En una ciutat densament poblada, amb un gran nombre de turistes, bon temps i una gran oferta d’oci i gastronomia com Barcelona, s’entén que un tema com el de les terrasses de la restauració sigui de debats i negociacions llargues i difícils. És just el que va passar a l’anterior mandat municipal en allò que els mitjans van batejar com “la guerra de les terrasses”. Finalment, però, restauradors, veïnat i grups municipals vam acabar arribant a un acord per a una nova ordenança, de la que ens vam felicitar tots (i amb raó).
Malauradament, ara no podem dir el mateix, ja que el govern municipal ha decidit tirar pel dret i fer irreversibles unes ampliacions de terrasses que fins ara havien estat excepcionals amb motiu de la Covid-19. L’any 2020, l’Ajuntament va permetre -encertadament- a bars i restaurants posar més taules a la calçada i a la vorera com a compensació després de mesos tancats a causa de la pandèmia. Aquella decisió excepcional es podia continuar allargant sense més problema ara i mentre durés la pandèmia, però el govern Comuns-PSC, amb l’imprescindible suport de la dreta de l’Ajuntament, ha decidit rebentar aquell consens i convertir l’excepció en normalitat.
El grup d’Esquerra Republicana ens hi hem oposat, i tant! No hi havia res que justifiqués la urgència de modificar aquesta ordenança ni cap motiu per trencar el consens de 2018. S’ha fet aquesta modificació en una comissió de l’Ajuntament després d’un “procés” en què no hi ha hagut prou diàleg ni participació ciutadana, ni tan sols s’ha convocat la comissió tècnica de terrasses. Sí que hem vist, però, com de nou els Comuns s’han plegat a la voluntat dels seus companys de govern, els socialistes, tot sucumbint al projecte de la Barcelona que diu sí a tot, que vol ‘i més i més’, sense plantejar-se què hi perd o guanya la ciutadania en totes aquestes decisions. Una decisió que va més enllà fins i tot de la que l’alcalde del PP, José Luis Martínez-Almeida, ha plantejat a Madrid, doncs aquí es tracta d’una ordenança difícilment reversible i a Madrid segueix sent temporal i lligada a les mesures excepcionals de la pandèmia.
ERC i la FAVB vam demanar que les taules ampliades en calçada es restessin de la vorera per no duplicar taules i alliberar espai públic per al vianant, però el govern municipal no va acceptar la proposta i consolidarà 1.400 terrasses, un fet que no beneficia a ningú. No és una mesura positiva per al veïnat, que patirà més sorolls i ocupació de l’espai públic ja que moltes taules s’han ampliat a la vorera (no només a la calçada), i que afectarà llocs com el carrer Enric Granados, Blai o la Plaça d’Osca, on es fa molt difícil per als veïns i veïnes aconseguir circular o descansar. Però a la llarga tampoc no serà positiva per als mateixos restauradors: els locals poden pujar de preu pel fet d’ocupar més espai amb el perill que només els puguin acabar llogant les grans cadenes de restauració.
Es tracta, en definitiva, d’una modificació innecessària i gens consensuada d’una ordenança feta al 2018 i que, per cert, el govern municipal no està desplegant com a tal. I és que de la mateixa manera que molts restauradors compleixen amb la normativa, d’altres passen per sobre i posen moltes més taules de les que tenen permeses, sense que siguin sancionats o, en cas de ser reincidents, que se’ls sigui retirada la llicència. Comuns, qui els ha vist i qui els veu.
Jordi Coronas és portaveu del grup municipal d’Esquerra Republicana