Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
La venda de vehicles frena la seva caiguda a Barcelona

La venda de vehicles nous ha frenat la seva caiguda aquest 2023 a Barcelona. Fins al novembre s’han despatxat 32.703 vehicles, una xifra que ja és superior a les de 2021 (31.086) i 2022 (30.345) en la totalitat de l’any. Pel que fa als cotxes, les matriculacions pugen un 26,4% entre el novembre de 2022 a 2023, de 1.384 a 1.749.

Amb tot, les vendes a la capital catalana continuen molt per sota de 2007, el primer any que recull el portal d’estadística de l’Ajuntament de Barcelona, quan es van matricular a la ciutat 71.396 vehicles. El 2008 van sortir dels concessionaris 52.159 vehicles, i el 2010, 42.102. Després d’uns anys de davallada per la crisi, amb un mínim de vendes el 2012 (28.454), les matriculacions es van recuperar principalment entre els anys 2016 i 2019, amb un màxim de 46.164 vehicles el 2018.

Satisfacció del sector per la recuperació

El secretari general del Gremi del Motor, Joan Blancafort, mostra la seva “satisfacció” com ha anat l’any, tot i que reconeix que les xifres de vendes i matriculacions encara estan lluny dels exercicis prepandèmics. A falta de tancar les dades a Barcelona ciutat, que el sector tindrà al llarg de gener, tots els indicadors que té Fecavem, la patronal catalana de distribució d’automoció, són positius. En el conjunt de Catalunya, el creixement de vendes de turismes és d’un 16,4%; el de motocicletes, un 12,9%, el de vehicles comercials lleugers, un 18,1%, i el de camions i vehicles comercials pesants, un 10,2%.

Blancafort opina que el 2024, les vendes seguiran a l’alça, amb un increment de la demanda dels cotxes híbrids i elèctrics i una disminució dels dièsel. Una comparativa de les dades acumulades entre 2012 i 2023 ja mostra aquest canvi. Mentre el 2012, els turismes més venuts eren els dièsel (68,15%), seguits dels de gasolina (29,47%), els híbrid de benzina (2,05%) i els elèctrics (0,13%), aquest 2023, els cotxes de gasolina són els més venuts (41,25%), els dièsel representen el 7,71%, els híbrid de gasolina són el 17,47% i els elèctrics purs acumulen el 7,23% de les compres, entre altres tipus de vehicles, subratlla la documentació de la patronal.

Més turismes i motos

Les dades municipals tenen com a font la Direcció General de Trànsit del Ministeri de l’Interior. Pel que fa a les matriculacions del 2023, 16.619 corresponen a turismes: 12.543, a motos; 581, a ciclomotors; 651, a furgonetes; 644, a tot terreny, i 1.665 a altres tipus de vehicles sense especificar. Durant aquest any, maig ha estat fins al novembre l’època amb més vendes (3.723) i agost, la que menys (2.013). Al novembre s’han venut 3.312 vehicles.

Dels 32.703 vehicles venuts el 2023, 21.701 són d’importació de la Unió Europea, 9.534 són d’importació no comunitària i únicament 1.466 són de fabricació nacional. Pel que fa a la propietat, 22.946 van ser comprats per una persona física i 9.757 per una persona jurídica. Tot i l’evident canvi de tendència i l’aposta pels vehicles híbrids i elèctrics, la majoria dels vehicles venuts, 25.561, són de gasolina i només 2.637 són elèctrics. Sí que van clarament a la baixa els vehicles dièsel, amb 3.651 de gener a novembre. El sector de l’automòbil estima que l’any 2030 els preus dels vehicles elèctrics i els de combustió ja seran paritaris.

Un parc de vehicles vell

Fins al 2021, últim any publicat, a Barcelona hi havia matriculats 811.673 vehicles, una xifra lleugerament inferior a la de 2020 (822.211). Segons les dades municipals, la ciutat té un parc de vehicles vell, ja que més de la meitat (418.603) tenen més d’onze anys. En concret, 311.311 vehicles tenen entre 11 i 20 anys i 107.292 tenen més de vint anys. El 2021 només hi havia a Barcelona 29.751 vehicles amb menys d’un any.

Segons l’Ajuntament, dels 811.673 vehicles censats el 2021, 154.492 no disposaven de distintiu ambiental, fet que els impedeix circular per la Zona de Baixes Emissions de Barcelona els dies laborables, i només 18.908 tenien l’etiqueta blava de 0 emissions. La major part dels vehicles barcelonins eren el 2021 d’etiqueta C o verda, amb un total de 384.662, mentre que l’etiqueta B o groga el portaven 219.105 vehicles. Aquest mateix any, de la totalitat de vehicles, 514.781 eren de gasolina; 239.879, de gasoil; 28.105, híbrids, i 14.057, elèctrics.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa