El Port de Barcelona té al punt de mira un amarrador rus, vinculat als interessos estratègics de Rússia. Ha elevat la informació a Puertos del Estado, però ara per ara no té empara legal per intervenir, en el marc de les represàlies europees per la invasió d’Ucraïna.

Així ho ha explicat el president de l’Autoritat Portuària de Barcelona, Damià Calvet, aquest dijous en una roda de premsa sobre la nova llotja de pescadors. Preguntat per si seguiria l’exemple del port d’Hamburg, que ha immobilitzat iots russos, Calvet ha exposat que el Port barceloní no té avui per avui aquest marge d’actuació legal. Ha requerit a totes les concessions i béns situats al seu àmbit que identifiquin els seus propietaris i “beneficiaris últims”, un concepte jurídic usat per identificar els amos d’un actiu que s’amaguen rere empreses pantalla.

De la informació rebuda només ha trobat una única connexió amb el llistat de ciutadans i empreses russes que el diari oficial de la Unió Europea va publicar i ampliar al desembre, a mode d’inventari d’interessos del govern de Vladimir Putin. Calvet ha reconegut contactes amb Puertos del Estado i la Direcció General de Marina Mercant però no ha trobat cap altra escletxa per intervenir propietats: aquest document, ha dit, “és l’única empara legal que hi ha”.

Es tracta d’un amarrador, no un iot com en el cas alemany. “No hi ha cap vaixell amb bandera russa al Port de Barcelona ni cap concessió de propietat russa”, ha recalcat. El Port de Barcelona elevat aquesta informació a l’Estat i està “a l’espera de decisions per actuar”.

Magatzem solidari

El Port també s’ha coordinat amb la Generalitat per a l’ajuda humanitària. Aquest dimecres el Govern català es va posar en contacte amb el Port per demanar-li espais d’emmagatzemament d’ajuda humanitària, ha exposat. “Ja hem ofert 1.800 m2 a la zona d’activitats logístiques, que se sumaran a altres ubicacions al litoral i a l’interior de Catalunya que la conselleria d’Exteriors ha demanat a diferents institucions”, ha detallat.

Preguntat també per la planta de regasificació d’Enagás a Barcelona, que pot ser decisiva per al continent en cas que Rússia deixi d’exportar gas a la UE, Calvet ha descartat una ampliació imminent: “Funciona amb normalitat, no està previst ampliar-la”. Ha apuntat, no obstant, que podria tenir un petit marge d’increment de capacitat en la mesura que pugui accelerar la velocitat amb la que omple dipòsits. Pel que fa al trànsit de mercaderies, ha augurat poca afectació de la guerra ucraïnesa: “Teníem pocs tràfics amb Rússia, algun graner sòlid o líquid, però no era un mercat que servíssim molt ni del que importéssim molt, no s’ha canviat cap rutina”. “El tancament del comerç amb Rússia afectarà poc al Port de Barcelona percentualment”, ha augurat.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Jos RMZ a març 03, 2022 | 21:24
    Jos RMZ març 03, 2022 | 21:24
    El port de BCN es gestionat i expoliat des de sempre per Madrid, a veure si com diu el gobierno d'Ñ seran capaços de requisicionar un armador i oligarca Rus !!! Vivir para ver !!!

Nou comentari

Comparteix