L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat noves taxes d’aparcament al carrer i també per als cementiris de la ciutat, en una seqüela de les pujades d’impostos aprovada al desembre arribada a remolc de l’acord de pressupostos. El canvi més notable serà en les tarifes de la zona verda i blava, que es vincularan a l’etiqueta ambiental de cada vehicle perquè els més contaminants paguin més. La tarifa màxima serà de 3,75 euros per hora. A més s’eliminarà la gratuïtat durant la franja de migdia i durant el més d’agost i també desapareixerà la bonificació per a bons conductors –que no hagin estat multats– en la zona verda per a residents, que ara costarà un euro a la setmana a tothom. Els canvis s’aprovaran de forma definitiva al ple del 31 de gener i entraran en vigor a principis de febrer.
Aquest tipus d’aparcament adreçat als veïns podria arribar a més barris, una petició d’ERC durant la negociació. El govern municipal ha acceptat estudiar l’expansió a la perifèria, sobretot fora de l’àmbit de les rondes, per evitar que la nova Zona de Baixes Emissions converteixi aquests carrers en park and ride encoberts que no impedeixin als veïns deixar el cotxe a una distància raonable de casa seva. Aquesta expansió es faria a través d’un decret d’alcaldia. A banda de les noves tarifes per estacionar, també s’encareix de 7 a 9 euros l’import que es pagava per cancel·lar una denúncia, és a dir, el pagament a l’instant d’una infracció per a evitar la tramitació de la multa ordinària.
Noves tarifes d’aparcament al carrer a partir de febrer de 2020, per a no residents / Ajuntament de Barcelona
La regidora Montserrat Ballarín (PSC) ha defensat l’encariment com a mesura disuasòria de la circulació en cotxe dins de la ciutat i per a “racionalitzar” l’ús de l’espai públic. Jordi Castellana (ERC) ha celebrat l’acceptació dels seus requeriments i ha avançat que a mig termini caldrà repensar tot l’aparcament al carrer per la futura finalització dels peatges de les autopistes metropolitanes. JxCat també ha votat a favor de les noves taxes i Ferran Mascarell (JxCat) ha agraït que s’hagi acceptat la petició del seu grup de mantenir que els vehicles amb distintiu Eco i Zero paguin menys. “Ens hagues satisfet més que s’hagués mantingut també la bonificació anual per als bons conductors, però insistirem”, ha afegit.
L’oposició constitucionalista, que ja s’havia oposat minuts abans a l’aprovació inicial dels pressupostos expansius de Colau i Collboni, ha criticat novament la pujada de taxes. Luz Guilarte (Cs) ha considerat que el govern municipal “no ha tingut pietat” amb el contribuent, que “pagarà més pels mateixos serveis”. Òscar Ramírez (PP) ha qualificat la mesura de “purament recaptatòria” i Valls ha criticat que “el govern municipal renúncia a empatitzar amb l’esforç tributari dels barcelonins”.
Inversions urgents als cementis
Pel que fa als Cementiris, el consistori ha decidit pujar taxes per fer front a les inversions que preveu un Pla Director a 8 anys, elaborat després de diferents incidents greus com un despreniment o filtracions d’aigua. Ballarín ha defensat que “les taxes de cementiris i cremació estaven congelaven des de 2012” i ha assegurat que això ha fet que l’ajuntament hagi deixat de cobrar “3,25 milions d’euros”. “És una mesura necessària per mantenir els nostres cementiris amb qualitat”, ha insistit.