Tot Barcelona | Notícies i Informació d'actualitat a Barcelona
Les línies de bus més importants de TMB són més lentes ara que fa un any

La velocitat comercial de les línies de bus més importants de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) no millora. Segons les dades a les quals ha tingut accés en primícia el TOT Barcelona, en 23 de les 30 línies “més significatives” de TMB, analitzades en dies laborables aquest octubre, la velocitat comercial cau respecte al mateix període de l’any passat. La mitjana de velocitat del 2024 de les línies analitzades és d’11,81 km/h, mentre que la del 2023 és d’11,68. Tot i que la velocitat és pitjor en 23 línies el 2024, la mitjana d’aquest any és superior perquè en l’anàlisi s’incorpora una nova línia, la X2, que circula entre plaça d’Espanya i el Prat de Llobregat i que l’any 2023 no estava operativa. La X2 té una velocitat comercial de 21,9 km/h.

La línia V15, la més lenta de les 30 analitzades

Les línies analitzades són la V1, H2, V3, H4, V5, H6, V7, H8, V9, H10, V11, H12, V13, H14, V15, H16, V17, V19, D20, V21, V23, V25, V27, V29, V31, V33, D40, X1, X2 i D50. D’aquestes línies, les que presenten una velocitat comercial pitjor el 2024 respecte al 2023 són la V1, V3, H4, V5, H6, V7, H8, V9, H10, H12, V15, H16, V17, V19, D20, V23, V25, V29, V31, V33, D40, X1 i D50. Per la seva banda, les línies que milloren la velocitat comercial aquest any són la V11, V13 i V21, i les que es mantenen igual són la H2, H14 i V27. A aquestes línies, cal afegir la nova, la X2.

A tall d’exemple, la velocitat comercial de la V3 baixa de 12,8 a 12,4; la de la V7, de 10,7 a 10,2; la de la V9, de 10,8 a 10,3; la de la H10, d’11,9 a 11,5, la de la D40, de 10,5 a 9,8, i la de la X1, de 14,9 a 14,1. De les analitzades, la línia amb millor velocitat comercial és la X2 (que és nova del 2024), amb 21,9 km/h, mentre que la pitjor és la V15, que baixa dels 9,2 als 9 km/h.

La Barceloneta espera des de fa més d'una dècada un bus de barri AJUNTAMENT
Una passatgera espera el bus D20 a la Barceloneta / Ajuntament de Barcelona

El TOT s’ha dirigit al departament de premsa de TMB per conèixer la seva valoració de l’anàlisi feta a les 30 línies més significatives de la xarxa de bus. En resposta a aquest mitjà, el servei de premsa diu que no els consta cap informe concret d’aquesta tardor sobre velocitat comercial, la qual cosa fa que sigui “difícil fer comparatives reals”. Esmenten, això sí, la millora de la velocitat comercial de línies com la V13 o la V21 (com apareix en les dades de què disposa el TOT), i la inauguració de la X2 a l’octubre. I afegeixen que en les línies on hi ha hagut una velocitat inferior, “en molts casos s’està parlant d’entre 0,1 i 0,3 km/h de diferència”.

Més temps a les parades per l’augment del passatge

Segons el secretari general de la Confederació General de Treballadors (CGT) de bus de TMB Jordi Ballesté, en la velocitat comercial hi influeixen diferents factors. De les línies analitzades, la gran majoria han guanyat passatge respecte al 2023, la qual cosa significa que els vehicles estan més temps a les parades i els conductors atenent els viatgers, i això repercuteix en la velocitat comercial de les línies, ja que en l’àmbit general no s’han posat més busos. “Hi ha més passatge, però el nombre de vehicles és el mateix. Si es reforça una línia, els vehicles es treuen d’una altra”, valora.

Imatge del cotxe de TMB per detectar les infraccions en els carrils bus / TMB

Carrils estrets, freqüència semafòrica i obres a la ciutat

Altres aspectes que poden influir en la reducció de la velocitat comercial dels busos de TMB són que hi ha carrers en què els carrils bus són molt estrets i els vehicles no hi caben, o en altres els arbres dificulten el pas dels busos. Ballesté és conductor de la línia 34 que va pel carrer de València. “El bus cap al carril bus, però els molts arbres que sobresurten fa que hàgim d’envair el carril del costat per evitar trencar un mirall o xocar amb alguna branca”, explica. També alenteix la velocitat comercial dels busos el fet que en la majoria de carrers, els busos no disposen d’una freqüència semafòrica favorable, les moltes invasions que hi ha dels carrils busos per part de furgonetes, VTC i taxis que hi paren, o la circulació de bicicletes, patinets i motos. A més, el representant de CGT assegura que les moltes obres que hi ha a la ciutat tenen també un efecte negatiu en la velocitat comercial de les línies de bus de TMB, com succeeix amb les línies V15 i V17 que circulen per Via Laietana, un carrer amb obres en el qual s’està fent una remodelació integral.

Des del servei de premsa de TMB coincideixen amb alguns dels motius exposats des del sindicat CGT que influeixen en la velocitat comercial dels busos. En primer lloc, el nombre d’usuaris ha augmentat a gairebé totes les línies més importants “i això incideix en la velocitat de la línia, ja que el temps de parada és major”. A banda, les indisciplines al carril bus perjudiquen la velocitat dels busos greument. També hi ha factors externs com les mateixes obres i esdeveniments que tenen lloc a la ciutat que, en algun cas puntual, han pogut afectar la velocitat comercial. Segons TMB, la mitjana de velocitat comercial a tota la xarxa és al voltant dels 13 km/h, “una xifra similar a la dels darrers anys, malgrat el fort augment de passatge del 2024, on s’han superat per primer cop rècords que es mantenien des del 2019, com ara aquest mes d’octubre, quan van pujar les validacions del bus per sobre dels 20 milions de passatgers, superant l’anterior rècord mensual que es va aconseguir el maig de 2019”.

Un cotxe sanciona les invasions del carril bus

Des del mes de maig passat, TMB disposa d’un cotxe que circula per la xarxa de bus i denuncia els vehicles que envaeixen el carril bus, una de les causes de la disminució de la velocitat comercial dels busos. De les dades que l’empresa metropolitana va facilitar a l’estiu a aquest mitjà, llavors es posaven de mitjana 34 multes al dia. El cotxe funciona només els dies laborables i persegueix les infraccions estàtiques (parada o estacionament) que es fan al carril bus. Les sancions poden oscil·lar entre els 60 i els 200 euros.

Un bus de la línia X1 davant la Universitat de Barcelona | TMB
Un bus de la línia X1 davant la Universitat de Barcelona | TMB

103 línies de bus

L’octubre del 2024, els busos de TMB van batre un rècord de passatge, amb validacions que es van situar en els 20,6 milions, superant l’anterior rècord de maig del 2019. L’any passat, el nombre de viatgers va ser de 207,06 milions. Segons les dades públiques de principis del 2024 de TMB, llavors la velocitat comercial del total de la xarxa de bus -amb 103 línies- era d’11,76 km/h, mentre que en hores puntes, aquesta velocitat era a principis d’any una mica menys, 11,14 km/h.

Dades públiques dels busos de TMB de principis del 2024 / TMB

Millor velocitat comercial que Madrid, però pitjor que Londres i París

Segons dades analitzades per 3Cat el juny passat, la velocitat comercial dels busos de TMB és superior a ciutats com València (12,10), Madrid (12,80) i Sevilla (12,80) i és pitjor que la dels busos urbans de Bilbao, Palma de Mallorca i Saragossa (les tres amb una velocitat mitjana de 15 km/h). Si la comparativa es fa amb altres ciutats europees, els busos de TMB són força més lents que els de París (14) o Londres (15), però més ràpids que els de Roma (10).

Comentaris

  1. Icona del comentari de: Joan a gener 01, 2025 | 12:20
    Joan gener 01, 2025 | 12:20
    El problema del carrer València i la Gran Via és que han d'absorvir el trànsit que abans anava per Consell de Cent, però això ho callen.

Nou comentari

Comparteix

Icona de pantalla completa