El comerç de proximitat representa una forma d’entendre la ciutat de Barcelona i les ciutats europees en general, la seva cultura, estil de vida i identitat comú. El comerç de proximitat és font de ciutats amb barris vius, segurs, amb una economia de proximitat al servei de les comunitats locals. Una petita gran economia que estableix sinergies amb la cultura, el turisme, l’esport, la solidaritat i altres sectors.

Al llarg de la història, la identitat europea s’ha construït a partir dels seus municipis, des dels burgs medievals on lluïa el lema “l’aire de la ciutat ens farà lliures”, a les ciutats estats del Renaixement, Florència i Venècia fins a les ciutats del nord i l’est de la lliga Hanseàtica, d’Hamburg a Lübeck, i passant, evidentment, per la ciutat de Barcelona que, amb el seu Consolat de Mar, va establir un codi pioner de comerç i navegació.

Moltes urbs d’Europa, en aquesta llarga travessa, s’han construït amb l’esperit emprenedor dels seus gremis i comerciants.

I avui, encara és així.

I per fer valdre i celebrar aquest model comercial i de ciutat, i perquè els ciutadans europeus incorporem a la nostra consciència col·lectiva la importància del comerç de proximitat en l’àmbit econòmic (creació i ancoratge de riquesa i fiscalitat) i social (ocupació i creació de comunitat) és que Barcelona Comerç, conjuntament amb Vitrines d’Europe, hem presentat al Parlament Europeu el projecte de creació de la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat, aprovada ja per unanimitat pel Comitè de Peticions d’aquesta institució, i a manca, ara, només, del vistiplau final de l’Eurocambra durant els pròxims mesos.

La proposta és que durant un any, la ciutat que assumeixi la capitalitat, albergui accions i activitats informatives, divulgatives, i formatives, d’intercanvis de bones pràctiques en mobilitat sostenible, digitalització, logística, transició energètica…, dirigides a la ciutadania i als comerciants, i que contribueixin a preservar al nostre comerç de proximitat, la nostra forma de comprar, la nostra forma de i consumir i, en el nostre cas, la nostra identitat barcelonina i europea, també.

Avui, les grans plataformes de comerç electrònic comporten una dificultat afegida per al model que pretenem impulsar. Als Estats Units, en les megalòpolis xineses, veiem els seus efectes amb ciutats amb desigualtats, més deshumanitzades, amb barris amb poca vida, amb espais públics inexistents, excés de contaminació… Per contra, el comerç de proximitat millora la resiliència en reforçar les cadenes de valor curtes i l’autonomia estratègica, promou la participació dels ciutadans dins de la seva comunitat i allunya la desertització comercial que acabaria amb la forma de viure a les nostres ciutats.

La importància del comerç de proximitat és cabdal per a Barcelona i per a Europa i, per això, estem convençuts que la Capitalitat Europea del Comerç de Proximitat esdevindrà una eina igualment determinant per donar ales a aquest model de comerç i a les nostres ciutats d’avui i de demà.

I tant convençuts estem que des de Barcelona Comerç impulsem la candidatura de la nostra ciutat com primera Capital Europea del Comerç de Proximitat el 2023, convidant a comerciants, ciutadans, institucions i administracions a involucrar-se i participar en el programa que ja hem començat a preparar i que tan bon punt el Parlament Europeu doni llum verda a la Capital Europea del Comerç de Proximitat donarem a conèixer a tothom.

*Salva Vendrell és president de Barcelona Comerç

Comentaris

  1. Icona del comentari de: T@M a agost 03, 2022 | 15:54
    [email protected] agost 03, 2022 | 15:54
    Ni una sola paraula de respecte pel català a les botigues al comerç de proximitat....tot són bones paraules però res més per que un model sostenible en Anglès a Barcelona no m'interessa.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa