Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Milions de turistes i una llengua morta
  • CA

El gran debat estratègic sobre el futur de Barcelona és, a voluntat dels poders econòmics i polítics de l’Estat, quants milions de turistes poden arribar a la capital de Catalunya en avions i en creuers, reproduint l’esquema caduc del turisme de masses i obviant volgudament l’evident potència de Barcelona com a centre de producció científica de nivell mundial. Naturalment, el futur econòmic de Barcelona és clau, però la capital no és només un pol generador de PIB. La seva funció transcendeix les fronteres de la ciutat i ha de ser una referència i una força cohesionadora en tots els àmbits de la vida de la societat catalana. El que passi a la capital marca tot el país.

Per això és extremadament alarmant que el català agonitzi entre les noves generacions de barcelonins. El seu ús social retrocedeix sense defensa davant de la voracitat del castellà i va camí de ser residual. Només el 28% dels joves la tenen com a llengua d’ús habitual, mentre que el 62% parlen sempre en castellà. En cinc anys, l’ús del català entre els joves ha retrocedit set punts. Una dada que, de no revertir-se, convertirà la llengua pròpia de Barcelona en un element folklòric com ho són els barrets mexicans o les castanyoles a les botigues de records.

Ara bé, a qui preocupa que el català sigui residual a la capital del país? Hi ha cap estratègia des de les institucions, tant la Generalitat com l’Ajuntament, perquè el castellà no l’engoleixi de forma tan acarnissada? La immersió lingüística ha acabat essent un reducte escolar, en el millor dels casos, però al carrer i a la vida social aquesta immersió no ha tingut pràcticament cap efecte. No és fàcil prendre un cafè amb llet a Barcelona sense tenir greus dificultats perquè t’entenguin, tampoc ho és comprar en un supermercat i que t’atenguin en català. Anar al cine, veure sèries o fer qualsevol altra activitat en català és una gimcana i no un dret.

Una llengua no s’ha d’imposar, però sí defensar. I a Catalunya, fruit de segles de repressió i de la força d’un Estat que castiga voluntàriament la llengua i la menysté, el català s’ha defensat amb massa tebiesa a totes les institucions, amb el temor que algú pogués ofendre’s. El resultat és un català minoritzat i empobrit a ulls del jovent. Està bé pensar en el rendiment econòmic d’aeroports i turistes, però el futur de la ciutat també passa, necessàriament, per la supervivència de la seva llengua i la cultura.

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Narcís a agost 19, 2021 | 20:12
    Narcís agost 19, 2021 | 20:12
    Res de nou dessota el sol . . davant d' un estat malvat fora mida ( on n' és el que diu la constitució que tant clamen ? ) . . això era d' esperar, més, sempre fou així o amb punts i dècimes ballant-hi ! PD : només cal veure les mentides/ falsedats contra l' exercici del català que llancen defora àdhuc si el català estigués del tot anihilat .. les continuarien dient i tan amples ( aquesta és la dignitat que tenen tot dient-se' n, per si no fos prou, espanyols, en lloc de castellans ' broixos ' ! ) !
  2. Icona del comentari de: Someone a agost 19, 2021 | 21:43
    Someone agost 19, 2021 | 21:43
    A casa parlem castellà. Cada vegada que es requereix: escola, feina, temes oficials, etc. català. No es pot obligar la gent a parlar una llengua si no vol. Què enteneu per defensar? Des de 2015, hem tingut governs independentistes, s'ha declarat una DUI i hi ha hagut més sentiment catalanista en els últims deu anys que en tot l'últim segle. I aquí estem... El català és només per les persones que el valorem a la resta de la gent... Ni més lleis, ni més subvencions faràn que es parli mes el català: necessitem que la gent vulgui parlar-ne.
    • Icona del comentari de: Josep a agost 20, 2021 | 08:23
      Josep agost 20, 2021 | 08:23
      Tt
    • Icona del comentari de: Ningú respecta qui no es fa respectar a agost 20, 2021 | 21:59
      Ningú respecta qui no es fa respectar agost 20, 2021 | 21:59
      L'"oncletomisme" lingüístic que dius que practiqueu a casa teva no té res d'original. És típic de les situacions colonials.
      • Icona del comentari de: Claro claro… a agost 21, 2021 | 00:35
        Claro claro… agost 21, 2021 | 00:35
        Colonialisme? Però l’anexió no va ser per matrimoni d’un paio molt català amb una paia molt aragonesa i després un altre matrimoni d’un senyor rei i una altra senyora reina per muntar un estat que no ens agrada però que l’han preparat una mica entre tots els nostres avantpassats?
  3. Icona del comentari de: Veterà antifranquista. a agost 20, 2021 | 08:22
    Veterà antifranquista. agost 20, 2021 | 08:22
    Quan es van aprovar la Constitució Espanyola i l'Estatut de Catalunya, vaig dir, entre moltes altres coses, que posar en pla d'igualtat castellà i català, en la situació de poténcia del castellà, era condemnar el català a mort. No volgueu saber el que em vaig haver d'escoltar. És un trist consol veure que la vaig encertar.
    • Icona del comentari de: Donwc perficiam a agost 21, 2021 | 11:36
      Donwc perficiam agost 21, 2021 | 11:36
      Tens tota la raó. Vaig pensar i rebre el mateix. Comentaris despectius dient que els catalanistes som uns dictadors. Des que veig aquesta deriva absoluta del català no canvio l'idioma i no parlo amb ningú en castellan si no m'entenen es el seu problema. Que n'aprenguin.
  4. Icona del comentari de: Tip a agost 20, 2021 | 08:47
    Tip agost 20, 2021 | 08:47
    Quan els Jueus varen varen aconseguir el seu propi estat, ara fa més de 70 anys, hi havia un gran debat sobre la llengua oficial d'aquest estat nounat, Israel. I ve t'aquí que s'adonaren que la única llengua que tots els Jueus coneixien, era una llengua morta, l'hebreu. Una llengua ben morta al carrer, però existent en el pensament. La solució, doncs, va ser molt atrevida i ingeniosa - convertir aquesta llengua morta en una llengua viva, d'us imprescindible cotidià. I com ho varen fer els Jueus? Només amb força i determinació, des d' aquell mateix moment, tots els pares varen començar a parlar en l'hebreu amb els seus fills, reviscolant i donant vida a una llengua morta! Em generen molta admiració aquesta gent tant intel·ligent i de caràcter tant fort a diferència de la feblesa demostrada dels Catalans que són incapaços de salvar amb dignitat la seva pròpia llengua, encara viva però moribunda i despreciada, humiliada i prescindible car els hi és molt més fàcil oblidar-la i substituir-la...
    • Icona del comentari de: Una a agost 20, 2021 | 09:21
      Una agost 20, 2021 | 09:21
      Els jueus no tenien terra, els catalans tenint-la han fet tot el possible per perdre-la. La llengua va lligada al territori.
    • Icona del comentari de: JordiP a agost 21, 2021 | 23:49
      JordiP agost 21, 2021 | 23:49
      Mmmmm... Una rectificació, si no et sap malament. Només els "sabras" coneixien l'hebreu a fons. I no tots. Cada jueu immigrat parlava la llengua del país on vivia abans la guerra i potser alguna més. Resar en hebreu, grec o llatí no aporta un gran coneixement de la llengua. I l'extensa varietat de versions del yiddish tampoc permetia una comunicació `perfecta i universal. Això s'ha explicat abastament. Una decidida, intensa i massiva campanya d'alfabetització estatal va obrar el miracle. Una campanya com aquelles que es van fer aquí al Somorrostro, Can Valero, etc. ... en castellà. Si les hagèssim fet en català, un altre gall ens cantaria. Però clar, més aviat noens deixaven. Si casi ni podiem parlar català pel carrer! "Español, habla la lengua del Imperio! i "Si eres español, habla español". Aquestes frases estaven escrites amb quitrà a una paret a prop de casa meva al carrer Urgell, junt a unes calques de Franco I Jose Antonio.
  5. Icona del comentari de: Lodève a agost 20, 2021 | 09:38
    Lodève agost 20, 2021 | 09:38
    Estic d'acord amb tu. Però no en què els peres jueus ensenyessin la llengua morta als seus fills. Va ser al revés: els nens aprenien el jueu a l'escola i l'ensenyaven a casa als seus pares. Va ser eficaç perquè va permetre a jueus que tenien múltiples llengües entendre's entre si.
    • Icona del comentari de: Tip a agost 20, 2021 | 11:00
      Tip agost 20, 2021 | 11:00
      Qui et va explicar això de les escoles que ensenyaven l'hebreu als nens, l'any 1948?!? Sona a la gloriosa tasca que fan els nens escolaritzats en la immersió lingüística ensenyant el català als seus pares de fora... Però la gran diferència rau en el fet que tots els grans Jueus sabien l'hebreu encara que només l'utilizaven per a actes religiosos i són els pares que eixamplen la utilització per a comunicar-se amb els nens des de la mateixa nit quan es va prendre la decisió trascendental política! A mi m'ho varen explicar aquest fet els que ho varen viure i fer aleshores... En Catalunya mai es va fer aquest debat sobre la llengua oficial com cal, ho va decidir unilateralment en Junqueras fa 10 anys i en Mas no li va contradir per a salvaguardar la unitat de l'independentisme.. Avui ho explica molt bé en Partal de Vilaweb
      • Icona del comentari de: JordiP a agost 21, 2021 | 23:35
        JordiP agost 21, 2021 | 23:35
        Indocumentat amic, l`hebreu era una llengua en estat catatònic l'any 1945. Resar en hebreu, parsi, grec o llatí no significa que es tingui un cert domini de la llengua. Els jueus arribats a Palestina desprès de la guerra parlaven yiddish (en les seves infinites versions) o yudeoespanyol i la llengua del país on vivien abans. Un enorme pla de hebreització aplicat als kibbutzim i noves colònies va estendre l'hebreu a l'ús diari i a tota la població. No has estat mai a Israel, oi, llest? No t'has fixat que a la tele parlada en hebreu hi han subtítols cirílics i en altres alfabets? I la retolació bilingüe i, fins i tot trilingüe, és normal a tot Israel? Coneixes Namíbia, indocumentat? És que parleu per parlar. Amagueu la vostra ignorància en la un dia potent llengüa castellana. Que, per cert, a tota Amèrica del Centre i Sud ja no li diuen espanyol: ara li diuen "latino". Apa, bona nit i tapa't.
  6. Icona del comentari de: Lengua “inútil” a agost 20, 2021 | 14:41
    Lengua “inútil” agost 20, 2021 | 14:41
    Yo trabajo con mucha gente a nivel internacional al trabajar con una empresa con sedes en muchos países del mundo. Hay muchos que estudian diferentes idiomas y como lengua extranjera, principalmente estudian Castellano ( aparte del inglés los que no son centro europeos e ingleses que lo dominan bastante bien). A mi me dicen que prefieren ir a Madrid, Andalucía o a otras regiones de España por que así practican el castellano, por que saben de la persecución que tiene en Catalunya el castellano y pueden encontrarse con gente que no quiera hablarles así. Yo les explico la persecución que hay en la rotulación, en si una doctora es perseguida si no habla catalán ( y otros ejemplos de xenofobia .. ) y por su puesto, no eligen Catalunya .. sobre el título de lengua inútil, no es por que sea inútil ( por eso lo pongo con comillas ), es por que fuera de Catalunya, poco la puedes usar ..
    • Icona del comentari de: Joan de Canyamars a agost 20, 2021 | 16:53
      Joan de Canyamars agost 20, 2021 | 16:53
      Ets una mala persona que mai deu haver viscut a Catalunya. A Catalunya, és una molt rar que algú s'enfronti amb cap persona per voler imposar-li la llengua catalana. El més generalitzat es precisament al reves. Repeteixo: has de ser molt mala persona per tergiversar el que pasa de veritat o el que voldries es fer desepareixer la llengua dels catalans, per glòria de l'ha imposició del domini castellà com a trofeu del genocidi del català.
    • Icona del comentari de: Obviament no la farem servir a fora(de Catalunya) amb la gent extrangera.. a agost 20, 2021 | 17:27
      Obviament no la farem servir a fora(de Catalunya) amb la gent extrangera.. agost 20, 2021 | 17:27
      Però aquí sí! I mentre no incomplim lleis a qui no li agradi, que tiri avall!
    • Icona del comentari de: JordiP a agost 21, 2021 | 23:12
      JordiP agost 21, 2021 | 23:12
      Això que expliques és mentida i manipulació, amb força barreja de mala fe i odi. Canalla. Digues la veritat.
  7. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a agost 20, 2021 | 15:41
    Jordi (Català i Suís) agost 20, 2021 | 15:41
    A CH hi tenim 2 milions d'estrangers residents permanents. Molts d'ells nascuts aquí i part d'ells llurs pares també nascuts aquí. I tota aquesta gent parla una (o més) de les quatre llengües nacionals de CH depenent del cantó ON VIUEN i han fet l'Escola. A CAT vau tenir l'arribada de si més no 1 milió d'Estrangers Espanyols que s'han reproduït molt i que llurs néts majoritàriament NO HAN PAS ADOPTAT la llengua catalana com a pròpia i no la transmeten pas a llurs fills. És una situació clarament COLONIAL amb invasió militar estranera i arribada massiva de Colons. I punt. El pitjor és que la Síndrome d'Stockholm gravíssima de la majoria de les elits catalanes i també dels Catalans, fa que col.laborin amb l'Ocupant Espanyol i amb els Colons. Per a molts Catalans parlar Espanyol a CAT és normal. I la comparació amb CH és evident: aquí no tenim pas una situació colonial. Només la Revolta General i el Boicot als Espanyols i a llur llengua us salvarà de la desaparició. Com feren als 60 els Flamencs a Bèlgica. La resta és aixecar la camisa a la gent.
  8. Icona del comentari de: Jordi (Català i Suís) a agost 20, 2021 | 15:45
    Jordi (Català i Suís) agost 20, 2021 | 15:45
    A Vilaweb en Partal parla de la taxa Junqueras que ha dut a la situació catastròfica actual de l'ús de la llengua catalana. Però jo trobo que fins i tot ell és tou. És Català el qui té la llengua catalana com a llengua pròpia i punt. La resta és continuar amb l'enganyifa de "És Català tot el qui viu i treballa a CAT". O l'invent patètic "catalanoparlants" i "castellanoparlants" únic al Planeta. Cal reconèixer que els Catalans som molt tous i porucs. I els Espanyols se'ns pixen al damunt diàriament. El Jorn que els Catalans engeguin el Boicot a la llengua dels Espanyols hauran iniciat el veritable procés cap a la Independència.
  9. Icona del comentari de: Patriota a agost 20, 2021 | 16:29
    Patriota agost 20, 2021 | 16:29
    La por al Lerrouxisme amb l'arribada massiva d'Espanyols als 60/70 va tenallar les elits catalanes i molt precisament les elits "catalanistes". El PSUC i la resta varen inventar-se allò "Un Sol Poble" que qualsevulla persona intel.ligent al Món sap que és una enganyifa. És com dir això al Tíbet després de l'arribada massiva de Colons Xinesos (arriben pel Tren que han fet ells mateixos) i de saber que fa anys que hi ha més Xinesos que Tibetans al Tíbet. A CAT i a la resta del sud dels PPCC hi ha més Colons Espanyols que Catalans i es concentren majoritàriament a BCN i Rodalies. La Catalunya Buida (la resta de CAT) és majoritàriament catalana amb algunes bosses de Colons Espanyols. Mai ens en sortirem perquè ningú vol reconèixer el problema i qui dia passa any empeny tindrem el que totes les Nacions porugues i covardes han tingut: desaparèixer assimilats pels Espanyols. I el més greu és que com a bons rucs "renunciem a la nostra única llengua voluntàriament".
  10. Icona del comentari de: Ningú respecta qui no es fa respectar a agost 20, 2021 | 21:35
    Ningú respecta qui no es fa respectar agost 20, 2021 | 21:35
    Si entres en un bar o una botiga i no t'atenen en català, fots el camp amb un "passiu bé. Ja tornaré quan esteu preparats per atendre en la llengua del país". Fer cap cot i després fer el ploricó no serveix de res més que per fer el ridícul 2 vegades
  11. Icona del comentari de: Legislar és imposar, i legislar és necessari, oi? a agost 21, 2021 | 08:53
    Legislar és imposar, i legislar és necessari, oi? agost 21, 2021 | 08:53
    És clar que les llengües s'imposen. Se'n diu legislar i després fer complir la llei. El mot "imposar" només pretén posar en negatiu allò que fan tots els països, que és legislar l'ús i coneixement obligat de la llengua oficial o pròpia. El problema és que Catalunya no té força per legislar (el TC li tomba tot), ni capacitat per fer complir la llei, ni voluntat de desimposar el castellà (gràcies ERC), sinó tot el contrari.
  12. Icona del comentari de: Roc a agost 21, 2021 | 09:48
    Roc agost 21, 2021 | 09:48
    És tant fàcil com que l’empresari al contractar els treballadors..penso en un forn de pa…exigeixi que sapiguen català
    • Icona del comentari de: Anònim a agost 21, 2021 | 18:41
      Anònim agost 21, 2021 | 18:41
      I tan fàcil com que si el forner lloga un inadaptat, els clients canviïn de fleca
  13. Icona del comentari de: Donec pel cul a agost 21, 2021 | 15:38
    Donec pel cul agost 21, 2021 | 15:38
    Menudas parrafadas para al final no decir nada ,el catalan sera mas hablado cuando sea tan coloquial como el castellano ..
  14. Icona del comentari de: Jordi Perea a agost 21, 2021 | 20:26
    Jordi Perea agost 21, 2021 | 20:26
    Somos una familia colombiana residente en Barcelona desde hace más de 20 años. Tengo un hijo nacido en Cataluña , tiene 18 años se educó en la inmersión lingüística hasta q acabó la ESO y en vista de las deficiencias del inglés en las escuelas lo tuve q enviar a Irlanda un año, lo cual no pueden permitirse otras familias de este país. Mi mujer y yo somos empresarios y por el tipo de actividad es muy importante el español y el Inglés dado que las relaciones empresariales son con países latinoamericanos , usa , Canadá y Europa . Lamentablemente la lengua catalana es una lengua de único uso local y no tiene proyección empresarial, sumado esto a la hispanofobia de los grupos independentistas y el nacionalismo basado en la lengua exclusivamente. Ayer hablaba en Málaga con el ingeniero electrónico español que probablemente es quien más sabe de fotovoltaica e inteligencia artificial aplicado a renovables en este país y me contaba q a Andalucía viene una inyección de más de 150.000 milllones de euros de start ups de base tecnológica como Google entre otras , algunas venidas de Cataluña dada la inestabilidad política y la inseguridad jurídica generada en los últimos 4 años. Lamentablemente los negocios en el mundo cada vez se hacen más en Inglés y Español. Nótese el crecimiento de la comunidad de habla hispana en USA que ya es casi exponencial
    • Icona del comentari de: Pedro a agost 21, 2021 | 21:29
      Pedro agost 21, 2021 | 21:29
      No te molestes Jordi Perea, no lo entienden ni lo entenderán nunca. Están adoctrinados.
    • Icona del comentari de: JordiP a agost 21, 2021 | 23:20
      JordiP agost 21, 2021 | 23:20
      Mira que sou cazurros. No us entra al caletre que no pretenem que tot el món mundial utilitzi el català. El que volem és que la nostra llengua sigui la nostra llengua al país on vivim. Noho enteneu? Què passa a Hungria, Letonia, Finlàndia, Eslovàquia, Holanda, Illes Comores? Però, és clar, com que no heu sortit de l'era i de la plaça Major els diumenges, no coneixeu com s'ho fan aquesta gent per a comerciar amb l'estranger ni com s'ho fan els estrangers per a treballar en països de llengües de poc nombre de parlants. Sou la veu de la ignorància, el menyspreu i l'odi.
    • Icona del comentari de: Ningú respecta qui no es fa respectar a agost 22, 2021 | 12:29
      Ningú respecta qui no es fa respectar agost 22, 2021 | 12:29
      Què et sembla ? Venen a menjar calent a Catalunya perquè al seu país es fotien de gana i pretenen imposar-nos la mateixa llengua que els castellans els van imposar a ells ara fa 500 anys. La culpa és nostra, però. Tantes contemplacions acaba passant que els que venen de fora se't pixen a la boca
    • Icona del comentari de: Toni a agost 11, 2022 | 15:12
      Toni agost 11, 2022 | 15:12
      Vostè contraposa, enfronta llengües, unes contra les altres, en concret anglès-castellà contra català (o qualsevol llengua que no sigui castellà). Confrontar i contraposar idiomes, fent-ne una guerra, menyspreant-ne i discriminant-ne alguns, selectivament, és propi d'analfabets funcionals, d'incultura supina. Com més llengües (i coneixements en general) se saben, més ciutadà del món s'és. El saber no ocupa lloc. Saber català no exclou que se sàpiga castellà, o anglès. I viceversa. El català és la llengua de Catalunya, igual con el danès és la llengua de Dinamarca, i això no fa que siguin llengües menyspreables com vostè, amb odi, etziba. Que li aprofiti l'inhumà "imperio lingüístico castellano-español", se'l pot confitar amb patates.
  15. Icona del comentari de: BondiaCatalunya a agost 21, 2021 | 21:37
    BondiaCatalunya agost 21, 2021 | 21:37
    No sé si amb estat propi ens en sortirem. Però sense, segur que no. Amb voluntarisme/militància no és suficient. Tant que xerren de taula de diàleg i no seran capaços ni d'aconseguir una oficialitat real i un blindatge autèntic del català. Tenim mala peça al teler
    • Icona del comentari de: Ningú respecta qui no es fa respectar a agost 22, 2021 | 12:33
      Ningú respecta qui no es fa respectar agost 22, 2021 | 12:33
      Si continuem comportant-nos com mesells, ni l'estat propi ni hòsties ens servirà per a res. O recuperem la dignitat dels nostres avantpassats que va fer possible la supervivència del nostre poble en circumstàncies molt més difícils que la nostra o desapareixem. Pit i collons !
  16. Icona del comentari de: Verb 'imponer' a agost 11, 2022 | 15:28
    Verb "imponer" agost 11, 2022 | 15:28
    El català no s'imposa a Catalunya, perquè és la llengua de Catalunya. El castellà no està perseguit a Catalunya, perquè no és pas la llengua de Catalunya. El castellà està imposat a Catalunya, perquè no és pas la llengua d'aquí. El castellà és el llengua de Castella. A Catalunya, en català. A Castella, en castellà. Els imperialistes (de qualsevol imperi) mai no entendran que a cada lloc, país, nació o territori del món es parla una llengua concreta, distinta. Cada nació té UNA sola llengua pròpia, i a la nació catalana és el català.

Respon a Roc Cancel·la les respostes

Comparteix

Icona de pantalla completa