Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Per una Barcelona Oberta que preservi el seu model comercial
  • CA

El comerç de la ciutat està en un moment de profunda transformació, amb variables que incideixen directament en el model comercial i en la seva supervivència. Ens referim a l’augment imparable de les vendes en línia, especialment de grans plataformes que tributen fora de Catalunya i Espanya o que fins i tot tenen la seva seu a paradisos fiscals. La irrupció de l’economia col·laborativa, amb una manca de regulació que suposa una pèrdua d’oportunitats de venda. O un centre de la ciutat cada cop més ocupat per les grans botigues insígnia de retail, en detriment del comerç singular i emblemàtic. 

En aquest escenari, el shopping turístic esdevé factor clau en l’oferta comercial de la ciutat, no només com a valor diferencial, sinó també com a activitat econòmica que pot aportar nous ingressos i ocupació, perquè les compres turístiques es fan sempre a establiments físics i podrien ajudar a la recuperació del sector, evitant el tancament de molts comerços, tal com hem vist ha succeït a altres ciutats del món.

“L’escenari comercial ha canviat en els últims quatre anys i la despesa del turista de compres i el ‘retail’ han de formar part de l’estratègia turística”

Barcelona està perdent oportunitats interessants per al comerç. La Fira de Barcelona per exemple, se situa en el top ten d’Europa amb 2,5 milions d’assistents anuals a congressos de referència internacional com el MWC, Alimentària, SmartCity Expo Wolrd Congress o l’IoT Solutions, entre d’altres. I aquí hauríem de sumar esdeveniments com el Pride Barcelona, el Primavera Sound o el Sònar, que atrauen una gran demanda de visitants d’arreu del món. 

Aquests dies també llegíem sobre el Silicon Valley Català, un hub tecnològic que compta amb la implantació de més de 1200 start-ups. I sense deixar de banda el gran patrimoni cultural de Barcelona, amb 9 edificis Patrimoni Històric de la Humanitat, a més a més de museus dedicats a Picasso, Miró o Tàpies, o la millor col·lecció d’art romànic del món, entre d’altres. 

El comerç de Barcelona avui necessita atraure compradors no residents per preservar el seu model comercial i el gran repte que tenim és la reorientació del model turístic. Una renovació que implica ampliar el calendari d’obertura comercial i per la revisió dels horaris comercials turístics actuals, a fi i efecte d’igualar les condicions amb altres ciutats catalanes, espanyoles i europees. 

L’escenari comercial ha canviat en els últims quatre anys i la despesa del turista de compres i el retail han de formar part de l’estratègia turística de Barcelona. 

La darrera sentència del Tribunal Suprem a Cadis del passat mes de març ratifica la petició de Barcelona Oberta de desestimar la limitació d’obertura dels comerços per “no contenir cap explicació o justificació efectiva i fundada en criteris objectius sobre la forma en què aquesta selecció protegeix els interessos comercials, turístics i del consumidor”.

Barcelona és el municipi turístic més important de l’Estat: ha arribat l’hora que l’Ajuntament de Barcelona al·legui quins són els motius comercials, turístics i en benefici del consumidor per a l’actual restricció d’horaris comercials. 

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa