per part de la Guàrdia Urbana. En un futur, quants agents haurien de tenir l’arma?

Cada patrulla de la Guàrdia Urbana que surt al carrer ha de tenir una pistola Taser. Per què? Perquè quan un policia és al mig del carrer i es troba, per exemple, amb alguna persona que té una navalla no pot esperar que arribi un cotxe patrulla amb una pistola Taser. Els que plantegen vint-i-dues pistoles Taser per a tota la plantilla de la Guàrdia Urbana, o els que plantegen una arma per cada tres cotxes patrulla, s’equivoquen.

Estaríem parlant entre 1.500 i 1.800 pistoles per una plantilla d’uns 3.500 agents?

Les que siguin necessàries. El que no podem fer és deixar venuts els agents perquè s’enfrontin a persones que poden portar una navalla, un matxet, una catana o el que sigui a les seves mans. Això no ho podem tolerar.

L’alcalde ven fum amb la mesura d’eliminar 10.000 pisos turístics?

És una bajanada, és inviable i crec que no és legal. Seria legal a Cuba o Veneçuela. A aquests països, els seus règims poden expropiar drets i béns. El govern de Collboni pretén expropiar llicències concedides legalment a negocis legals. No dic que no s’hagi d’ordenar el turisme i els apartaments turístics, però és veritat també que fa més de deu anys que no es dona una llicència d’apartaments turístics a Barcelona. El problema no són els apartaments turístics. El problema és que no es construeix habitatge i que el govern municipal impedeix la construcció d’habitatge. La seguretat jurídica en un estat de dret és fonamental. I tenir un govern municipal que es pot permetre el luxe, perquè les enquestes li diuen que es pot guanyar un grapat de vots, de fer una política com aquesta, crec que és un greu error. Amb això, no aconseguirem tenir més habitatges. Collboni no ha estat capaç de dir quants habitatges es podran posar al mercat amb aquesta mesura. D’altra banda, la gent continuarà venint a Barcelona perquè té un potencial turístic importantíssim, però s’allotjarà en ciutats del voltant. Tindrem el doble o el triple d’autobusos entrant a la ciutat. Tindrem els mateixos turistes i, en canvi, no cobrarem ni un euro de taxes per aquests turistes. És un mal negoci per a Barcelona.

Està en contra d’apujar l’IBI als pisos turístics. Fan una activitat econòmica, no?

Paguen els seus impostos. S’incrementa l’IBI als propietaris, ni tan sols a qui els gestiona. És una mesura que perjudica molta gent, que ha fet unes inversions. És una mena de xantatge. Et dono una llicència per fer una activitat. Després d’haver fet unes inversions, et dic que te l’expropio i mentre et fregeixo a impostos. És molt perjudicial, perquè el govern municipal el que diu és que quan alguna activitat no li agradi, te la pot treure i et pot triplicar i quadruplicar els impostos.

Hi ha una ciutat plena d’assentaments. Al litoral, la Zona Franca, la Sagrera, Montjuïc.

A tot arreu. A cada cantonada hi ha una tenda de campanya.

És el barraquisme del segle XXI.

Ho és.

Com s’aborda? Si només es desallotja, acamparan al carrer del costat.

A Barcelona, l’acampada està prohibida per l’Ordenança de civisme. Cada vegada que es posa una tenda de campanya, s’ha d’enviar a la Guàrdia Urbana i desallotjar-la. Molts d’ells no tenen papers. Pensen que hi ha via lliure per acampar a qualsevol parc, defecar o pixar-se al carrer no té conseqüències. Han de saber que, a partir del 23 de maig, hi haurà un alcalde que no permetrà posar tendes de campanya i que en el moment que es posi la primera tenda de campanya arribarà la Guàrdia Urbana i els farà fora. Barcelona serà una ciutat lliure d’assentaments il·legals.

Daniel Sirera, a Barcelona, durant l’entrevista / Jordi Play

Alguna mesura social proposa?

Els que estiguin en una situació il·legal seran posats en mans de la Policia Nacional perquè siguin expropiats o repatriats. I als que siguin d’aquí, mirarem quin és el problema, per què estan al carrer. Si tenen un problema de salut mental, intentarem ajudar-los. Si és un tema de feina, s’intentarà que el servei d’ocupació de Barcelona pugui formar-los. S’intentarà donar una resposta social a qui vulgui ser ajudat. Però el que vingui i decideixi fer del lateral de la ronda o d’un parc de Barcelona el seu lloc on viure… La gent paga molts impostos. El que no podem permetre ni acceptar és que una ciutat com la nostra, que va viure un creixement els anys seixanta i setanta i després de molts esforços es van aconseguir recuperar espais públics per a la gent, ara vinguin altres persones i ocupin aquests espais públics. El barri de Sant Antoni és un exemple. Els veïns demanen treure els bancs i les taules de pícnic perquè les ocupen persones que es droguen, dormen allà, embruten… I ara l’Ajuntament està traient aquests elements. Si ho pensem bé, és un fracàs col·lectiu. Haurien de ser elements per a la gent gran, perquè es pugui asseure, perquè els veïns puguin jugar una partida de dòmino, o perquè els nens puguin berenar mentre estan jugant al carrer. Però és que aquests espais públics han estat ocupats per persones que els fan malbé, que els embruten, que no els respecten. Eliminar aquests elements és la demostració que el govern municipal no ha estat capaç de garantir la convivència i el civisme.

Hi ha el TramBaix i el TramBesòs. Aquesta 2026, es licitaran les obres del darrer tram de la Diagonal. No creu que s’ha d’acabar la connexió?

Tallar la Diagonal i partir la ciutat en dos és un mal negoci. No soc partidari de trencar la Diagonal i els ciutadans tampoc. I si no que li pregunten a Jordi Hereu. Crec que és una mala decisió, que expulsa el vehicle privat de la Diagonal. És un element caríssim. Amb autobusos es podia haver resolt igual, però més enllà d’una mesura a favor del tramvia, s’estan portant a terme mesures en contra del vehicle privat.

Per contra, les obres Tramvia Blau, tancat fa quasi nou anys, no començaran fins a finals del 2027.

És una autèntica vergonya. És un dels elements més emblemàtics de la ciutat de Barcelona. En qualsevol ciutat del món, si no tenen un Tramvia Blau, se l’inventen. Tots els barcelonins que tenim una edat hem anat amb aquest tramvia. Recordo quan el meu avi em portava el Tibidabo i la primera atracció era el Tramvia Blau amb els seients de fusta. És un element que forma part de la història de Barcelona, com Folquet de Neu. Per circumstàncies que desconec, s’ha anat aparcant. Un dels tramvies es va voler vendre per Wallapop. És tenir molt poc respecte pels elements de la ciutat.

Amb un contracte de la neteja d’uns 400 milions d’euros, com s’explica que hi hagi zones de la ciutat que estiguin brutes?

Hem de transmetre a la gent que perquè Barcelona estigui neta, depèn també de cadascú. Parlo amb les persones que netegen a la ciutat i el que em diuen és que estan soles, que tenen poca gent. Netegen un carrer i tornen a passar i ja està brut. No és normal que a Ciutat Vella els camions de la neteja hagin d’entrar escortats per la policia. En els barris de Barcelona on funciona el Porta a Porta, les escombraries es deixen al carrer. Hi ha paneroles, rates… Soc partidari d’acabar amb el Porta a Porta. És brut i genera brutícia. Hem de repensar tot això. La neteja i la poca llum que hi ha a l’espai públic de Barcelona han de millorar.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa