Les patronals dels Vehicles de Transport amb Conductor (VTC) s’han rebel·lat contra la mà dura de l’Ajuntament de Barcelona i han reclamat al “onsistori que aturi la “campanya d’assetjament i multes massives” contra el sector. En una carta adreçada a la tinenta d’alcaldia i regidora de Mobilitat, Laia Bonet, que també és presidenta de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET), Unauto, l’Associació Catalana VTC i el Sindicat Lliure del Transport alerten que la situació que viuen des de fa mesos genera un “clima d’inseguretat jurídica i un dany reputacional irreparable” per als VTC. També acusen el consistori de denegar centenars de llicències malgrat les nombroses resolucions judicials que els emparen i anuncien accions legals.
La queixa dels VTC s’emmarca en el perenne conflicte obert que mantenen amb el sector del taxi, que els acusa de “competència deslleial” i fa anys que precisament reclama més inspeccions i multes. En els últims mesos, la Guàrdia Urbana ha dut a terme nombrosos controls als VTC, que sovint acaben amb una gran quantitat de cotxes immobilitzats per manca de llicència o altres infraccions greus. El passat desembre, dels 25 vehicles inspeccionats, 21 van ser “retirats de la circulació per manca d’autorització municipal per a aquest tipus d’activitat”, és a dir, el 84%. Un mes després, al gener, dels 23 cotxes revisats, 20 van acabar immobilitzats perquè no tenien llicència, un 87%.
Fa uns dies, uns 600 VTC van organitzar una protesta per exigir a la Generalitat que aturi l’aprovació de la nova llei de transport de viatgers en vehicles de menys places que, segons denuncien, suposarà la fi del seu sector. Les associacions de VTC acusen la Generalitat i l’Ajuntament de legislar i actuar en funció dels interessos dels taxistes i alerten que hi ha milers de llocs de feina en joc. En canvi, els taxistes, liderats pel combatiu sindicat Élite Taxi, consideren que encara fa falta més mà dura i confien que amb la nova llei marxaran de Catalunya empreses que “fa anys que se salten les lleis catalanes”.

La “denegació massiva” de llicències encén els VTC
Un dels grans greuges del sector contra l’Ajuntament de Barcelona és que s’estigui fent l’orni i no apliqui les nombroses resolucions judicials sobre la “denegació massiva” de llicències urbanes de VTC emparant-se en el decret 9/2002 i que ha sigut declarada “incorrecta i inaplicable” pels tribunals. “Malgrat que aquestes resolucions judicials observem amb gran preocupació que l’administració, sota la seva direcció, continua denegant aquestes autoritzacions i mantenint una campanya d’assetjament i multes massives a les autoritzacions VTC que operen a Barcelona”, critiquen a la carta enviada a Bonet. També avisen que aquesta situació genera un “gran perjudici econòmic a centenars d’operadors i milers de treballadors del sector”.
Les associacions asseguren que de les més 3.500 autoritzacions VTC que hi ha domiciliades a Barcelona, només n’han concedit 600 i alerten de les “serioses conseqüències legals” a les quals s’enfronten l’IMET i l’Ajuntament si no concedeixen de “forma immediata” les llicències denegades i rescabalen els operadors per les sancions imposades de “forma injustificada”. També aprofiten per recordar als funcionaris i als responsables polítics que poden incórrer en responsabilitats patrimonials.





