L’ordenança de la zona de baixes emissions (ZBE) ha donat un pas més per blindar-se abans que el Suprem dicti la seva sentència, que podria anul·lar aquesta normativa. Davant d’això, s’han pres mesures que afecten, principalment, a les persones més vulnerables. L’actualització de la norma per part del govern municipal deixa fora de la regulació les persones que tinguin les rendes més baixes. Així, les persones amb cotxes sense l’etiqueta ambiental de la DGT i que compleixin aquesta característica podran circular per la ciutat.
El govern Colau-Collboni ha presentat aquest dimarts la nova proposta més flexible amb els cotxes més contaminants. L’objectiu del canvi és que el Tribunal Suprem no decideixi en contra dels criteris de l’Ajuntament, la Generalitat i l’AMB. Així, el consistori s’ha assegurat que el canvi del marc normatiu s’ha fet abans de la sentència per evitar que la ZBE “estigui en perill.
Com sé si m’afecta?
Per saber si m’afecta o no cal tenir en compte l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), que enguany està en 579€ mensuals. Ara bé, això no vol dir que només podran circular, amb vehicles contaminants, les persones que tinguin aquests ingressos o menys, sinó que caldrà analitzar els diferents barems que s’han establert.
La nova norma estableix que les persones que viuen soles han de cobrar un màxim de dues vegades aquest indicador, és a dir, 1.158€ al mes. Per a les persones que viuen en família caldrà tenir en compte el nombre d’individus que la formen: En cas de ser dues persones, s’ha de multiplicar l’IPREM per 2,5 (operació que dona una xifra de 1.557€); en el cas de ser tres persones, per 2’9 (1.679€); i en el cas de ser més de tres, per 3,3 (1.910€).
S’amplia les excepcions pels cotxes contaminants
La norma també canvia el nombre de vegades que podrà trepitjar la ZBE els cotxes que no tenen etiqueta ambiental. Passa de 10 a 24 els dies per any que els vehicles més contaminants poden entrar a la ciutat per aquestes zones. La norma també inclou, en aquest paquet, els cotxes històrics i els clàssics.
L’Ajuntament també ha decidit ser més flexible en d’altres excepcions. És el cas dels professionals que necessiten el cotxe per treballar i els falten cinc anys per jubilar-se, que podran saltar-se les restriccions. Així, també podran fer-ho els vehicles en estat de reposició, els que portin tasques de manteniment en tallers -podran circular mentre el vehicle està al taller-, el de persones amb tractaments mèdics periòdics i vehicles especials com els cotxes d’autoescola, vehicles cisterna o altres.
Ara el nou text haurà de passar per la resta de grups municipals i caldrà que el plenari municipal l’aprovi.