Colau demanarà a l’ATM que resolgui la gestió pública del tramvia per obtenir l’aval d’ERC i CUP

La tinent d'alcaldia Janet Sanz avança l'expedient que BComú portarà a la comissió d'urbanisme d'aquest dimecres

El govern municipal d’Ada Colau presentarà a l’oposició dimecres un expedient sobre el tramvia que inclou el traçat per la Diagonal i alhora una petició a l’Autoritat de Transport Metropolità (ATM) sobre com cal resoldre la gestió de la xarxa unificada de tramvia. Actualment el Trambaix i el Trambesòs els gestiona una UTE d’empreses a través de concessions vigents fins l’any 2032. I els grups municipals de la CUP i d’ERC han condicionat reiteradament el seu suport al projecte estrella de BComú a que la inversió pública per unir les dues xarxes tramviàries vagi de la mà d’una gestió també pública.

La tinent d’alcaldia d’Urbanisme, Janet Sanz, ha avançat el que BComú portarà la petició a l’ATM a la comissió d’Urbanisme d’aquest dimecres com a avantsala de la votació definitiva al plenari del 25 de gener. Segons la documentació facilitada pel consistori, la petició es concreta en dos requeriments: per un costat, “que l’ATM iniciï una negociació amb les concessionàries actuals per modificar les tarifes tècniques, de forma que s’impossibiliti que la inversió pública es destini a beneficis privats”, i per l’altre costat, que “estudiï els mecanismes de major presència de l’administració pública en l’operació del servei i, si s’escau, analitzar un rescat o reducció del temps de l’explotació actual“.

Si l’ATM oferís un desllorigador per la gestió del tramvia “en dos o tres mesos”, com pretén l’executiu d’Ada Colau, el consistori podria segellar el suport definitiu de l’oposició i tramitar la licitació abans d’eleccions, amb el conseqüent rèdit en campanya. “La competència directa sobre aquesta xarxa és de la Generalitat, nosaltres sempre hem tingut encomanada la decisió del traçat però sempre hem dit que no volíem quedar-nos aquí i que enviaríem una proposta completa”, ha justificat Sanz.

L’inici d’obres no arribarà abans de 2020

Amb la votació aquest gener, doncs, els comuns busquen un cop d’efecte simbòlic per mostrar que s’ha desencallat el projecte: “Un acord polític que doni un missatge inequívoc a la ciutadania”, en paraules de Sanz. La materialització efectiva de la unió de tramvies, no obstant, saltarà indeflectiblement al proper mandat: “No és una infraestructura que es faci ràpid però tenim tota la feina prèvia feta i si ara hi ha acord polític podríem començar les obres a partir de 2020”, ha defensat Sanz. Aquest full de ruta implicaria, a més, que la Generalitat de Catalunya mobilitzés el finançament necessari per a les obres, que fins ara no s’han pressupostat de forma oficial. Tot i així, Sanz ha augurat que la unió podria estar en funcionament a finals de 2024 o principis de 2025. 

La tinent d'alcaldia Janet Sanz en roda de premsa / Ajuntament de Barcelona

La tinent d’alcaldia Janet Sanz en roda de premsa / Ajuntament de Barcelona

“Converses” amb l’oposició

La tinent d’alcaldia s’ha felicitat per la moció que presentarà la CUP-Capgirem Barcelona aquest dimecres, demanant la gestió directa del tramvia, que entén com un “pas endavant” respecte al ‘no’ de la formació al projecte, en establir “elements de negociació”. Segons ella, el govern municipal està a favor de què la connexió tramviària “no tingui motxilles” i tingui com a horitzó la “creació d’un operador públic”. Pel que fa al grup municipal d’ERC, a qui més han pressionat els comuns els darrers mesos, Sanz ha assegurat que estan “en converses” i ha destacat la reunió d’Ernest Maragall i Ada Colau la setmana passada. “Creiem que s’obre una oportunitat d’ampliació de l’acord, sóc optimista”, ha dit. “Hem anat parlant amb els diferents grups i estem a l’espera d’alguns posicionaments que encara no estan clars”, ha conclòs.

Nou comentari